Reisverslag Zuid-Engeland 2016
29 t/m 31 juli

Heenreis (Duinkerken -> Dover) - Rye - Westham - Seven sisters - Birling Gap - New Forest - Dartmoor - Pew Tor

Reisverslag van onze 24-daagse rondreis door Zuid-Engeland in juli en augustus 2016

Waarom Zuid-Engeland als vakantiedoel?

We kwamen op het idee om eens naar Zuid-Engeland te gaan, omdat we een weekend in Ierland waren geweest. Een land dat nu ook aan onze bucketlist is toegevoegd. Maar om daar te komen moet je door Zuid-Engeland rijden. Tja, en daar zijn we nog niet geweest. Dus lijkt het logisch om daar eerst eens een vakantie aan te wijden. Achteraf blijkt dat je daar wel meerdere vakanties aan kan wijden. Veel te zien en nog meer te doen. Kortom, we komen vast nog wel eens terug. Zelfs naar ongeveer dezelfde gebieden, maar dan vanuit een ander campsite. Alle campsites zijn van te voren geboekt. Vanwege familieomstandigheden slechts enkele weken van te voren. Vandaar ook dat op een aantal plaatsen het niet meer mogelijk was om de gewenste campsite te boeken of we hadden nog wel een plek op de gewenste campsite, maar hadden geen elektriciteit. Als je naar Engeland gaat in het hoogseizoen is het zeker nodig om te reserveren. Zeker als je een mooie plek met elektriciteit wilt hebben.
We hebben gemerkt dat Zuid-Engeland in het hoogseizoen erg druk is. Met als gevolg overvolle dorpjes, campsites en wegen. Maar voor de rest is het een mooi gebied, mooi weer en veel afwisselende landschappen. We hebben veel gefietst en gewandeld. Ondanks het feit dat er mensen waren die ons afgeraden hadden om hier te fietsen. De steilheid van de wegen viel wel mee. Alleen weten Engelsen niet goed met fietsers om te gaan. Veel van de fietspaden zijn ook bedoeld voor wandelaars. Maar die lopen midden op het pad, en ook als je belt reageren ze niet en blijven gewoon doorlopen.

Dit jaar hebben we ervoor gekozen op voor langere tijd op een campsite te staan en vandaaruit uitstapjes te maken. Op die manier hoef je niet met de caravan over kleine landweggetjes te rijden. Daar heeft Johan nl een grote hekel aan. En dat terwijl wij nog een erg kleine en smalle caravan hebben. Deze manier is ons erg goed bevallen.
Helaas konden we vanwege familieomstandigheden pas een week later dan gepland vertrekken. Met als gevolg veel annuleringen en nieuwe boekingen onderweg. En wat onrust, omdat we in de eerste week eigenlijk te grote afstanden hebben afgelegd met, voor ons doen, te lange dagprogramma’s. Op die manier lukte het echter wel om binnen enkele dagen weer “op schema” te zijn. Vandaar ook dat dit reisverslag pas achteraf is geschreven. Na de vakantie toen we al weer thuis waren.

Vrijdag 29 juli
Afgelegde afstand: ± 561 km
Activiteiten: Reisdag; overtocht Duinkerken => Dover; Rye
Overnachting: Fairfields farm campsite bij Westham (Eastbourne)

Eindelijk op pad. We vertrekken vroeg vanaf de camping bij Drachten waar we de laatste week hebben gestaan en als we in de omgeving van Antwerpen zijn, bellen we naar DFDS Seaways om de overtocht te reserveren. Het lukt ons een plekje te boeken op de boot van 2:00 uur. Dat halen we net, want vanaf het moment dat we hebben geboekt, komen er ook meer files onderweg. Drie kwartier voor vertrek van de boot komen we aan in de haven van Duinkerken en kunnen we aansluiten in de rij voor de boot. Het gaat gelukkig erg snel en weldra staan we bijna vooraan op de boot. Erg gunstig, zodat we aan de overkant snel op pad kunnen.

De zee is rustig en na een 2 tal uren arriveren we in Engeland. We zijn snel van de boot af, maar die voorsprong zijn we ook even snel weer kwijt als we de verkeerde kant op rijden. Bij de volgende rotonde enkele kilometers verder op, nemen we dezelfde weg weer terug. Na een hernieuwde poging rijden we wel de goede kant uit. Op weg naar onze eerste stop in het stadje Rye.
Ineke had al via internet een goede parkeerplaats gezocht, waar je met de caravan nog goed kan parkeren. We reden dan ook rechtstreeks naar het lokale zwembad. Misschien iets verder lopen, maar het is allemaal zo klein dat die afstand niet echt telt.

