Reisverslag Engeland 2016

Afgelegde km: ± 0 km
Activiteiten: Camel trail
Overnachting: Ruthern Valley campsite Ruternbridge

Ook al zijn we al een aantal dagen in de regio. Het was er nog niet van gekomen: de Cameltrail. We gaan vandaag eerst fietsen richting Padstow, dan terug naar Bodmin, en vandaar terug naar de campsite. Helaas regent het. Niet als we op pad gaan, maar al snel vallen de eerste druppels naar beneden. Niet de meest ideale dag dus om te gaan fietsen. We hebben daar niet echt op gerekend. De regenbroeken liggen nog in de auto.

De campsite ligt niet direct aan de Cameltrail. We fietsen eerst naar Grogley Halt. Een redelijk vlakke route. Grogley Halt is één van de verlaten trainhaltes. Alleen het perron is nog aanwezig. Vanaf daar fietsen we via het goed geasfalteerd fiets/wandelpad naar Wadebridge. Omdat het nog vroeg is valt de drukte nog mee. Maar bij Wadebridge wordt het echt te druk. In Wadebridge zijn ook fietsverhuurders en je merkt dat echt iedereen op de fiets gezet wordt om dit trail te fietsen, of je nu kunt fietsen of niet. We zien kleine kinderen met zijwieltjes, moeders die waarschijnlijk nog nooit gefietst hebben met een fietskar achter zich aan, met manlief ernaast zonder fiets kar. Een vrouw fietst zo langzaam dat ze met fietskar en al omvalt. En dan het fietsen van de Engelsen. Ze hebben totaal niet door waar ze mee bezig zijn. Je kijkt je ogen uit. Daar waar Engelsen hun honden prima in bedwang kunnen houden, laten ze hun kinderen zwalken van links naar rechts over de weg. Zonder door te hebben dat ze anderen in de wielen rijden. En niet alleen de kinderen. Ook de ouderen weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn. Zo rijden we dus tussen al die andere “fietsers” in de regen naar Padstow. Weer zo’n tourist trap. We lopen even door de massa heen naar de andere kant van de haven, drinken een kopje koffie op een bankje en gaan er dan snel weer vandoor.

Ineke had gelezen dat hier een beroemde kok een beroemd visrestaurant heeft: Rick Stein. Naast dit restaurant heeft hij ook nog vele andere eetgelegenheden en een patisserie. Voor een maaltijd in het visrestaurant moet je lang van te voren boeken. Dat wordt dus niets. Wel kopen we een lekkere pie bij de patisserie. Na een blik op de lange rij voor de Fish en Chips besluiten we ook om daar maar niet aan te sluiten. Wat overblijft is de bar next door: Stein's Fisheries & Seafood Bar. Daar is het nog heerlijk rustig en hebben we heerlijk gelunched.
Uitgerust en voldaan stappen we weer op de fiets om de terugtocht te aanvaarden. Op het stuk na Wadebridge wordt het weer wat rustiger. Overigens is de natuur erg mooi. De baai tussen Wadebridge en Padstow is het mooist. Maar door de regen zien we hier erg weinig van. Kortom niet echt een aanrader in het hoogseizoen en bij slecht weer. Het deel van Wadebridge naar Bodmin is aanmerkelijk rustiger en je fietst door de bossen. Ook leuk is hier het stationnetje bij Boscarne Junction. We hadden geluk. Als wij hier aankomen is er is net een stoomtrein gestopt. Die is wel even bezig voordat hij verder kan rijden. Dit is nl het eindstation en de locomotief moet aan de andere kant van de wagons worden gerangeerd. Leuk om te zien. Het laatste stuk gaat toch wel een beetje omhoog. Maar ook hier valt het nog mee. In Bodmin kijken we bij de Bodmin Gail maar brengen geen bezoek aan deze attractie. In plaats daarvan gaan we boodschappen doen bij de lokale super.

We denken een eenvoudige rechtstreekse route terug naar de campsite te weten, maar dat valt tegen. We hebben die weg al meerdere keren met de auto gereden, maar met de fiets is hij toch steiler dan verwacht. En lang dat die weg lijkt. We hadden beter via de Cameltrail terug kunnen fietsen. Maar uiteindelijk zijn we moe maar voldaan en afgetraind weer uitgekomen bij de campsite. De route is te vinden op Wikiloc: Wikiloc Camel trail Padstow - Bodmin. De totale afgelegde afstand is 47 km met een hoogteverschil van 218 meter. We hebben uiteindelijk dik 7 uur gedaan over deze tocht. Maar onderweg hebben we ook nog enkele geocaches gevonden.
Inmiddels is het regenen gestopt. ’s Avonds (en hierna vele avonden) kijken we een oude Engelse detective serie: Inspector Lynley Mysteries. Zeer toepasselijk. Ineke had uit de bibliotheek een serie van 10 CD’s meegenomen waar we menig avond naar hebben gekeken. Lekker ontspannend.

Donderdag 11 augustus
Afgelegde km: ± 65 km
Activiteiten: Heligan garden; Wandeling rondom Heligan garden
Overnachting:
Ruthern Valley campsite Ruthernbridge

Wederom een tuin op het programma: Heligan Garden. Ook deze tuin is een idee van meneer Smit. Maar wel heel anders dan The Eden project. We wisten eigenlijk niet goed wat we ervan moesten verwachten. En we kunnen melden dat het onze verwachtingen overtrof. Vele malen rustiger dan Eden Project.

Ook nu waren we vroeg en één van de eersten. En Ineke heeft zich kostelijk vermaakt met de methoden die men hier gebruikt om kinderen te amuseren. Ze mogen overal op over of in klimmen. En dat doen ze dus ook. Dus ze worden vanzelf actief. En er was dit jaar een speciaal zomerprogramma voor kinderen: “Lost Summer”. Waarin ze oude gebruiken in ere herstelden.

