Reisverslag Engeland 2016
7 t/m 9 augustus

St. Michaels mount - Camel trail - Bodmin - Tintagel - St. Nectans's Glen - Rocky Valley - Eden Project

Zondag 7 augustus
Afgelegde km: ± 72 km
Activiteiten: St. Michaels mount, Camel trail
Overnachting: Ruthern Valley campsite Ruthernbridge

Vandaag gaan we verkassen. Al vroeg staat de caravan rijvaardig. Voordat we vertrekken willen we eerst op de fiets naar Marazion om St. Michaels Mount te bezoeken. We hadden ons wel een beetje verkeken op de tijden. Dat hadden we dus beter thuis kunnen voorbereiden. Tja, jammer dat je geen internet hebt. Hoewel we via de smartphone en IPhone natuurlijk altijd wel verbonden zijn met het WWW en de rest van de wereld. Dus geen internet is eigenlijk een slecht excuus. We zijn binnen no time op de fiets in Marazion en ontdekken daar dat we nog niet lopend naar St. Michaels Mount kunnen. We hadden ons gebaseerd op de eb tijd bij Kynance cove enkele dagen eerder, maar we merken dat eb per dag best een tijd opschuift.

Dus hebben we onze tijd besteed aan het drinken van een lekker bakje koffie, dat we bijna altijd meenemen vanuit ons rijdende huisje. Ineke weet een pracht plek om deze koffie te drinken. Een uitkijkpunt langs de kust waar je prachtig uitzicht hebt over St. Michaels Mount en de gangway. Tja en die vindt je natuurlijk weer omdat hier ook een geocache te vinden is: Geocache met zicht op St. Michaels Mount. Tijdens het drinken van de koffie scoort Ineke de cache, waar ze overigens wel lang over moet zoeken. Haar ervaring is ook dat geocachen in Engeland een stuk moeilijker is.

Ze heeft nog nooit zo veel caches niet kunnen vinden. Als we de eerste mensen door het water zien waden naar het kasteel, maken we aanstalten om ook die kant uit te gaan. We parkeren onze fietsen vlakbij de doorgang. Dat is dan wel weer handig als je op de fiets bent. Eerst gaan we de situatie eens goed bekijken. Na nog weer even te wachten wil Ineke het toch wagen om door het water te waden. Juist leuk. Lekker koel en je weet dat er dan nog niet al te veel mensen op het eiland zijn als je aankomt. Dus schoenen uit en gaan met die banaan. Heerlijk fris. Ook vandaag wordt het al weer lekker warm. Op St. Michael Mount lopen we nog wat rond. De tuinen zijn jammer genoeg dicht, want die hadden we wel willen bekijken om zo ook wat op het eiland rond te kunnen lopen. Het kasteel vonden we te duur. We zijn ook niet zo van de kastelen. Dus al snel gaan we weer terug naar het vaste land, na nog een kopje koffie gedronken te hebben op de rotsen van het eiland. Nu kunnen we de schoenen aanhouden want de weg is inmiddels helemaal opgedroogd. Als de doorgang eenmaal droog is, gaat de overtocht erg snel. Tip: kijk even wanneer je het beste kunt lopen naar het eiland. St. Michaels Mount causeway opening times.

Terug fietsen omhoog naar de campsite is natuurlijk iets moeilijker, maar ook dat valt ons eigenlijk wel mee. Ineke natuurlijk helemaal met haar e-bike. We hadden de auto+caravan geparkeerd op de parkeerplaats van de camping in overleg met de camping beheerder. Dus we kunnen direct vertrekken.
De afstand is niet zo groot, en gelukkig valt het ook in tijd erg mee om bij de volgende campsite te komen. Geen files. Het is ook midden op de dag, dus niet veel woon-werk verkeer. We nemen overigens wel de hoofdweg. Want anders schiet je in Engeland niet erg op. Van de campsite waar we naartoe gaan, Ruthern Valley Holidays in de omgeving van Bodmin hadden we gelukkig een routebeschrijving gekregen. En dat was wel heel handig. Zo hoefde Johan niet met de caravan langs te veel kleine weggetjes te rijden.