Natuurlijk moeten we ook hier betalen voor het parkeren, maar dat bedrag viel nog wel mee. Slechts enkele ponden. Wel moet je al direct beschikken over kleingeld. Maar dat hadden we van een vorige vakantie nog bewaard. We maken een korte wandeling door het rustige dorp. Het is aan het eind van de middag (half 5) lekker rustig. Ook pinnen we hier nog wat ponden. Waarschijnlijk zijn we nog wel wat leuke straatjes vergeten, maar wij willen nu verder, om niet al te laat op de camping te zijn. En we hebben zo wel een goede indruk gekregen van dit stadje. Details van de wandeling: Wikiloc stadswandeling Rey incl. parkeerplaats.

De laatste etappe voor vandaag brengt ons naar de Fairfields farm campsite bij Westham (Eastbourne). We vinden een mooi plekje op de camping. Terwijl Johan eten gaat koken, gaat Ineke met de (elektrische) fiets het dorpje verkennen en natuurlijk nog wat caches verzamelen. Best een interessant dorp met veel bezienswaardigheden. Zoals een ruïne. Het dorp is mooi versierd met allerlei poppen. Waarschijnlijk voor het dorpsfeest dat de volgende dag zal plaatsvinden.

Zaterdag 30 juli
Afgelegde km: ± 230 km
Activiteiten: Wandeling Seven sisters: Birling Gap
Overnachting: Denny Wood campsite in de omgeving van Lyndhurst

We starten de dag vroeg. Ons lichaam is nog ingesteld op de Nederlandse tijd. Hier is het een uur vroeger. We zijn dan ook als één van de eersten op de wandelparkeerplaats bij Birling Gap. Hier maken we een korte wandeling om een goede impressie te krijgen van deze omgeving. Niet de geplande lange wandeling, maar korte wandeling die ons toch een goed beeld heeft gegeven van deze mooie kust.

Details van de wandeling (2,8 km, hoogteverschil; 74 meter en een wandelduur: 1 uur en 10 minuten). Zie voor de gelopen route: Wikiloc Birling Gap/ Seven Sisters.
Daarna rijden we via de kustweg terug naar Eastbourne en nemen af en toe nog even een stop om van het landschap te genieten. De makkelijke manier om de Seven Sisters te bekijken. Niet helemaal onze stijl, maar zo kunnen we wel wat sneller onze dag planning halen. We vergeten om te zoeken naar de “Long Man of Wilmington”. Maar ach. We komen misschien nog wel eens terug.

De bestemming voor vandaag is de New Forest, maar we gaan eerst een detour maken naar een challenge cache met de hoogste ratings (D5/T5), die Ineke graag wil bemachtigen. In Nederland zou je daar erg veel moeite voor moeten doen. Deze is voor ons een makkie. Voor de liefhebbers de link naar deze geocache: International cacher challenge UK edition. Het was de bedoeling om in dit gebied nog meer te gaan geocachen, maar we willen een aantal dagen van het programma inhalen om zodoende weer wat op schema te komen. Gelukkig blijkt deze cache inderdaad eenvoudig te vinden en al snel vervolgen we onze weg naar New Forest.

We nemen op de snelweg afslag 1 naar Lyndhurst, maar achteraf hadden we beter een afslag eerder kunnen nemen. De afslag die ook voor vrachtverkeer naar Lyndhurst wordt aanbevolen. Vóór Lyndhurst komen we nl. in de file te staan. Lyndhurst kent nl één richting verkeer. We verblijven hier een nacht op camping Denny Wood. Het leuke aan deze camping is dat je kampeert tussen de wilde paarden. Daarvoor moet je wel beschikken over een eigen toilet. Zonder toilet geen toegang. Helaas is deze campsite erg vol, maar we weten een erg leuk plekje aan de rand van de campsite te bemachtigen. Ineke heeft bij de receptie nog een fiets -en wandelkaart gekocht, om de fietsroute van morgen nog wat te kunnen aanpassen.

Op internet was er al wel wat informatie voor te vinden, maar nu kon Ineke met behulp van de kaart een goede route vinden voor de terugreis: het stuk tussen Lyndhurst en de campsite.
De rest van de dag genieten we van ons mooie plekje met uitzicht op het bos, waar we nog bezoek krijgen van een paar paarden. We staan wel aan een hek, maar dat is er waarschijnlijk om de campinggasten binnen te houden in plaats van om de paarden buiten te houden.
Als Johan eten gaat koken gaat Ineke nog met de auto een paar geocaches scoren en zo nog wat genieten van het landschap in de omgeving.

