Reisverslag IJsland2015
24 t/m 26 juli

Svartifoss - Sel - Hofskirkja - Fjallsarlon - Jokulsarlon - Djupivogur - Hengifoss; Litlanefoss; badje bij Laugarfell Highland hostel

Vrijdag 24 juli
Afgelegde km: ± 50 km
Activiteiten: Svartifoss; Sel; Hofskirkja; ijsschotsenmeer Fjallsarlon
Overnachting: Aan de oever van Fjallsarlon

Vroeg op vandaag. Gister was bij het visitor center regen voorspeld voor vandaag, dus nog een reden om vroeg te beginnen. Want het is nog droog als we op pad gaan. Om kwart over 8 gaan we aan de wandel. Er zijn hier erg veel wandelingen. We hebben besloten om toch een korte route te lopen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op wandeling 12 van de Rother wandelgids: Watervalronde in het nationaal park Skaftafell. Helaas begint het al snel te sputteren. We trekken de regenjassen aan, maar het regent te weinig om de jas aan te hebben. Dus die gaat al snel weer uit. De wandeling leidt ons direct naar de Svartifoss. Het is nog heel rustig en we hebben dan ook de waterval voor ons alleen. Daarna lopen we door naar de top van onze wandeling. Het uitzicht punt Sjónarker.

Maar het uitzicht is erg beperkt vanwege de mist. De volgende attractie langs de route is Sel, een mooi boerderijtje die je ook van binnen kunt bekijken. Je kon goed zien hoe de bewoners sliepen, kookten en woonden. Erg leuk en echt de moeite waard om hier naar toe te wandelen. Horizontaal gezien is de wandeling zo klein dat we de andere wandelaars nu ook kunnen zien lopen. Ondertussen neemt het aantal wandelaars toe. Alleen zijn wij dan allang weg van het drukste deel. Na Sel lopen we langs een cache op een prachtig plekje en naar de plek waar men vroeger de lammeren stalde. Een prachtige plek, waar ook hoge naald- en berkenbomen staan. Inmiddels zijn we weer op de laagvlakte en lopen naar de caravan terug. Onze route op wikiloc: Wikiloc Svartifoss & Sel. Wij doen deze leuke wandeling van 6,2 km en 229 hoogtemeters in 2 uur en 3 kwartier. En dan is er koffie. Lekker warm en droog in de caravan.

Voordat we gaan verkassen maken we eerst gebruik van de douches. Nu is het rustig bij de douches en we willen de komende dagen in het wild kamperen. Alle apparatuur is weer aan de lader geweest. We hebben alleen nog vlees voor vanavond. Een werkende koelkast is niet meer zo nodig.
Op het moment dat wij vertrekken, vertrekken onze beide buren voor een wandeling. We lopen duidelijk voor op het schema van de rest.

Na enkele kilometers gaan we een kerkje bekijken. Hofskirkja is nog één van de weinige plaggenkerkjes. Erg leuk. Ondanks dat de deur wat moeilijk opengaat, lukt dat toch, zodat we ook een blik naar binnen kunnen werpen. Van buiten is hij mooier dan van binnen. Daar is het alleen ruimer dan we dachten. Verder is alles erg eenvoudig. Ook zoekt en vindt Ineke nog een cache. Dank zij deze cache wisten wij het kerkje te vinden. We ontmoeten hier nl. andere Nederlanders die blij waren het kerkje eindelijk gevonden te hebben.

Bij de volgende stopplek gaat Ineke alleen nog even op zoek naar een cache. Het miezert ondertussen hevig, vandaar dat Johan in de auto blijft zitten. Ineke wordt van deze 5 minuten buiten lopen vreselijk nat. Het is een soort spray regen.
Vandaag is de af te leggen afstand zeer kort. We willen overnachten aan de oever van het ijsschotsenmeer Fjallsarlon. Maar het is ondertussen zo mistig dat we het meer nauwelijks zien. Wij blijven dus lekker in de caravan. Terwijl de ene na de andere auto komt en gaat om het meer te bekijken. De kachel gaat af en toe even aan, want het is koud.

Wat hebben we tot nog toe een geluk gehad. Stel dat je de gehele vakantie dit weer hebt. Dan zie je erg weinig van IJsland.
Tot het moment dat we op bed gaan komen er af en toe nog mensen langs. Of ze komen kijken naar de mist of op zoek zijn naar een overnachtingsplek weten we natuurlijk niet. Uiteindelijk zijn we met drie andere campers die hier de nacht door brengen.

