Reisverslag Australie2014 23 t/m 25 juli

Bardedjilidji Walk - Cahills crossing – Jabiru – Nourlangie - Gun-warddehwardde Lookout
Anbangbang bilabong - Jim Jim Falls – Twin Falls - Maguk - Gunlom – The Rock hole (Moline Rockhole)
Pine Creek - Katherine

Woensdag 23 juli
Afgelegde km: ± 170 km
Activiteiten: Bardedjilidji Walk - Cahills crossing – Jabiru – Nourlangie walk en paintings - Gun-warddehwardde Lookout - Anbangbang billabong
Overnachting: Garnamarr campsite

Om 7 uur worden we wakker. Het is rustig en al licht. Dit komt overeen met de tijd van de zonsopgang 7:08 uur. We ontbijten met thee, brood met jam en kaas en banaan. Zo kunnen we er weer even tegen. Om 8 uur rijden we weg van de campsite. We hoeven maar een klein eindje te rijden en zijn de eerste auto op de parkeerplaats bij de Bardedjilidji Walk. Een erg leuke wandeling langs en om rotsen in een mooi landschap.
Volgens de visitors guide 2,5 km en 1,5 uur (www.parksaustralia.gov.au/kakadu/map/bardedjilidji.html of PDF Bardedjilidji Walk). Wij doen deze 2,1 km in 44 minuten. Onze route: Wikiloc Bardedjilidji Walk.

Als we terug komen op de parkeerplaats staan er 9 auto’s. De wandeling is goed aangegeven. We rijden terug naar Cahills Crossing waar we koffie drinken in de schaduw. Het is helaas al afnemend water, dus we zien geen krokodillen vlak bij de crossing. Wel een 3-tal in het water. Zelfs vlak bij een bootje met een aantal vissers. Die gaat uiteindelijk dan ook wel verkassen want een gevangen vis is voor de krokodil.

Ineke maakt nog even een foto van een bloeiende gumtree terwijl Johan het toilet bezoekt bij de border store. In Jabiru, ons volgende programma onderdeel hebben we een druk programma af te leggen. Eerst halen we brood bij de bakker (zeker niet voorbij rijden!). In plaats van een gebakje kopen we bij de bakker een lekker lunch broodje om Anita’s verjaardag te vieren. Daarna gaan we tanken en SMS’en naar Anita die jarig is (in Jabiru heb je nl. mobiel bereik).

Dan op zoek naar het winkelcentrum om te kijken wat dat voorstelt. Bij de ATM lukt het wederom niet om geld te pinnen. Terwijl er wel een cirrus symbool staat. Dus maar gepind met de visa (hoge kosten). De supermarkt is groter dan verwacht, is ingesteld op toeristen en heeft een aardig groot assortiment. Ook heb je hier dozen, die we in Darwin niet te pakken konden krijgen. We kopen 2 plastic mokken, voor het geval de stenen mokken kapot gaan, en een plastic tafelkleed (volgend jaar toch maar op de paklijst), bananen en drinken. We willen nl. wat kopen om een reden te hebben om een lege doos mee te nemen. Eigenlijk zijn we op zoek naar een elektrische muggenklepper (op batterijen). Thuis hebben we er heel veel van en gebruiken we dus ook erg veel. We hadden verwacht die in Australië ook wel te kunnen kopen. Niet dus. Niet hier en ook niet in Darwin. Wel vinden we hier een hele afdeling spuitbussen tegen muggen en andere kruipende wezens. We raken aan de praat met een Australisch echtpaar die ons Bushman spray aanraden. Tip: Neem de Bushman spray met het hoogste percentage DEET (Bushman).

Let even op het woord Bushman. B van Bushman met 2 boemerangs om het toch Australisch te maken. Als dit in Afrika werd verkocht had het waarschijnlijk Aboriginal spray geheten. Dit echtpaar had van een ranger gehoord dat zij het muggenprobleem oplossen met een mengsel van babyolie (hé klikt bekend: in Schotland gebruiken ze ook al Skin so Soft) en Dettol. Op hun aanraden kopen we dus een spuitbus Bushman. En wij zijn daar ook erg tevreden over. We gebruiken ze ook om vliegen van ons lijf te houden en een spray werk gewoon veel prettiger dan een stick. We proberen hier wederom om te betalen met onze ING-pas. In eerste instantie lukt dat weer niet. Maar de kassière vertelt ons dat we moeten kiezen voor de optie “cheque”. En ja, nu lukt het wel. In Afrika moesten we juist altijd voor “savings” kiezen om geld te krijgen.