Zondag 31 juli
Afgelegde km: ± 240 km (afstand New Forest - Tavistock)
Activiteiten: Fietstocht New Forest; avondwandeling Pew Tor
Overnachting: Langstone Manor Caravan & Camping Park Tavistock

Vroeg op pad, omdat we voor de middag al terug willen zijn op de campsite, omdat we maar voor 1 nacht hebben geboekt. De fietsroute start direct vanaf de campsite. Een prachtige route door het bos en over de hei. We komen een enkele groep paarden tegen en onderweg gaan we aan de rand van de heide koffiedrinken. Fietsend is echt de beste methode om dit gebied te bekijken. Het hoogteverschil viel heel erg mee.
Lyndhurst is wederom lastig. Vanwege het éénrichting verkeer moeten we door het gehele dorp rijden.

Af en toe maar op de stoep om zo de auto’s beter te kunnen ontwijken. Precies om 12 uur zijn we weer bij de campsite en zijn we zeker niet de laatste kampeerders die vertrekken. De route van deze prachtige fietstocht (echt een aanrader!) is te vinden op wikiloc: Fietsroute New Forest. 25 km over goede fietspaden en af en toe een stukje bospad. Hoogteverschil 125 meter. Fietsduur 3,30 uur. Deze tijd is inclusief koffiedrinken en het zoeken en vinden van enkele geocaches. Om tijd in te halen zijn we hier maar één nacht gebleven, maar we komen vast nog wel eens terug.

Na het inpakken van de caravan rijden we in één keer zonder te stoppen naar Dartmoor naar een campsite in de omgeving van Tavistock: Langstone Manor Caravan & Camping Park. Het rijden in Engeland gaat prima, maar wel langzaam. De rotondes zorgen voor veel oponthoud en je rijdt voortdurend door dorpjes. Het is niet zo snel als in Nederland op de snelwegen.
We verblijven twee nachten op deze camping en kunnen het vanaf nu wat rustiger aan doen, omdat we inmiddels zijn aangekomen op de campsite waar we volgens onze oorspronkelijke planning zouden zijn beland.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd, gaat Johan eten koken en gaat Ineke, zoals bijna elke avond, op pad met de auto om enkele geocaches te vinden. Onderweg ontdekt Ineke dat we vlakbij een mooie Tor staan: Pew Tor. Na het eten gaan we dan ook een klein tochtje maken naar deze Tor. Om tijd te winnen nemen we de auto naar het start punt van de wandeling.

Een prachtige avondwandeling met een mooie zonsondergang. We zijn dan ook niet de enigen die hier nog rondwandelen. Maar goed ook dat we dit vandaag doen, want nu kunnen we nog wat zien van het landschap.

Morgen gaat het n.l de gehele dag regenen, wat we natuurlijk nog niet wisten toen we deze Tor beklommen. Route van deze korte avondwandeling (1,5 km; 87 meter hoogteverschil en een looptijd van ongeveer drie kwartier): avondwandeling Pew Tor.
Het internet op deze camping doet het vandaag helaas niet. Dat is wel jammer, maar als je de vakantie goed voorbereid is dat niet zo erg.

29-31 juli: Duinkerken => Dover; Rye; Westham; Seven Sisters; Birling Gap; New Forest; Dartmoor; Pew Tor
1 - 3 aug: Dartmoor; Warren House Inn; clapperbridge Postbridge; Lamorna Cove; Mousehole; Penzance
4 - 6 aug: Prussia cove; Marazion; Penzance; Lizard Point; Kynance cove; Frenchmans Creek; Helford
7 - 9 aug: St. Michaels mount; Camel trail; Bodmin; Tintagel; St. Nectans's Glen; South West Coast Path; Rocky Valley; Eden Project
10 - 12 aug: Camel Trail; Bodmin; Heligan garden; Hartland Point; Stoke
13 - 15 aug: Clovelly; Lynton; Lynmouth; Valley of the rocks; Tarr Steps
16- 18 aug: Doone Valley; Watersmeet; Canterbury
19- 21 aug: Canterbury; dal van de Stour; Evensong; Crab & Winkle way; Whitstable; Herne Bay; Bootreis Dover => Calais