Zaterdag 25 juli
Afgelegde km: ± 236 km
Activiteiten: IJschotsenmeren Fjallsarlon en Jokulsarlon; Djupivogur
Overnachting: Langs weg 1 aan de oostkant van de Berufjörður

Als we wakker worden is het droog. YES! Na het ontbijt gaan we eerst maar eens een kijkje nemen bij het meer met de ijsschotsen. De gletsjer achter het meer kunnen we helaas nog steeds niet zien. Het is nog steeds zo mistig dat het net lijkt of het nog regent. We maken dan ook foto’s van onder de paraplu.
Omdat we rustig aan doen zijn we pas laat op pad. De eerste stop is bij het meer Jokulsarlon. We beginnen aan de zuid kant van de brug.

Daar liggen erg veel ijsschotsen in het water. Mooi om te zien. Hier is het wel droog en minder mistig. En druk.
We maken een korte wandeling langs het water en over een natuurlijke dijk, vanwaar je een mooi zicht hebt op het meer en de vele ijsschotsen. Deze route op wikiloc: Wikiloc Jokulsarlon zuid. Een wandeling van zo'n 1,6 km en 3 kwartier. We verkassen de auto naar de parkeerplaats aan de nog drukkere oostkant. Johan gaat koffie zetten, terwijl Ineke op zoek gaat naar een cache.

Dat is wel even lopen, maar dat geeft niet. Er is veel te zien. Weer ijsschotsen, maar ook mensen die met een amfibievoertuig het water op gaan om dicht bij de schotsen te komen of auto’s die vast zitten in het zand. Natuurlijk een cache aan het eind. Deze route op wikiloc: Wikiloc Jokulsarlon oost. Een wandeling van zo'n 2 km en 3 kwartier.

Na de koffie gaan we op pad naar Höfn. Een klein stadje. Hier tanken we, doen boodschappen in een winkel met een ruim assortiment bv champignons. Tijdens het zoeken naar wat caches zien we de leuke plekjes in Höfn.
We vervolgen onze weg voor ongeveer 100 km naar Djupivogur. Onderweg stoppen we nog bij een vuurtoren en om af en toe een foto te maken van het landschap. Een zeer afwisselende weg. In Djupivogur gaan we eerst de oude gebouwen bij de haven bekijken. Omdat we er ook naar binnen willen en het museum al is gesloten, gaan we er maar een kopje thee met gebak nuttigen. Die is er te kust en te keur. Ineke heeft een Earl tea cake en Johan een biercake. Daarna klimmen we nog naar een uitzichtpunt vanaf waar we het gehele dorp en de haven kunnen overzien en een cache vinden.

Dan rijden we de laatste kilometers. We gaan niet weg 939 op. Dat vertrouwt Johan niet met de caravan. Dus blijven we weg 1 volgen, waarvan zelfs een stuk niet geasfalteerd is. Kort daarna vinden we op de oostoever van de Berufjörður een schilderachtig en rustig plekje om te overnachten (N64° 44.366' W14° 21.296'). Helemaal alleen, ongeveer 100 meter van de weg. Maar de weg is hier heel stil, omdat de meeste mensen de 939 nemen.

We zijn laat voor ons doen. Om ongeveer 6 uur arriveren we op onze bestemming. Op deze manier hebben we een dag ingehaald op het reisschema.
We genieten ‘s avonds van de rust en het uitzicht. Met steeds wisselende beelden door de mistflarden over de heuvels en bergen, die het landschap steeds veranderen.

Zondag 26 juli
Afgelegde km: ± 228 km
Activiteiten: Hengifoss; Litlanefoss; badje bij Laugarfell Highland hostel
Overnachting: langs weg 910 aan een meertje

Als we wakker worden schijnt de zon volop. Nu kunnen pas echt de bergen rondom ons met de sneeuw zien. Ontbijt met een pracht landschap.
Via een lange omweg gaan we opweg naar Egilsstaðir. De kunst is om alleen gebruik te maken van asfalt wegen. Eerst nog een stukje weg 1. daarna via weg 96 langs Breiðdalsvík en Stöðvarfjörður. Door een 5,9 km lange tunnel die uitkomt bij Reyðarfjörður en weg 92. Hier ligt een cache die Ineke wil zoeken. Dat was bijna niet gelukt. Hoog op de heuvel en niet te vinden op de beschreven locatie. Ineke was al op pad naar beneden toen ze hem toch zag. Eigenlijk een cache die veel gevaarlijker is dan gedacht.

6 km verder op bij een wandelparkeerplaats ligt ook een cache. Daar gaan we koffie drinken. Dit landschap heeft wel wat weg van Zwitserland.
Daarna dalen we af via wederom mooie wegen en mooie landschappen via Egilsstaðir richting de Hengifoss. Op de parkeerplaats valt de drukte mee. Ook de wandeling valt mee. De klim is niet echt moeilijk. Mooie gorge en waterval. Halverwege zien we de Litlanesfoss, die zeker niet onder doet voor zijn bekendere broertje. Alleen jammer dat je niet tot aan de voet van de Hengifoss kunt klimmen.

