Reisverslag IJsland2015
21 t/m 23 juli

Skogarfoss - Solheimajokull - Dyrholaey - Kirkjubæjarklaustur - Laufskálavarða - Kirkjugolf - Fjaðrárgljúfur - Skaftafoss - Dverghamrar - Skaftafell National Park - gletsjer Vatnajokull - Svinafellsjokull gletsjer

Dinsdag 21 juli
Afgelegde km: ± 67 km
Activiteiten: wandeling Skogarfoss; Solheimajokull; Dyrholaey
Overnachting: Campsite Skogarfoss

We willen vroeg starten met de wandeling. We kunnen starten vanaf de campsite. Het eerste deel van wandeling 1 uit de Rother wandelgids: Skogafoss. Het is nog rustig als we op pad gaan. Eerst lopen we tussen de zee van kleine tentjes door. Tussen onze caravan en de waterval staan tientallen kleine trekkerstentjes in alle kleuren van de regenboog. Grappig gezicht. De klim naar boven is redelijk zwaar. Omdat hier een trap met leuning is, wordt het ons wel gemakkelijker gemaakt.

Aan de top van de waterval begint de echte wandeling. Door een prachtige vallei met om de zoveel honderd meter een mooie waterval of stroomversnelling. We zijn de tel kwijt geraakt over het aantal. Op de heenreis van alle watervallen een foto gemaakt. We lopen door tot punt 1 van de wandeling van Rother. Deze wandeling had Ineke ook op wikiloc zo gevonden en we zien meer mensen die op dit punt uitrusten en terugwandelen.

We pauzeren, Johan bouwt een steenmannetje en Ineke vindt een cache. Dit zijn natuurlijk de leukste caches om te vinden. Gelukkig lag hij er. Bij de waterval was ook een cache, maar die lag te dicht bij het pad en het is daar ook veel te druk. Die was helaas verdwenen. We lopen dezelfde route terug. Moe maar voldaan komen we terug bij de caravan. Onze wandeling was in totaal 7,1 km en 317 meters hoogteverschil. We hebben 3,5 uur gedaan over de mooie wandeling. De route is terug te vinden op wikloc: (Wikiloc Skogarfoss).

Het was mooi weer en droog, dus de regenjas was niet nodig tijdens deze tocht. Natuurlijk lopen we dergelijke wandelingen wel met volledige bepakking. D.w.z. met regenjas en regenbroek, muts, sjaal en handschoenen in de rugtas. Omdat Ineke niet graag met een rugzak loopt hadden we tot voor deze vakantie maar 1 rugzak. Maar voor IJsland hebben we toch maar een extra rugzak gekocht speciaal voor Ineke. Zodat we genoeg ruimte hebben om al deze spullen, voor alle weersomstandigheden, mee te sjouwen.

Terug bij de caravan gaan we binnen zitten. Het is helaas te koud om buiten te zitten. We nemen een paar uur rust om te lezen en naar de komende en gaande mensen te kijken. Ook wij hebben bekijks met onze mooie kleine caravan. Die is echt ideaal voor IJsland.
Om vier uur gaat Johan een maaltijd bereiden en na het eten om een uur of 5 gaan we een autotochtje maken. Eerst rijden we naar de gletsjer Solheimajokull. Daar gaat tegenwoordig een asfaltweg naar toe. Het wordt ons in dit geval wel heel gemakkelijk gemaakt.

Dat waarderen we wel. Het rijdt toch net wat lekkerder en rustiger. Dit is een zwarte gletsjer. Heel apart. Ineke loopt nog door tot aan de gletsjer om een vraag te beantwoorden voor een Earthcache. Het is een leuke korte wandeling van 2,4 km en 1 uur met nauwelijks hoogtemeters. Onze route op wikiloc: Wikiloc Solheimajokull glacier.