Met deze kennis gaat Ineke wederom naar de ATM om met haar ING pas (en de optie “cheque”) geld te pinnen. En ja hoor. Nu werkt het wel. We nemen ook nog een kijkje in de post office/shop om te kijken of ze daar een Telstra kaart hebben. Die blijken ze te verkopen. Toen Ineke aangaf een kaart met voicemail te zoeken: PhoneAway Prepaid Calling Card, keek men raar op en wisten ze niet wat dat was. Dus Ineke naar de camper. Ze had de gegevens over deze kaart nl. gekopieerd. Met de papieren gaat Ineke terug naar de winkel en inderdaad een PhoneAway Prepaid Calling Card (PhoneAway Card) kunnen ze wel leveren. Je krijgt dan geen kaart, maar gewoon een kassabon met daarop alle gegevens en de gebruiksaanwijzing. Dat moeten we later dus maar eens gaan testen. Kortom een druk programma in Jabiru. In Jabiru zien we ook de eerste Aboriginals zitten op hoekpunten van gebouwen tegen de muur aan gezeten. Ze zien er relaxed en rustig uit. Praten met elkaar. Als ze al drinken in de hand hebben dan is het cola. Komt nog niet overeen met de beelden uit de kranten in Nederland.

Eindelijk kunnen we verder naar Nourlangie. Daar doen we de circular walk langs de Aboriginal paintings en de Gun-warddehwardde Lookout. Volgens de visitor guide 1,5 km. Een erg leuke wandeling. Ondanks het feit dat het al 12 uur is en de parkeerplaats vol staat met auto’s heb je niet veel last van de andere wandelaars. Op de Gun-warddehwardde Lookout heb je een prachtig zicht op de omgeving en we zien veel Aboriginal rotsschilderingen. Na ongeveer een uur zijn we weer terug bij de camper. Wij hebben dan 2,2 km afgelegd. Je loopt in de schaduw langs de rotsen en bomen. Dus het viel nog best mee met de hitte. Onze route: Wikikloc Nourlangie en Gun-warddehwardde Lookout walk . We rijden direct door naar onze lunch locatie aan de rand van de Anbangbang billabong. Hier kun je prima parkeren en een leuk plekje vinden om te zitten in de schaduw.  We blijven hier lekker zitten tot een uur of half drie om de vogels gade te slaan.

Wat een rust en wat een mooi plekje. Dan leggen we de laatste km ‘s voor vandaag af naar de campsite bij de Jim Jim Falls: Garnamarr campsite. De 50 km gravel road valt best mee. Met 80 km/uur zoeven we over de weg. Daar waar de weg een riviertje kruist is de weg inmiddels geasfalteerd.
Om half 4 arriveren we op de campsite waar we een leuk plekje vinden met wat schaduw. Om half 6 verdwijnt de zon achter de heuvels: heerlijk even geen zon. De zon gaat pas onder om ongeveer 18:40 uur. Johan mixed bier (GoldXXXX 3,0 %) met wat whisky tot 5,x %. Op die manier wordt het bier wat sterker. Volgens Johan is dat prima te drinken. Johan maakt een heerlijke maaltijd klaar op het kampvuur: blokjes varkensvlees met champignons en paprika geklemd in het uit Nederland meegenomen barbecue rooster. Onderweg naar de campsite hadden we al brandhout verzameld. Op deze campsite (en ook vaak op andere campsites) staat een metalen barbecue met daarbij een of twee platen die je naar beneden kan doen, zodat je ook een pan op het houtvuur kan zetten. Vanavond kookt Johan dus op 1 van deze twee platen de rijst. We spuiten ons in met Bushman, maar er zijn gelukkig vanavond alleen maar vliegen en geen enkele mug. Heerlijk!

Donderdag 24 juli
Afgelegde km: ± 150 km
Activiteiten: Jim Jim Falls – Twin Falls - Maguk
Overnachting: Maguk campsite

We staan om 6 uur op. Maar op één of andere manier zijn we vandaag niet echt snel. Maar dat hoeft ook niet. Er zijn hier geen muggen. Na het ontbijt gaan we op weg naar de Jim Jim Falls. Eerst kopen we nog 2 kaartjes, bij de beheerder van de camping, voor de Twin Falls boot shutte. Dat waren we gisteren vergeten toen de ranger langs kwam voor de camping fees (20 dollar).

Tot op vandaag wisten we nog niet precies welke wandelingen we zouden doen. Het leek Ineke leuk om naar de top van de Twin Falls te lopen. Maar daarover is erg weinig bekend. Dus houden we het bij de twee lage wandelingen.
We vertrekken om half 8 en bij de campsite zetten we direct de 4WD aan. De weg is vanaf nu ook een single track road. We komen niemand tegen.