Geeft een beetje een onbevredigend gevoel. Altijd weer apart om te merken dat je heerlijk alleen aan het wandelen bent, maar als je dan bij het eindpunt bent, is het daar gewoon druk. Zeker als er niet veel staanplaatsen zijn. We lopen via het zelfde pad terug. Onze route op wikiloc: Hengifoss & Litlanefoss. We doen deze 5 km lange route in net iets meer dan 2 uur. Dus eigenlijk maar een klein wandelingtje. We overbruggen dan wel een hoogteverschil van 248 meter.

Terug bij de auto gaan we weg 910 proberen. Een asfaltweg die ons de binnenlanden in moet brengen. Daarvoor gaan we wel eerst behoorlijke haarspeldbochten nemen maar de hoogvlakte. Gelukkig vindt Johan het nog wel mee vallen. Op de hoogvlakte is het landschap weer glooiend, maar wel kaal. We rijden door tot Laugarfell Highland hostel. Daar hebben we een uurtje zitten weken in de twee badjes. We hebben ze helemaal voor ons alleen. Het kleinste bad is 40 graden. De grotere iets minder warm. In het warme bad hield je het ook niet lang uit.

Na het douchen, zijn we direct lekker schoon, gaan we nog wat drinken in de caravan. We blijven hier nog even en gaan hier ook. eten, maar dat kan pas om 7 uur.
Als we om 7 uur de eetzaal binnen komen zijn er nog twee andere mensen, blijkt dat het ook Nederlanders zijn. We komen met hen aan de praat en besluiten gezellig samen te eten. Tijdens het aan elkaar voorstellen blijken zij familie te zijn van bekenden uit ons dorp. Hilarisch toen daar achter kwamen.
Na het eten rijden we weer terug. Onderweg haalt Johan nog wat ijs op bij een sneeuwvlakte om te gebruiken in de koelbox. Op de terugreis is het af en toe erg mistig/ De mistlampen begeleiden ons op de weg.

Op de heenweg hadden we al gezien dat er geen of weinig plaatsen zijn langs de 910 om te overnachten. Alleen aan het begin, net op de hoogvlakte. Maar gelukkig vinden we nog een plekje iets eerder, waar we de caravan van de weg af kunnen rijden.
Daar overnachten we aan ons eigen privé meertje, een prachtplek. Helaas hebben we vandaag geen rendier gezien. Coordinaten van onze overnachtingsplek: N65° 01.255' W15° 07.724'.

15-17 juli: Blue Lagoon; Reykjavik; Syðristapi; Seltun; Strandarkirkja; Hengill; Keri­

18-20 juli: Ůingvellir; Geysir & Strokkur; Gullfoss; Br˙arhl÷­; Brennisteinsalda; Landmannalaugar; St÷ng; Gjain; Selfoss; Seljalandsfoss & Glj˙frßfoss
21-23 juli: Skogarfoss; Solheimajokull; Dyrholaey; KirkjubŠjarklaustur; Laufskßlavar­a; Kirkjugolf; Fja­rßrglj˙fur; Skaftafoss; Dverghamrar; Skaftafell; Vatnajokull; Svinafellsjokull
24-26 juli: Svartifoss; Sel; Hofskirkja; Fjallsarlon; Jokulsarlon; Djupivogur; Hengifoss; Litlanefoss; badje Laugarfell Highland hostel
27-29 juli: Egilssta­ir; Dettifoss; Selfoss; Nßmafjall; Grˇtagjß; Myvatn; H÷f­i; Sk˙tusta­ir pseudokraters & rokerij;- Krafla; Viti; Krafla krachtcentrale; ReykjahlÝ­
30 - 1 aug: Dimmuborgir; Hverfjall; Husavik; Àsbyrgi; Hljódaklettar; Rauðhólar; eiland van Eyan; walvissafari Husavik
2 - 4 aug: Laufas; Akureyri; Bola waterfall; GlaumbŠr; Hˇlar; Sau­ßrkrˇkur; Hrafnagil; Hrutey Blonduos; Hvammstangi; Vatsnes; ┴nasta­arstapi; zeehondenkolonie Illugasta­ir; Hvitserkur; Borgarvirki
5 - 7 aug: zuidelijke kust Westfjorden; Latrabjarg; Gar­ar BA 64; Patreksfj÷r­ur; Wandeling Vatnsdalur; Dynjandi waterval
8- 10 aug: boottocht BrjßnslŠkur -> Stykkisholmur; Stykkisholmur; Helgafjell; Saxholl; Dritvik & Blueberry labyrint; Londrangar; Arnarstapi; Borg ß Mřrum; Deildartunguhver; Hraunfossar & Barnafoss; Reykholt
11- 12 aug: Reykjavik; Perlan; H÷f­i; Vulcano house; muziekcentrum Harpa; Grillmarka­urinn; Terugreis