Reisverslag Botswana en Zuid-Afrika 2004

Okavango - Audi camp

Vrijdag 30 Juli
Einddoel: midden in de Okavango op een eiland in de buurt van Nguma camp

’s Ochtends vroeg werden we opgehaald bij de receptie van de camping. Daar lagen de tenten, de matrasjes en de pan al klaar die ik maanden geleden via Internet via Audi camp had besteld. Op weg naar het vliegveld. Een mooie rustige vlucht over de Okavango. Dit is een mooie manier om de Okavango te bekijken. Na de landing midden in de Okavango delta werden we opgehaald met een auto en naar Nguma lodge gebracht. Het was nog behoorlijk koud. Daar eerst koffie gedronken omdat we nog moesten wachten op onze gidsen. Toen die er waren met een motorboot op weg naar de mokoro’s (zo’n 30 minuten). De mokoro’s lagen allemaal op een eiland. Er waren wel 25 mokoro’s en gidsen.
Alle bagage paste prima in de boten, de matrasjes dienden zelfs als kussen in de stoeltjes.

Het vliegtuig voor de vlucht over de Okavango Onze kampeerplek in de Okavango

Zo gingen we nog zo’n uur varen om bij het eiland te komen waar we hebben overnacht. De gidsen maakten direct een pit-latrine en ze maakten een vuur voor ons, zodat we konden koken. We hebben de tenten opgezet en gegeten. Het theewater haalden we gewoon uit de Okavango en kookten dat. Genoten van een lange rust pauze, waarin we eindelijk hebben geklaverjast; we hadden nl. geen boeken bij ons.
We hadden een pan gehuurd, om op een houtvuur eten te kunnen koken. Maar de handvatten van de pan werden erg heet. Maar hier heeft Jonathan iets op gevonden. Hij ging op zoek naar een stuk hout dat je door het handvat kon steken. Zo had de pan ineens een lang handvat. Dat werkte perfect.
Aan het eind van de middag nog een tocht gemaakt per boot naar een ander eiland om een wandeling te maken. Alleen zwijnen, apen en red letchwe gezien.
Terug bij de tent eten gekookt en daarna vroeg naar bed. We hadden de tent onder een boom gezet, en jawel, ’s nachts poepen en piesen er een paar apen op onze tent.

Zaterdag 31 Juli
Einddoel: Okavango (Nguma camp)

‘s Morgens weer een tocht gemaakt met de mokoro en een wandeling gemaakt op een eiland.

Johan in mokoro in de OkavangoOkavango

Geluncht op ons kamp eiland, waarna we de tenten hebben opgebroken. Om een uur of twee zijn we weer terug gevaren. Eerst wilden de gidsen ons nog afzetten op een plaats waar het veilig was om te zwemmen, maar we hadden geen zwemkleding bij ons, en het water was ook erg koud. Dus dat hebben we maar niet gedaan. Terug bij de Nguma camp eerst in de bar een drankje gedronken. We hadden een beetje te weinig drinken meegenomen. Daarna de tent opgezet. Johan heeft wederom op een houtvuurtje het eten klaar gemaakt.

Zondag 1 augustus
Einddoel: Maun: Audi camp

’s Morgens om 9 uur weer teruggevlogen naar Maun.
In Maun zijn Johan en Ineke eerst naar de winkel geweest. Helaas was de drankwinkel op zondag niet open, dus konden we onze bier- en wijnvoorraad niet op peil brengen. Ineke was vergeten dat er geen drank in de supermarkt mag worden verkocht. Bij de Spar ontdekten we eindelijk de Shell kaart van Botswana inclusief een boekje. Toch maar gekocht en daar hebben we geen spijt van gehad, omdat hier wel alle GPS coördinaten in stonden.

Okavango gezien vanuit het vliegtuigJohan onder de auto op Audi camp om het benzine lek te lokaliseren

Terug bij de camping ontdekten we dat de auto benzine lekte. Maar toen we de auto omdraaiden en de achterkant hoger stond, stopte het. Waarschijnlijk kwam het omdat de benzinetank tot de nok toe was gevuld en de leidingen niet helemaal goed dicht waren. Uiteindelijk bleek dat we er wel mee op weg konden gaan. Gelukkig hadden ze op de camping ook een wasservice, en hebben we alle was even laten doen. We hebben nog een gymleraar uit Den Haag op de koffie gehad en nog een boek met hem geruild.