Reisverslag Botswana en Zuid-Afrika 2004

Kasane

Vrijdag 6 augustus
Einddoel: Chobe (Ihaha camp)

Eerst nog even een korte gamedrive, maar niet veel gezien. Daarna ontbeten en op weg naar het noorden.
Onderweg reden we plotseling door een gat in de weg en we vlogen allemaal hoog de lucht in. Johan ging direct even kijken of het achterin nog allemaal in orde was. Wat bleek: de watercontainer was ook op en neer gegaan, en bij deze beweging was het verbindingsstuk met de slang eraf gebroken. Het water stroomde met grote snelheid uit de tank. Maar met Ineke's duim (ja net als het jongetje met de duim in de dijk) was het voorlopig gestopt. Met wat tape weet Johan het te repareren. Anita weet in korte tijd alles weer zo droog als mogelijk te maken. De schade viel dus nog mee.
Nog een eind doorgereden en daarna vlak voordat we bij de Chobe kwamen (en de eerste dorpjes) gepauzeerd. Toen bleek dat er ook een pak sinaasappelsap uit elkaar was gespat in de koelbox. Dat was kleverig en vies, dus waren we weer aan het schoonmaken. Ondertussen probeerde Jonathan vanaf het dak van de auto zicht te krijgen op de Chobe vallei. Nadat we hadden gepauzeerd weer op weg. Na een paar honderd meter komt Ineke er achter dat de twee theedoeken die waren gebruikt om de boel weer een beetje schoon te maken nog over het wildrooster hangen voor op de auto. Stoppen, en ja hoor we hebben geluk. Ze hangen er nog. Dus weer op weg. Na weer een paar honderd meter komt Jonathan er achter dat de verrekijker nog op het dak van de auto moet liggen. Ook nu hebben we weer geluk. Hij ligt er nog. Verder verliep de reis voorspoedig.

Chove riverBaboon bij Chobe river

Aangekomen in het Chobepark langs de Chobe rivier gereden totdat we bij de camping Ihaha kwamen. Ook hier leverde het geen probleem dat we een dagje eerder waren gekomen. We zouden nl. twee dagen in Linyati zijn geweest. We kregen van de beheerster gewoon een plaats toegewezen, en moesten dan de dag erna naar onze eigen plaats. Helaas schreef ze dit niet goed op het bord waarop ze alles bijhield.
We zouden macaroni eten, maar helaas was een baboon ons te slim af. We letten even niet op en toen had hij het pak van de tafel af gegrist. Gelukkig hadden we nog een extra pak. We hadden van onze camping plek mooi zicht op een grote kudde olifanten in de rivier.

Zaterdag 7 augustus
Einddoel: Ihaha camp
Afgelegde afstand:± 200 km

’s Morgens kwam er een grote groep pelikanen langs vliegen. Ze vlogen heel langzaam en statig: een prachtig gezicht. We waren er zo van onder de indruk dat we vergaten om een foto te nemen.
Om onze nieuwe campingplek voor de volgende nacht te markeren hebben we de zak met houtskool alvast op de plaats achtergelaten.
De ochtend gamedrive bracht ons uiteindelijk in Kasane, waar we boodschappen hebben gedaan en even op de camping bij de Chobe Safari Lodge hebben gekeken. Daar geluncht en geboekt voor de sunset boatcruise voor de volgende dag.
Omdat we dachten dat een tocht naar Zimbabwe maar P55 was hebben we dat ook geboekt, maar dat bleek bij de boeking US$ 55,-- te zijn, maar toen hadden we al geboekt. Maar we hebben er achteraf geen spijt van gehad.

Kudde Sabel Antilope bij ChobeSabel antilope

‘s Middags met een gamedrive terug naar Ihaha campsite. Bij onze campsite aangekomen bleek dat deze bezet was door een echtpaar (uit Denemarken?). Dus terug naar de camping beheerder. Die zei dat we moesten zeggen, dat ze moesten vertrekken naar een andere plek. Maar dat wilden ze niet. Ineke werd toen erg boos en klapte de deur van onze auto met een knal dicht. Hierdoor wilde het raam niet meer dicht. Uiteindelijk van de beheerder een ander plaats toegewezen gekregen. Er was dus nog plek ondanks het feit dat er een aantal mensen waren die niet geboekt hadden.
Uiteindelijk stonden we toch. Het was inmiddels al donker geworden. Later op de avond kwam de Scandinavische man nog zijn excuses aanbieden en bood een fles wijn aan. En bracht ons het houtskool dat wij in de ochtend al op de campingplaats hadden gezet. Maar hij hield wel de mooiste plaats op de camping.