Ruthern Valley Holidays is wel de leukste campsite van onze vakantie. Het lijkt wel een natuurcamping. Je mag er ook geen auto naast je tent of caravan plaatsen. Johan mocht ook niet zelf de caravan het kampeerterrein oprijden. Dat deed de eigenaar met een klein tractortje. Allemaal om het gras te sparen. De camping is klein, heel gezellig en gemoedelijk. En dat terwijl je wel alle voorzieningen hebt die nodig zijn. Zoals Internet en elektriciteit. Omdat we pas laat geboekt hadden, was er eigenlijk geen plaats vrij met elektra, maar dat werd door de camping beheerder gewoon opgelost met een extra lang snoer. Zo konden we overdag gebruik maken van elektra. In feite hebben we altijd gebruik gemaakt van elektra alleen hebben we op deze campsite ons water gekookt met een pannetje i.p.v. met de elektrische waterkoker. Kortom deze camping is echt een aanrader voor de rust zoeker: Ruthern Valley campsite.

We hadden gekozen voor deze campsite omdat hij dicht bij de Camel trail ligt. Een fietspad langs een voormalige spoorlijn door een mooi natuurgebied. Ineke gaat dan ook de eerste avond al een deel van de Cameltrail rijden: van de campsite tot aan Wadebridge. Natuurlijk om op dat deel van de route wat geocaches te zoeken. ’s Avonds is het een stuk rustiger op deze route blijkt een aantal dagen later.

Maandag 8 augustus
Afgelegde km: ± 70 km
Activiteiten: Wandeling Tintagel - St. Nectans's Glen - South West Coast Path - Rocky Valley
Overnachting: Ruthern Valley campsite Ruthernbridge

Vandaag duiken we onder in de geschiedenis en gaan de regio van Tintagel ontdekken. Op basis van veel verschillende routes in boekjes en op internet, heeft Ineke haar eigen route gemaakt.

Met behulp van de site: www.gpsies.com. Deze site is echt een aanwinst voor mensen die zelf op basis van routes van anderen, routes uit boekjes of internet en route ideeën van jezelf een route willen uitzetten. Na het tekenen van de route geeft het programma aan wat het hoogteverschil is. Helaas kan het verkeerd uitpakken als je voor een dicht hek komt te staan. Want niet alle wegen op de kaart zijn nl toegankelijk. Maar als je ook gebruik maakt van routes van anderen op internet weet je ongeveer welke paden te belopen zijn.

Als uitgangsplaats kiezen we voor Tintagel, maar we lopen niet, net als alle anderen, naar de ruïne, nee wij lopen de andere kant uit. Door weilanden, langs rivieren, over heuvels, langs de zee en langs ruïnes. Kortom, een afwisselende route. We hadden een route in de GPS en een aantal caches om onderweg te zoeken. Die vormen de basis. Maar vaak komt het er op neer dat je bordjes volgt. Die geven bv. ter plekke aan waar je van de weg een weiland in kan lopen. Dat zou je zelf niet zo snel verzinnen.

Het eerste deel van de wandeling lopen we langs de weg en door de weilanden om uiteindelijk uit te komen bij de Trevillet River. Bij St. Nectan’s Glen zien we onze eerste money tree. Rare jongens die Engelsen. Ze slaan muntstukken zijwaarts in een dode boomstam. En niet op één plaats. We zijn er meerdere tegen gekomen in onze vakantie. We begrijpen nog steeds niet waarom mensen het zo leuk vinden om geld in een boom te slaan i.p.v. er een lekker biertje of ijsje mee te kopen. Maar nu is het leuk om een boom te zien vol met muntjes. Daar zijn vast heel wat jaren overheen gegaan, voordat hij helemaal vol zit. En ze zitten echt vast.!

Ook de rivier is voor ons gewoon, één van de vele, terwijl voor sommigen dit een bedevaartsoord is. We zijn daarom maar niet naar de waterval gegaan. Hiervoor moet je betalen, en dat vinden wij niet de moeite waard. Vanuit het beboste dal lopen we over een landelijke heuvel waar we het onderhand goed warm krijgen. Helaas loopt de route ook een stukje langs de weg (B3263). Dan volgt een heel mooi stuk. Opnieuw langs de Trevillet River: Rocky valley.

Dit is het laatste deel van deze rivier, die zowel qua natuur als cultuur interessant is. Eerst passeren we een ruïne van een oude molen met daarin nog rotstekening van een labyrint. Er is nog discussie over de ouderdom van deze rotstekeningen. Maar waarschijnlijk zijn ze niet zo oud, want ze worden niet echt beschermd. Maar ook qua natuur is deze gorge erg mooi. Aan het eind ligt de open en ruige zee. Zeker de moeite waard. Bij de zee klimmen we weer omhoog via het Coast Path richting Tintagel.