Bij de Jim Jim Falls ontdekken we dat de camera het niet meer doet (objectieffout, raadpleeg uw Nikkon dealer!?), dus we gebruiken onze telelens camera om onderweg nog wat foto’s te maken. Volgens de visitor guide is de Jim Jim Falls wandeling  2 km heen en terug en 1 à 2 uur. Het eerste deel van het wandelpad valt nog wel mee, maar gaandeweg liggen er meer rotsen op het pad. Op een afslag gaan wij richting de Beach pool. Achteraf gezien misschien wel een verkeerde keuze. We zien nu niet de pool waar de waterval naar beneden komt en het water raakt. Wel hebben we nu een heel mooi strand voor ons alleen. Maar goed ook. Ineke had alleen Johan’ s zwembroek meegenomen. Johan heeft geen behoefte om te zwemmen en juist Ineke wil zwemmen. Dus snel even naakt zwemmen (de Australiërs zeggen “nudy swim”). Het is heerlijk koel water. Na een snelle duik, snel weer aankleden aanvaarden we de terugwandeling. Net als we op pad gaan komen er andere wandelaars aan. Onderweg, vooral aan het eind van de wandeling, als we al bijna weer bij de parkeerplaats zijn, komen we hele groepen wandelaars tegen. Toch goed dat we zo vroeg waren. Het is altijd leuk om zo’n mooie plek voor jezelf te hebben. Concurentietip: sta zo vroeg mogelijk op (= 15 minuten voor zonsopgang). Wij doen er uiteindelijk 2 uur en 11 minuten over. Dat is dus inclusief het zwemmen. Onze route: Wikiloc Jim Jim Falls walk. Deze GPS details zijn  niet helemaal betrouwbaar. Door de steile wanden wordt het GPS signaal niet altijd goed weergegeven.
Na een kopje koffie op de parkeerplaats rijden we verder naar de Twin Falls.

We moeten dan ook door een ongeveer 70 cm diepe rivier. Makkie! Met een mooie boeggolf. De 9 km lange weg tussen Twin Falls en Jim Jim Falls is veel beter en prettiger te rijden dan het eerste stuk naar de Jim Jim Falls. We komen niemand tegen, mooi zand en met minder stenen.. Bij de Twin Falls parkeerplaats staan de nodige auto’s. Volgens de visitor guide is dit een wandeling van 2 uur. We wandelen eerst de 200 m naar de boot. Die komt net met een grote lading mensen aanvaren. Wij hebben een privé tour. Een leuk tochtje. De bestuurder is niet alleen machinist op de boot, maar ook ranger en vertelt het één en ander over planten en dieren, die we onderweg waarnemen. Na een paar 100 meters gaan we weer aan land. Daar lopen we door zand en over rotsen naar een 100 meter lange brug. Men kon hier waarschijnlijk geen goed pad in de rotsen aanleggen. Daarna nog zo’n 100 meter over rotsen klimmen en dan ben je op het strand en bij de pool van de Twin Falls. Het water van de waterval stroomt nog. We genieten even van het landschap alvorens de terugweg te aanvaarden.
Als we aankomen bij de startplaats van de boot, komt deze net aangevaren. Toeval. De boot heeft nog wel enige vertraging bij het af te meren, omdat een prachtige watermonitor precies zit op de plek waar de boot moet aanmeren. Die poseert keurig voor de camera. Inmiddels maken we foto’s met de telefoon van Ineke.

Onze route: Wikiloc Twin Falls walk. Wij doen er 1 uur en 45 minuten over.
We rijden de hele route weer terug. Nu moesten we wel een aantal keren de kant van de weg opzoeken vanwege tegenliggers.
Als we door de rivier rijden neemt iemand aan de andere kant een foto van ons. We stoppen even en dan blijkt dat hij ook Nederlander is en in een Adventure van Apollo rijdt. We maken nog even een praatje. Op ons verzoek wil hij ons de foto wel toesturen. We geven hem ons email adres en hopen dat hij de foto zal toesturen (wat helaas tot op heden nog niet is gebeurt). Het is slim om hier een parkeerplaats te maken. Het is prettig om hier te kunnen kijken hoe anderen deze rivier bedwingen.

We rijden in één keer door naar de kampeerplaats bij Maguk. Op de dirt road naar Maguk zien we nog prachtig gevormde termieten heuvels. Hier blijven we vannacht, in plaats van nog door te rijden naar de Kambolgie campground. We zoeken één van de mooie plekken uit en drinken nog even wat. Daarna laten we onze stoeltjes achter, om aan te geven dat de plaats bezet is, en rijden de paar km naar de parkeerplaats voor een wandeling naar de waterval en plunge pool bij Maguk. Volgens de visitor guide een wandeling van 2 km heen en weer en 1 à 2 uur. Een super wandeling van 2,4 km die wij afleggen in 1 uur en 15 minuten, inclusief zwemmen. Je loopt eerst over een boardwalk door de prachtige natuur. Daarna over wat kleine rotsen. En dan een prachtige pool met waterval. Ineke gaat nog even zwemmen. We zijn de laatsten die de pool verlaten. Onderweg terug zien we nog een Aboriginal familie (vader, moeder, kinderen, baby’s en oma) een gans slachten en een vuurtje stoken langs het wandelpad aan de rand van het riviertje.