Daarna rijden we door naar Dyrholaey. Eerst slaan we het ongeasfalteerde pad af naar rechts richting de vuurtoren. Daar heb je het beste zicht op de arch Dyrholaey. Puffins zien we hier alleen vliegen en in zee, dus van een grote afstand. Het is regenachtig en het waait hard. Vandaar dat we er niet veel voor voelen om over de Arch heen te lopen. Van een afstand lijkt dat pad erg smal en je ziet er niemand over heen lopen.

In plaats daarvan rijden we naar het onderste deel. Daar zien we wel puffins. Maar nog altijd veel te veraf om goed te kunnen fotograferen. Ook hier is een soort arch van gekronkelde lava. Heel anders, maar wel heel mooi. Het zeewater en de golven spatten door deze arch heen. Dyrholaey is vanuit hier weer nauwelijks te zien. Daarna rijden we rechtstreeks terug naar onze kleine huis op wielen.

Woensdag 22 juli
Afgelegde km: ± 147 km
Activiteiten: Kirkjubæjarklaustur; Laufskálavarða; Kirkjugolf; Fjaðrárgljúfur; Skaftafoss
Overnachting: camping Kirkjubæ II

De wandeling staat gepland later op de dag. Vandaar dat we de dag rustig beginnen. We vertrekken om half 10 en om half 12 zijn we al weer op de plaats van bestemming: Kirkjubæjarklaustur. We overnachten op camping Kirkjubæ II (Kirkjubaer.vpweb.com). Nog lang gedubt welke campsite we zouden kiezen. Maar deze campsite heeft een wasmachine en is erg verzorgd. Camping Kleifar was het alternatief. Een kleine campsite verder weg van de weg. Deze campsite ligt vlak bij de waterval Skaftafoss.

Onderweg pauzeren we bij Laufskálavarða. Grappig idee. Iedereen zet een steen op een steenmannetje omdat dit geluk brengt. Zo ook Ineke. En in één van die steenmannetjes ligt een cache. Ondanks het feit dat we heel subtiel en voorzichtig te werk gaan komt er toch iemand op ons af. Hij kent geocaching en had al het idee dat we een cache aan het zoeken waren. Deze Amerikaan was verbaasd dat er zelfs geocaches in IJsland lagen.

Op de camping is een wasmachine vrij, die we gaan uitproberen. We wachten de 1,5 uur door heerlijk in het zonnetje te zitten lezen.
We doen daarna de was niet zoals gebruikelijk in de wasdroger, die er wel is, maar Ineke hangt de was te drogen onder een afdakje. Op die manier kunnen we starten met de wandelingen. Het is de bedoeling om twee losse wandelingen achter elkaar te lopen. Eerst wandeling 11 uit de Rother wandelgids: Kirkjubæjarklaustur. Een erg leuke wandeling. We passen hem aan om te kunnen starten en eindigen op de campsite. Volgens ons wel zo mooi, omdat je op die manier door de weilanden loopt in plaats van langs de weg. De klim naar boven is weer heel anders dan tot nog toe. We lopen door een berkenbos. Op de hoogvlakte komen we naast twee andere mensen alleen schapen tegen. Voor de rest zijn we alleen. Ook dat is weer eens heel anders. Heerlijk rustig. Ondanks de regen van de afgelopen dagen, gaan we onderweg nog ergens in het gras zitten te genieten van de rust en het mooie uitzicht. Dan dalen we weer af naar Kirkjugolf. Ach, dat moet je gezien hebben en lag op de wandeling, maar dat valt verder erg tegen. Onze wandeling van 4,6 km en 2 uur met een hoogteverschil van 135 meter op wikiloc: Wikiloc Kirkjubæjarklaustur & Kirkjugolf.