Ook het deel van de wandeling langs het Coast Path is weer erg mooi. Door weilanden en op en neer langs de rotsen. Met aan het eind een steeds beter zicht op de ruïnes van een kasteel. Zou King Arthur hier zijn geweest. Wij gaan het niet onderzoeken. Ineke vindt het zelfs te heet om af te dalen naar Merlin’s Cave om een earth cache op te lossen.

Wel gaat Ineke nog één van de oudste caches van Engeland met een bezoek vereren. Tja en daar moet je wel wat voor doen. Als je boven op de rotsen staat moet je nog enkele meters afdalen. En dan nog even je hoogte vrees overwinnen. Maar gevonden werd de cache. En dan snel weer terug klimmen. Via het dorp en een lekker ijsje, lopen we terug naar de auto. Een leuke wandeling. Onze route van 10,5 km, 359 meter hoogteverschil en een looptijd (inclusief pauzes en het zoeken naar geocaches van dik 5 uur: Wikiloc Tintagel.

Dinsdag 9 augustus
Afgelegde km: ± 45 km
Activiteiten: Eden project
Overnachting: Ruthern Valley campsite Ruthernbridge

Vandaag wordt het Eden project met een bezoek van ons vereerd. Vooral Johan is erg geïnteresseerd in deze constructie en de filosofie achter dit project.

We gaan vroeg. Want ook dit is een topattractie. Als we op de parkeerplaats aankomen zijn we één van de eersten en als we binnen zijn, we hebben kaartjes online gekocht, krijgen we te horen dat de twee grote paviljoens nog niet open zijn. Dat is jammer. Dus beginnen we bij een dinosaurustentoonstelling in een centrale hal op het park. Leuk voor kinderen, maar dan heb je het wel gehad.

Dus gaan we koffie drinken in het nog lege restaurant. Ondertussen zijn de beide Domes open gegaan en gaan we een kijkje nemen in de subtropen en tropen. Een mooie tuin en mooi ingerichte bollen. En warm dat het is in de tropen. Ineke gaat nog even in de rij staan voor het platvorm hoog in de top van de bol. Maar er wordt overal gewaarschuwd dat het heel heet is daar boven.

Om die reden besluiten we beide dat we dit maar overlaten aan anderen. Leuk om gezien te hebben. Dit programma deel is kort, dus gaat Ineke nog een Geocaching trail fietsen ten noord oosten van Bodmin, dacht ze. Fiets achter op de auto en op pad. Maar dan komt ze eerst in de file te staan. Daarna kan ze niet afslaan op de plek waar ze wil starten met de fietstocht. En als ze dan eindelijk op de fiets stapt, ontdekt ze dat ze een essentieel onderdeel mist. Om goed op een e-bike te kunnen rijden is nl een display op het stuur nodig om de fiets te starten. En die ligt nog in de caravan. Jammer, maar niet getreurd. Dan maar auto cachen.

Of te wel met de auto langs de caches rijden en stoppen en de auto parkeren om lopend de caches te benaderen. Iets lastiger en je kunt niet alle caches vinden als er geen parkeerplek is, maar toch weet ze veel caches te vinden. Wel kun je zo minder goed van het landschap genieten. Want dat is nl. wel erg mooi.

29-31 juli: Duinkerken => Dover; Rye; Westham; Seven Sisters; Birling Gap; New Forest; Dartmoor; Pew Tor
1 - 3 aug: Dartmoor; Warren House Inn; clapperbridge Postbridge; Lamorna Cove; Mousehole; Penzance
4 - 6 aug: Prussia cove; Marazion; Penzance; Lizard Point; Kynance cove; Frenchmans Creek; Helford
7 - 9 aug: St. Michaels mount; Camel trail; Bodmin; Tintagel; St. Nectans's Glen; South West Coast Path; Rocky Valley; Eden Project
10 - 12 aug: Camel Trail; Bodmin; Heligan garden; Hartland Point; Stoke
13 - 15 aug: Clovelly; Lynton; Lynmouth; Valley of the rocks; Tarr Steps
16- 18 aug: Doone Valley; Watersmeet; Canterbury
19- 21 aug: Canterbury; dal van de Stour; Evensong; Crab & Winkle way; Whitstable; Herne Bay; Bootreis Dover => Calais