Reisverslag IJsland 2015
18 t/m 20 juli

Þingvellir - Geysir & Strokkur - Gullfoss - Brúarhlöð - Brennisteinsalda - Landmannalaugar
Stöng - Gjain - Selfoss - Seljalandsfoss & Gljúfráfoss

Zaterdag 18 juli
Afgelegde km: ± cc km
Activiteiten: Eurasia meets America; Þingvellir; Geysir & Strokkur; Gullfoss; Brúarhlöð
Overnachting: Sandártunga/ Þjórsárdalur campsite

Ik schrijf dit vanaf Camping Sandártunga (Tjalda.is Sandßrtunga / Thjorsardalur). Volgens sommigen één van de mooiste campsites van IJsland. Inderdaad is het hier mooi. Mooie kampeerplekken tussen het struikgewas (boompjes). Helaas is het weekend en wordt de campsite ook bevolkt door veel IJslanders. Het is dus vol op de campsite. En omdat het ook nog eens mooi weer is, scholen IJslandse jongeren samen met veel bier en luidruchtige muziek. Wij zitten na aankomst op de campsite nog even buiten om te genieten van de zon. Op deze camping is geen elektra of warme douche. Dus eigenlijk vergelijkbaar met in het wild kamperen. Maar we willen hier 2 nachten blijven om te proberen om bij Landmannalaugar te komen zonder caravan. Ik schrijf overigens weer gewoon in mijn schrift. Eigenlijk ook wel prettig, maar de echte reden is natuurlijk dat de accu van de laptop leeg is en we de autoaccu tijdens het rijden gebruiken om de koelbox een beetje koel te krijgen en te houden.

Maar laat ik beginnen bij het begin. Vanochtend zijn we eerst teruggereden richting Þingvellir. De eerste stop was bij de cache: “Eurasia meets America”. Ook voor niet Geocachers een leuke plek omdat hier de twee aardschollen slechts één meter van elkaar liggen. Daar lag zelfs nog sneeuw in de spleet. Bij Þingvellir hebben we een rondwandeling gemaakt om deze historische plek en de mooie natuur te bekijken. Maar wat is het hier druk.

Zelfs al vroeg op de dag om een uur of 9. We drinken koffie aan de hoofdweg met zicht op het meer. Vervolgens rijden we terug langs onze overnachtingsplek naar Geysir waar we ook met vele anderen, met de camera in de aanslag, wachten op een spuitende Strokkur. Er zit geen regelmaat in, dus je moet altijd op je qui-vive zijn. Ook leuk dat als hij heel hoog spuit de omstanders daar massaal enthousiast op reageren. Dan nog de laatste van de Golden Circle: Gullfoss, die we met een bezoek vereren. Vergelijkbaar met de Victoria watervallen in Zimbabwe, erg indrukwekkend.

We rijden door het mooie landschap met veel veeteelt en boeren en een stukje weg 30 dat niet geasfalteerd is (vlak in het begin) naar de campsite langs weg 32.

Onderweg stoppen we nog bij Brúarhlöð (aan weg 30). Een canyon met een erg grote parkeerplaats. De canyon stelt niet veel voor. Hier ligt ook een cache, maar om bij de cache te komen moet je gevaarlijk capriolen uit halen en over een hek klimmen langs de afgrond. Dat wordt hem dus niet.

Bij Camping Sandártunga is geen receptie. Eigenlijk hebben we dat nergens in IJsland gezien. Je gaat gewoon ergens staan en op een gegeven moment komt er iemand het geld innen: In dit geval 1000 Kr. Pp per nacht.

Zondag 19 juli
Afgelegde km: ± 158 km
Activiteiten: Wandeling Brennisteinsalda bij Landmannalaugar
Overnachting: Sandártunga/ Þjórsárdalur campsite

Vandaag een spannende dag. Zou het ons lukken om bij Landmannalaugar te komen?
We staan dus vroeg op. Na het eten alle belangrijke zaken meenemen voor een wandeling (zoals extra kleren voor het geval we nat worden) en op weg naar Landmannalaugar. Een probeersel. We rijden eerst verder op de 32, daarna links af op weg 26 om dan Landmannalaugar te benaderen via de 208 en F224. De eerste 50 km is gewoon op asfalt. Daarna nog 24 km op gravel.

Aan het begin wordt aangegeven dat de weg alleen geschik is voor 4x4 auto's. Maar Ineke had ergens gelezen dat je Landmannalaugar ook met een gewone auto kon benaderen via het noorden. We hadden afgesproken dat Johan zou stoppen als hij het niet meer vertrouwt. MAAR HET GING. Wel langzaam en voorzichtig, maar we hebben het gehaald. Het eerste stuk van de weg was echt slecht. Daarna een heel eind goed (vanaf de grens van het nationale park) en de laatste km was ook weer slecht, maar dat was dan ook een Fweg.