Bij de caravan aangekomen stappen we in de auto voor deel twee van de wandeling. Hiervoor rijden we enkele kilometers naar het westen naar de canyon Fjaðrárgljúfur. Fjaðrárgljúfur ligt aan de 206. De weg ernaar toe is goed te doen. Eerst nog een stuk asfalt en het laatste stukje gravel.
Een prachtige canyon waar je bovenlangs loopt. Volgens ons waren er ook mensen die door de canyon zijn gelopen. Waarom zou je anders met waterschoenen de weg bovenlangs terug lopen? Dat lijkt ook wel een leuke wandeling. Waarschijnlijk hoef je niet steeds door het koude water te lopen.
We lopen helemaal tot het eind. Gelukkig hoeft Ineke niet de laatste 4 meter naar de afgrond te lopen voor de foto die gewenst is bij de cachelog). Johan doet dat wel en kan dus veel mooie plaatjes schieten. Een aparte en bijzondere canyon die zeker een bezoek waard is..
Dan lopen we weer terug naar de auto. Deze plek is duidelijk veel toeristische. Het is overvol op de parkeerplaats en er zijn zelfs toiletten. Je zou er zelfs kunnen overnachten. Onze wandeling van 2,3 km en 1 uur op wikiloc: Wikiloc canyon Fjaðrárgljúfur.

Terug bij de caravan gaat Ineke naar de winkel die vlak bij is en een cache loggen bij de waterval achter in het dal bij de waterval Skaftafoss. Johan gaat alvast de barbecue aanzetten. Onder de luifel. Je weet maar nooit of het nog gaat miezeren. Inderdaad zijn er enkele druppels gevallen. De lamsvlees van de barbeque was heerlijk. Na het barbequeën, gaan we snel naar binnen, want inmiddels is het alweer behoorlijk koud geworden. We zetten een paar minuten de gas kachel aan om de caravan op te warmen.

Tot laat op de avond komen er nog andere kampeerders bij. We begrijpen niet goed waarom mensen zo laat op de camping aankomen. Of komt men hier alleen water halen? Dat zien we overigens op elke camping. Als wij al op bed liggen, en dat is erg laat af en toe voor ons idee, komen er nog kampeerders binnen. Deze campsite is overigens wel weer heel anders dan de voorgaande twee. Deze campsite is erg luxe in vergelijking met andere campsites. Met slechts enkele kleine trekkers tentjes. Hier zie je meer de grote campers, caravans en vouwwagens. Een heel ander publiek. Het toilet gebouw is verwarmd, maar ook hier zijn maar twee douches voor de dames en 2 voor de heren.

Donderdag 23 juli
Afgelegde km: ± 71 km
Activiteiten: Dverghamrar; Skaftafell National Park; gletsjer Vatnajokull; Svinafellsjokull gletsjer
Overnachting: campsite
Skaftafell National Park

Terwijl ik dit schrijf zit ik buiten in mijn T-shirt koffie te drinken. Heel apart. Het is hier direct warm als het mooi weer is. Tenslotte is de zon ook al lang op. We hebben zelfs buiten ontbeten.
Het wordt wat saai, maar ook nu vandaag doen we het rustig aan. De af te leggen afstand met de auto+caravan is maar zo'n 70 km en de wandeling die gepland staat voor vandaag is horizontaal, maar 5 km en waarschijnlijk niet al te zwaar. En hier op de camping Kirkjubæ II zitten we prima. Wel is dit een drukke camping. O.a. met een Duits Das Rollende Hotel. Die zijn we in Namibië ook wel eens tegengekomen. Gelukkig waren zij al weer vroeg vertrokken. Ondanks de drukte was er vanochtend wel een douche vrij waar Ineke gebruik van kon maken. Wel voor 6 muntjes van 50 kr. Voor vertrek drinken we koffie in het zonnetje voor de caravan.

Dan beginnen we aan de 70 km autorijden van vandaag. We stoppen bij Dverghamrar. Een leuk plekje om even de benen te strekken. We arriveren erg vroeg op de campsite van het Skaftafell National Park. Tijd genoeg om een was te draaien en een droger in gebruik te nemen. Dit gaat echter niet zo soepel als op de vorige campsite. Maar de was wordt fris en redelijk droog. Tijdens het wachten op de was bekijkt Ineke de film in het bezoekerscentrum over de vulkaanuitbarsting in 1996 die tot een grote Jökulhlaup (gletsjer doorbraak) en overstroming leidde. Erg interessant om te bekijken. Je kunt er gratis binnenlopen.