Onze route: Wikiloc Maguk walk.
Op de campsite betalen we nog onze bijdrage via het IJzeren Hein principe dat hier in Nederland ook gebruikt wordt op Natuurkampeerterreinen (kosten $ 6,60 p.p.).

Vrijdag 25 juli
Afgelegde km: ± 320 km
Activiteiten: Gunlom – The rock hole of Moline rock hole - Pine Creek - Katherine
Overnachting: Katherine gorge campsite

We staan om 6 uur en aanvaarden onze reis voor vandaag om 7 uur. We lopen achter op schema en proberen toch zo vroeg mogelijk, voor het al te warm is, bij Gunlom te zijn. Dat lukt prima. Om half 9 zijn we bij Gunlom. De laatste 11 km vanaf de splitsing zijn erg slecht. Verder is de weg prima te doen. De klim naar de top van Gunlom is volgens de visitors guide 2 km heen en terug.
We trekken direct de wandelschoenen aan en gaan op pad naar de top via een redelijk begaanbaar maar stijl pad. Op het hoogste punt moet je nog weer een aantal meters naar beneden en dan kom je uit bij een paar prachige pools. We hadden de zwemkleding al aan en lagen dus snel in het water en hebben een paar leuke foto’s kunnen nemen, met de telelens camera en Ineke ’s mobiele telefoon, zonder anderen erbij op. Ineke blij dat ze net 2 weken voor de vakantie van haar werk een nieuwe Samsung Galaxy S4 had gekregen met een perfecte camera erop. Wij waren niet helemaal alleen, maar wel toen we in het water lagen. Johan neemt nog een duik en verliest zijn bril. Daar komt hij een paar minuten later pas achter. Maar het water is zo helder dat hij hem gewoon weer terug vindt op de plaats waar hij in het water is gesprongen. Dat was dus even geluk hebben.
Na het zwemmen dalen we af naar de onderste pool om koffie te drinken. Die pool is lang niet zo leuk is. Hier is ook weinig schaduw, dus we zitten ver van de pool af onder de bomen. Wel zijn hier veel leuke vlinders op het pad naar de pool.

Daarna op weg naar The Rockhole (Moline Rockhole). Een leuk watervalletje en pool die Ineke vond via Geocaching (Geocache Kakadu Rockhole). Overigens is het ook beschreven in de eBook reisgids die we gebruiken . Daar drinken we nog een kopje koffie. Waren we bij Gunlom bijna alleen, de grote stromen komen als we weg gaan, bij de Rockhole zijn we eerst ook alleen, maar er zijn toch nog 2 andere auto’s die dit niet signposted 4WD weggetje weten te vinden.
In Pine Creek slaan we bier Victoria Bitter (4,9%) en wijn in. Op de wijn zit een quotum van maximaal 2 liter per klant en er wordt een kopie van je paspoort gemaakt.  Vervolgens geocachen en vinden een cache bij een oude trein locomotief (1888).

In Katherine kopen we een nieuwe camera, een Canon IXUS 145. Daarna doen we onze weinige boodschappen (O.a. twee plastic bakken om borden, kopjes en bestek schoon en veilig in op te kunnen bergen) en wachten erg lang bij de kassa. De logistiek bij de kassa’s in Australische supermarkten is erg inefficiënt. Alles gaat in plastic zakken en het aanslaan, sorteren en inpakken wordt allemaal door de kassière gedaan.
Daarna naar de drankwinkel voor bier en wijn. Wederom kopieën van de paspoorten laten maken. Nu hebben we wel genoeg om de gehele vakantie door te kunnen komen.
Dan naar de campsite. Het winkelen (vooral Woolworths waar je moet betalen voor je plastic zakken) heeft erg lang geduurd.
Op de campsite werkt het computersysteem niet en kunnen ze geen elektraplekken uitgeven. Dus maar op een gewone plek. We hebben nog moeite om een leeg plekje te vinden. De batterij van de nieuwe camera hebben we ergens neergelegd naast een tenthuisje met elektra om op te laden. We eten een restje macaroni van de vorige dag. Je mag hier ook geen eigen kampvuurtje maken. Je moet dan gebruik maken van community barbecues op hout of gas.
’s Avonds is er tot een uur of 9 life music bij het restaurant. Niets voor Ineke. Een country zanger. Dat is eerst nog wel even leuk, maar al gauw vinden we het erg luidruchtig. We besluiten dan ook om hier niet nog een nacht te blijven staan. Overigens was het daarna wel stil. We waren zelf ook pas om 9:30 uur op bed.