Zondag 8 augustus
Einddoel: campsite van Chobe safari lodge

’s Ochtend nog een gamedrive gemaakt tot 11 uur. Op dat tijdstip moesten we het park verlaten. En ja precies vijf voor 11 stonden we buiten het park.
Daarna snel naar de camping gegaan in Kasane. Bij de laundry service eerst de was afgegeven.
Jonathan en Johan zijn lange tijd bezig geweest om het raam in de autodeur te repareren. De hele deur moest hiervoor uit elkaar. Uiteindelijk is dat gelukt.
Ineke is nog even naar het dorp geweest om broodjes en drinken te kopen voor de tocht naar Zimbabwe van de volgende dag.

Bee eaters langs de Chobe riverOlifanten bij Zonsondergang in de Chobe river

’s Middag van drie tot 6 uur een boottocht gemaakt over de Chobe river. Dit was voor Ineke en Johan ook de eerste keer dat ze een dergelijke bootreis maakten. Inderdaad zie je dan toch andere zaken. Olifanten die in het water spelen, krokodillen etc. Met daarbij de bee eaters en de kingfishers. En hun holen in de oever. Je ziet het park eens van de andere kant. Een aanrader! Toen we weer bij de camping waren zijn we uit eten geweest in Kasane en hebben daar pizza gegeten We hadden de tenten nog niet klaargemaakt, dus dat kon gemakkelijk.

Maandag 9 augustus
Einddoel: campsite van Chobe safari lodge

Om 20 over 7 moesten we klaar staan voor de bustocht naar Victoria Falls in Zimbabwe.
We bleken de reis samen te maken met een ander Amerikaans gezin (vader, moeder, zoon en dochter iets jonger dan Jonathan en Anita).
Bij de grensposten ging het erg voorspoedig, o.a. omdat we alle formulieren al van te voren hadden ingevuld. Voor het eerst ontdekten de vriendelijke dames van de douane van Botswana dat Anita in Botswana was geboren. Dat vonden ze erg interessant.
Onderweg in Zimbabwe hebben we nog een road block gehad, maar ook hier reden we weer gauw verder.
De chauffeur heeft ons afgezet bij de Falls en deelde mee dat hij om 11:30 uur ons weer kwam ophalen. Tot die tijd bij de Falls rondgelopen. Ook nog bij de brug gezien dat mensen aan het bungy jumpen waren.

Victoria watervallenBrug bij de Victoria watervallen gezien vanaf het Victora Falls Hotel

Weer terug bij de bus vroeg hij ons waar we naar toe wilden. Dit was ideaal: we hadden met Kagiso (Botswaanse naam die 'vrede' betekent) een privé chauffeur. Hij bracht ons naar de souvenirstalletjes en het andere gezin naar de krokodillenfarm.
We zijn lang bezig geweest met onderhandelen en uitzoeken van souvenirs. Onderhandelen kunnen we niet zo goed. Waarschijnlijk hebben we dan ook teveel geld uitgegeven.
De chauffeur stond de hele tijd gewoon op ons te wachten. Hij was inmiddels allang terug van de krokodillenfarm. Daarna heeft hij ons naar het Victoria Falls hotel gebracht. Dat zag er nog prima onderhouden uit. De portier van 20 jaar geleden met al zijn buttons op zijn vest was er niet meer. We hoorden dat hij 4 jaar geleden is overleden. We hebben hier uitgebreid geluncht voor Z$ 350.000 (ongeveer 50 euro). Dat is het voordeel van een Visa pas. We hadden helemaal geen Zimbabwaans geld bij ons. Ik had hier ook niet op gerekend, want we hadden alles om te lunchen bij ons.
Na de lunch bleek het andere gezin ook net in het Victoria Falls hotel aangekomen en hebben we nog even gewacht in het hotel totdat de chauffeur ons weer op kwam halen. Je kan daar riant zitten. Met Anita nog even door de tuinen gelopen. Wij hadden hier 19 jaar geleden ook gegeten op het terras. Je kon er toendertijd goed terecht voor een lopend buffet.
De terugweg verliep ook voorspoedig. Bij de grens kwamen we nog andere Nederlanders tegen (die we de laatste dagen steeds tegenkwamen en ook bij ons op de camping stonden). Zij waren met hun eigen auto naar Zimbabwe gegaan. Dat kon dus ook wel.
Maar ook omdat we onderweg in de bush een nummerplaat waren verloren, vond Johan het veiliger en prettiger om met zo’n georganiseerde tour te gaan.
’s Avonds een lopend buffet gehad in het hotel. Heerlijk gegeten: Kudu, en impala en Jonathan en Johan zelfs Mopane wormen.