Na de was, het is ondertussen al 4 uur, gaan we vanaf de campsite een korte wandeling maken naar de gletsjer Vatnajokull. We moeten natuurlijk wel iets doen om onze conditie op peil te houden. Een leuke wandeling. Je kunt niet vlak bij de gletsjer komen omdat ook hier een breed meer voor de gletsjer ligt. Onze wandeling van 5,8 km en 2 uur op wikiloc: Wikiloc Vatnajokull glacier.
Als we terug zijn bij de caravan, gaat Ineke nog een drie tal caches zoeken met de auto, terwijl Johan eten kookt.

Deze caches brengen Ineke bij het monument voor de overstroming van 1996 en bij de Svinafellsjokull gletsjer. Bij de gletsjer stopt Ineke 145 meter voor de cache. Deze cache is iets te moeilijk en gevaarlijk. Het regent ondertussen en zonder goed schoeisel en met paraplu en in je eentje is dit geen goed plan.
De rest van de avond miezert het wat en we blijven lekker binnen zitten. Wel zit er net achter ons, achter de bosjes, een grote groep nog al luidruchtige kampeerders die een verjaardag vieren. Gelukkig is de herrie na een uurtje gestopt.

15-17 juli: Blue Lagoon; Reykjavik; Syðristapi; Seltun; Strandarkirkja; Hengill; Keri­

18-20 juli: Ůingvellir; Geysir & Strokkur; Gullfoss; Br˙arhl÷­; Brennisteinsalda; Landmannalaugar; St÷ng; Gjain; Selfoss; Seljalandsfoss & Glj˙frßfoss
21-23 juli: Skogarfoss; Solheimajokull; Dyrholaey; KirkjubŠjarklaustur; Laufskßlavar­a; Kirkjugolf; Fja­rßrglj˙fur; Skaftafoss; Dverghamrar; Skaftafell; Vatnajokull; Svinafellsjokull
24-26 juli: Svartifoss; Sel; Hofskirkja; Fjallsarlon; Jokulsarlon; Djupivogur; Hengifoss; Litlanefoss; badje Laugarfell Highland hostel
27-29 juli: Egilssta­ir; Dettifoss; Selfoss; Nßmafjall; Grˇtagjß; Myvatn; H÷f­i; Sk˙tusta­ir pseudokraters & rokerij;- Krafla; Viti; Krafla krachtcentrale; ReykjahlÝ­
30 - 1 aug: Dimmuborgir; Hverfjall; Husavik; Àsbyrgi; Hljódaklettar; Rauðhólar; eiland van Eyan; walvissafari Husavik
2 - 4 aug: Laufas; Akureyri; Bola waterfall; GlaumbŠr; Hˇlar; Sau­ßrkrˇkur; Hrafnagil; Hrutey Blonduos; Hvammstangi; Vatsnes; ┴nasta­arstapi; zeehondenkolonie Illugasta­ir; Hvitserkur; Borgarvirki
5 - 7 aug: zuidelijke kust Westfjorden; Latrabjarg; Gar­ar BA 64; Patreksfj÷r­ur; Wandeling Vatnsdalur; Dynjandi waterval
8- 10 aug: boottocht BrjßnslŠkur -> Stykkisholmur; Stykkisholmur; Helgafjell; Saxholl; Dritvik & Blueberry labyrint; Londrangar; Arnarstapi; Borg ß Mřrum; Deildartunguhver; Hraunfossar & Barnafoss; Reykholt
11- 12 aug: Reykjavik; Perlan; H÷f­i; Vulcano house; muziekcentrum Harpa; Grillmarka­urinn; Terugreis