Maar dan ben je ook ergens. We parkeren voor de rivierdoorsteek en gaan eerst een kopje koffie drinken. Daarna maken we ons gereed voor de wandeling. Vooraf heel lang gedubd welke wandeling we zouden gaan doen. Op het IJsland forum hierover nog vragen gesteld. Uiteindelijk besloten om naar de Bláhnúkur te lopen. Maar we zagen geen bordje met de afslag en dachten dus dat de route veranderd was. We zijn nog een eindje doorgelopen en toen maar teruggekeerd. Gelukkig was het een vlak terrein waar we over liepen. Toen zagen we wel de plek waar we omhoog moesten. Dat hebben we 100 meter gevolgd en zijn toen terug gegaan. Dit wordt niks.

Langs een steile afgrond en dan nog 400 meter om hoog. En we zien niemand die dit pad volgt. Dus besluiten we om toch maar het andere alternatief te lopen: de wandeling naar de Brennisteinsalda. Daar zijn we achteraf heel blij om. We vervolgen het pad langs Grænagil waar alle andere toeristen ook langs gaan. Vaak wil je alleen zijn tijdens een wandeling, maar op dit soort wandelingen vind ik af en toe iemand tegenkomen totaal geen ramp. Dit is wandeling 8 naar Brettislaug. En dat is echt een pracht wandeling. Volgens ons veel mooier en afwisselender. Steeds weer een ander type landschap. En fraaie kleuren. We hebben ook geluk met het weer. Het is wel koud. En we dragen handschoenen, mutsen en sjaals, maar de zon schijnt en het is heerlijk weer.

Op weg naar de top is er één stuk erg stijl, dwars door een sneeuwveld. Maar gelukkig hebben we allebei onze stokken mee.
Op de top is het echt koud en een stevige wind, daar blijven we dan ook niet lang. Je kan er ook niet ergens zitten. Dit is volgens de kwalificaties van Rother een rode route. Deze route is prima te doen. Nergens langs een afgrond of erg eng. Wel de laatste paar meter bij de afdaling, maar dat is ook zo beschreven. Het leuke is dat het erg afwisselend is.

Aan het eind van de wandeling bij het visitor centre zoekt Ineke een cache. Die kun je niet laten liggen. Omdat Ineke geen pen bij zich heeft wordt het even een fotolog. Net als de andere geocacher die net voor Ineke de cache al had gevonden. Dus Ineke hoefde niet eens te zoeken.
Moe maar voldaan komen we weer bij de auto. Het is al 4 uur. We hebben er dus veel langer over gedaan dan beschreven. Je maakt dan ook veel foto’s en we zijn in het begin veel tijd kwijt geraakt met het lopen van verkeerde routes. Onze route is terug te vinden op wikiloc: Wikiloc Brennisteinsalda . Uiteindelijk hebben we 11,3 km gelopen in bijna 5 uur. Met een hoogteverschil van 295 meter. Hierbij de door ons gelopen route (alleen de echte wandeling. Het deel dat we verkeerd gelopen hebben is niet toegevoegd): Dan blijft er over een wandeling van 8,8 km en een hoogteverschil van 348 meter.

Bij de auto zijn we, na even gepauzeerd te hebben, vrij snel weggereden. We rijden in één keer naar huis. Op de campsite is de rust hersteld. Vannacht waren onze overburen tot 3 uur bezig geweest met feesten. Maar nu is iedereen weer vertrokken. Het waait hard, maar daar merk je niet veel van tussen de struiken. Wel zitten we binnen.
's Avonds om een uur of half 10 hebben we nog een korte avond wandeling gemaakt over de bijna lege campsite

Maandag 20 juli
Afgelegde km: ± 194 km
Activiteiten: Stöng; wandeling naar Gjain; Selfoss; wandeling Seljalandsfoss & Gljúfráfoss
Overnachting: campsite Skogafoss

Vannacht rustig kunnen slapen. De rumoerige jongelui van gisternacht zijn verdwenen.
We zijn vroeg wakker. Het is tenslotte al licht. Voor de koffie gaan we eerst met de auto naar Stöng en Gjain. Stöng hebben we dan ook helemaal voor ons alleen. Er is ook helemaal geen bewaking. Dat dat tegenwoordig nog kan. Het geeft een leuk beeld van een boerderij uit het verre verre verleden. Vroeger hebben mensen hier gewoond, maar door vulkaanuitbarstingen zijn de mensen verdreven.

Echt een communicty, allemaal onder 1 groot dak. Vanaf daar wandelen we naar Gjain. Een leuke wandeling naar een leuke gorge. Helaas kunnen we daar niet een rondwandeling maken, omdat de brug er niet meer ligt. We lopen dan ook gedeeltelijk via dezelfde weg terug. Het is een dal met veel watervalletjes en mooie rotsformaties. Onze wandeling is te vinden op wikiloc: Wikiloc St÷ng Gjain. Een korte wandeling van 2,7 km en 82 meter hoogteverschil waar we een dik uur over hebben gedaan.