Zo kon je hier met je kinderen, die de leiding hadden, je eigen indianen tent maken. Erg leuk, je kreeg er gewoon zin in. Een mooi park om doorheen te lopen. We zijn zelfs over de touw brug gelopen. Ook de bloemen tuinen waren mooi. Niet zo druk en niet een modeltuin zoals verwacht. Ook erg leuk vonden we de plaids die overal lagen. Dus als je ergens wilde picknicken kon je dat doen op een leuke plaid.

Wij kozen een bankje ergens achteraf. Maar toch leuke ideeën. Anders dan andere toeristen attracties. Ook dit bezoek duurt geen dag, hoewel er vast wel mensen zijn die hier een dag kunnen vertoeven. Vandaar dat we nog een wandeling om het park heen maken. Tevens een geocaching trail van ongeveer 4 km. Nog best pittig omdat je in tegenstelling tot het park veel meer moet klimmen. Ook een erg leuke wandelroute.

Op de geocaching site stond dat het een fiets route is. Maar ik zou deze trail niet graag willen fietsen. Overigens is een deel wel onderdeel van een nationale fietsroute en we zijn dan ook één fietser tegengekomen onderweg. Hier vonden we eindelijk eens erg leuke en originele caches. Onze route is te vinden op wikiloc: Wikiloc Around Heligan gardens.

Een wandeling van 4,3 km met een hoogteverschil van 98 meter. We hebben bijna 2 uur gedaan over deze wandeling.
Op de terugweg gaan we boodschappen doen in St. Austell. De Coop ligt bijna op de route, dus dat valt mee en in deze winkel heb je meer keus dan in het winkeltje waar we eergister onze boodschappen hebben gedaan (Lanivet).
Net als vele andere avonden eten we binnen. Overdag is het mooi en warm weer, maar ’s avonds is het vaak frisjes. En we eten vaak laat.

Vrijdag 12 augustus
Afgelegde km: ± 105 km
Activiteiten: Wandeling Hartland Point
Overnachting: Stoke Barton Farm Camp Site

Een verkasdag. We gaan voor één nachtje naar Stoke. Hier zijn twee mooie wandelingen en zo is de route naar onze echte volgende standplaats wat korter: twee maal ongeveer 80 km = een uur rijden. We vertrekken al vroeg en zo te zien vertrok de helft van de campsite. Een hele volksverhuizing. We zetten onze caravan op Stoke Barton Farm Camp Site.

Niet veel meer dan een aantal grote weilanden hoog op de kust. Het kan er dan ook goed waaien. Niet echt gezellig maar functioneel. Voor één nachtje was dit voor ons voldoende. Je kunt er mooi starten met een wandeling en dat was het doel. Eerst waren we nog van plan de auto gewoon aan de caravan gekoppeld te laten, want we wilden de volgende dag zo weer wegrijden, maar we besluiten toch om de caravan zelfstandig op zijn poten te zetten.

Nadat we ons op de plek hebben geïnstalleerd, starten we al snel met de wandeling. Deze wandeling is deels beschreven in de Rother wandelgids. Maar deze route vond Ineke veel te lang. Vandaar dat hij is ingekort. De route van de inkorting kwam naar voren omdat hier een aantal geocaches liggen. Anders hadden we dit mooie pad nooit gevonden. We wandelen via het dorpje Stoke naar het mooie rivier dal. Door dit mooie dal door weilanden en een bos lopen we naar de kust waar we verder noordwaarts lopen via het Coast Path.

Hier moeten we wel heel veel op en neer. En niet een paar meter maar echt OP en NEER. Een zeer vermoeiende tocht. Om uiteindelijk uit te komen bij Hartland Point, waar een mooie kleine vuurtoren laag op de rotsen staat. Op de parkeerplaats bij Hartland Point staat een kleine cafetaria, waar we uitrusten onder het genot van een ijsje. Vanaf daar lopen we via weilanden en bos paadjes terug naar de campsite. Nog steeds op en neer, maar het voelt iets minder zwaar. We zijn dan ook behoorlijk moe als we weer bij de caravan aankomen.

Onze route is te vinden op: Wikiloc Hartland Point. Als je de grafiek ziet van de hoogte, begrijp je ook dat we steeds op en neer liepen. Uiteindelijk een wandeling van 10,2 km met een hoogteverschil van in totaal 380 meter. Een wandeling waar we uiteindelijk dik 4,5 uur over gedaan hebben. Als Johan gaat koken gaat Ineke nog even wat caches scoren met de auto. Geen puf om het met de fiets te doen.

29-31 juli: Duinkerken => Dover; Rye; Westham; Seven Sisters; Birling Gap; New Forest; Dartmoor; Pew Tor
1 - 3 aug: Dartmoor; Warren House Inn; clapperbridge Postbridge; Lamorna Cove; Mousehole; Penzance
4 - 6 aug: Prussia cove; Marazion; Penzance; Lizard Point; Kynance cove; Frenchmans Creek; Helford
7 - 9 aug: St. Michaels mount; Camel trail; Bodmin; Tintagel; St. Nectans's Glen; South West Coast Path; Rocky Valley; Eden Project
10 - 12 aug: Camel Trail; Bodmi; Heligan garden; Hartland Point; Stoke
13 - 15 aug: Clovelly; Lynton; Lynmouth; Valley of the rocks; Tarr Steps
16- 18 aug: Doone Valley; Watersmeet; Canterbury
19- 21 aug: Canterbury; dal van de Stour; Evensong; Crab & Winkle way; Whitstable; Herne Bay; Bootreis Dover => Calais