Terug op de camping drinken we koffie in het zonnetje in de luwte voor de caravan.
Dan gaan we op weg naar Selfoss. Ineke logt hier een aantal caches terwijl Johan naar de supermarkt gaat, wederom een Kronan.
Daarna tanken we nog wat Diesel. We raken inmiddels bedreven in het selfservice tanken m.b.v. creditcard.
De volgende stop is bij de watervallen Seljalandsfoss en Gljúfráfoss. De parkeerplaats bij de Seljalandsfoss is helemaal vol en het is daar moeilijk manouvreren met een caravan, dus rijden we de weg verder af tot vlak bij de Hamragarðar campsite. Daar is ruimte genoeg om te parkeren.

We lopen over de campsite naar het pad dat langs de bergwand loopt. Vanaf hier loop je eenvoudig naar de Seljalandsfoss. Net als alle anderen willen wij natuurlijk ook nog even achter de waterval langs lopen. Het is inmiddels al wat begonnen te sputteren, dus de regenjas hadden we al aan. Die is hier ook wel nodig. De ruimte achter de waterval is groter dan verwacht. Het is misschien wel glad en je moet zeker voorzichtig lopen, maar eng is het nergens.

We lopen langs het zelfde pad terug naar de Gljúfráfoss. Hier is het aanmerkelijk rustiger. En dat is wel fijn, want het is ook maar een kleine ruimte vlak bij de waterval. Ineke gaat ook hier kijken. Voor dat doel had ze de waterschoenen al bij zich. Een korte wandeling door een kleine kloof brengt je dan in een mooi gat, waar de waterval naar beneden stort. Op zich niet gevaarlijk of moeilijk. Je ziet ook veel mensen gewoon met hun wandelschoenen de kloof in lopen, maar dan moet je dus wel door het water lopen. Ineke maakt nog een paar leuke plaatjes van vlak bij de waterval. Dat is echt de moeite waard.

Deze eenvoudige wandeling van 3 km hebben we gelopen in 1,5 uur. De gelopen route kun je vinden op wikiloc: Wikiloc Seljalandsfoss & Gljúfráfoss.
Daarna rijden we naar onze overnachtingsplek waar we even na 3 uur aankomen: de campsite bij Skogafoss. Hier genieten we van de vele mensen die af en aan lopen en hun tentjes opzetten. Johan wilde eigenlijk wat lezen, maar buiten was zo veel te zien, dat er niet veel van lezen kwam. Ook nu regent het af en toe en we zetten nog even de verwarming aan. We hebben nu ook elektriciteit dus dit typ ik op mijn laptop. En we kunnen alle apparaten even opladen en de koelkast aanzetten. We blijven hier twee nachten.

15-17 juli: Blue Lagoon; Reykjavik; Syðristapi; Seltun; Strandarkirkja; Hengill; Keri­

18-20 juli: Ůingvellir; Geysir & Strokkur; Gullfoss; Br˙arhl÷­; Brennisteinsalda; Landmannalaugar; St÷ng; Gjain; Selfoss; Seljalandsfoss & Glj˙frßfoss
21-23 juli: Skogarfoss; Solheimajokull; Dyrholaey; KirkjubŠjarklaustur; Laufskßlavar­a; Kirkjugolf; Fja­rßrglj˙fur; Skaftafoss; Dverghamrar; Skaftafell; Vatnajokull; Svinafellsjokull
24-26 juli: Svartifoss; Sel; Hofskirkja; Fjallsarlon; Jokulsarlon; Djupivogur; Hengifoss; Litlanefoss; badje Laugarfell Highland hostel
27-29 juli: Egilssta­ir; Dettifoss; Selfoss; Nßmafjall; Grˇtagjß; Myvatn; H÷f­i; Sk˙tusta­ir pseudokraters & rokerij;- Krafla; Viti; Krafla krachtcentrale; ReykjahlÝ­
30 - 1 aug: Dimmuborgir; Hverfjall; Husavik; Àsbyrgi; Hljódaklettar; Rauðhólar; eiland van Eyan; walvissafari Husavik
2 - 4 aug: Laufas; Akureyri; Bola waterfall; GlaumbŠr; Hˇlar; Sau­ßrkrˇkur; Hrafnagil; Hrutey Blonduos; Hvammstangi; Vatsnes; ┴nasta­arstapi; zeehondenkolonie Illugasta­ir; Hvitserkur; Borgarvirki
5 - 7 aug: zuidelijke kust Westfjorden; Latrabjarg; Gar­ar BA 64; Patreksfj÷r­ur; Wandeling Vatnsdalur; Dynjandi waterval
8- 10 aug: boottocht BrjßnslŠkur -> Stykkisholmur; Stykkisholmur; Helgafjell; Saxholl; Dritvik & Blueberry labyrint; Londrangar; Arnarstapi; Borg ß Mřrum; Deildartunguhver; Hraunfossar & Barnafoss; Reykholt
11- 12 aug: Reykjavik; Perlan; H÷f­i; Vulcano house; muziekcentrum Harpa; Grillmarka­urinn; Terugreis