Reisverslag IJsland 2015
27 t/m 29 juli

Egilsstaðir - Dettifoss - Selfoss - Námafjall - Grótagjá - Myvatn - Höfði
Skútustaðir pseudokraters & rokerij - Krafla - Viti - Krafla krachtcentrale - Reykjahlíð

Maandag 27 juli
Afgelegde km: ± 281 km
Activiteiten: Egilsstaðir; Dettifoss; Selfoss
Overnachting: camping Vogar ten zuiden van Reykjahlíð

Het blijft erg rustig op deze weg. Bijna niemand passeert ons. We slapen dus ongestoord uit.
Na het ontbijt dalen we af naar de vallei. Klaarblijkelijk zaten we boven de wolken, want als we terugrijden over de hoogvlakte komen we in de mist terecht. Pas in het dal zijn we onder de wolken. Om in het dal te komen, moeten we wel 8 haarspeldbochten nemen, die vreemd genoeg niet op de kaart staan. We rijden wederom langs het meer en de bossen zonder een wandeling te doen die Ineke hier gepland had. Een reden om nog eens terug te komen. We tanken in Egilsstaðir en drinken koffie bij een parkeerplaats vlak bij een waterval vlak voor Skjöldólfsstaðir, waar ook een cache is te vinden N 65° 19.831' W 015° 04.562') . Omdat wij hier stoppen, stoppen er ineens ook veel andere auto's die allemaal even een kijkje gaan nemen bij de waterval zonder naam.

Via de 268 rijden we naar de Dettifoss. Misschien is het via de 468 wel mooier, maar deze weg is geasfalteerd, en voor een auto met caravan is dat net even wat eenvoudiger. Hier gaan we de wandeling lopen van Rother, weliswaar de eenvoudige variant langs de Dettifoss en de Selfoss. Maar we maken de uiteinden wel iets langer dan in het boekje beschreven. Eerst bekijken, horen en voelen we de Dettifoss. Een indrukwekkende waterval. Maar ook de Selfoss was apart. Ineke heeft de Selfoss zelf niet van dichtbij gezien. Hiervoor moet je n.l. over vele riviertjes springen. Eén daarvan was voor Ineke te breed. Vandaar dat alleen Johan het laatste stukje heeft gelopen naar de Selfoss. Omdat het een beetje regent trekken we voor de verandering eens een regenjas aan.

Onze route is terug te vinden op wikloc: (Wikiloc Dettifoss & Selfoss). In totaal hebben wij 1 uur en 3 kwartier gelopen over deze 4,6 km met een hoogteverschil van slechts 50 meter.
We rijden dezelfde weg terug langs de 286 om verder te rijden naar camping Vogar ten zuiden van Reykjahlíð, om een mooi plekje in de zon te bemachtigen. Zeker als je zo vroeg aankomt, 4 uur, is er nog ruimte genoeg. Als je ’s avonds komt is het vol. Zeker ook omdat we een kampeerplaats met stroom willen gebruiken. We besluiten om hier 2 nachten te blijven.

Het zonnetje schijnt en dus gaan we voor de caravan in de luwte en in de zon zitten. Je moet direct van dergelijke momenten gebruik maken. Ze zijn vaak van korte duur.
Als Johan gaat koken, gaat Ineke er met de auto op uit om bij de overvolle supermarkt in Reykjahlíð skyr en kaneelkoekjes te kopen en om nog 2 caches te vinden.

Na het eten kan Ineke met veel warm water de afwas doen. Hier is tenslotte warm water in overvloed.
's Avonds maken we een korte wandeling naar het Myvatnmeer. Helaas kunnen we vanaf de campsite niet tot aan de oever van het meer komen, maar we nemen even een kijkje bij de pizzeria aan het begin van de campsite en bij het koeienstal restaurant, dat helemaal vol zit. En dat om 9 uur. Het koeienstal restaurant ziet er niet zo speciaal uit als gedacht. Dus waarschijnlijk gaan we over twee dagen pizza eten, voordat we weer verder rijden.

Dinsdag 28 juli
Afgelegde km: ± 96 km
Activiteiten: Námafjall; Grótagjá; rondje Myvatn; Höfði; Skútustaðir pseudokraters & rokerij
Overnachting: camping Vogar ten zuiden van Reykjahlíð

We hebben besloten om hier 3 nachten te blijven. Hier is zo veel te zien en beleven. Op deze manier kunnen we rustig overal van genieten.
Wel starten we vroeg. We doen eerst de wandeling bij Námafjall (Rother 33 rood; hoogte 130 meter; afstand 2,8 km; tijd 1 uur). En dan is het ook wel prettig dat we vroeg zijn begonnen. Er zijn nog maar enkele auto’s als we door het drukke gebied met borrelende poelen en stomende steenmannetjes lopen, dus je kunt mooie foto’s nemen, zonder al te veel mensen er op. Vanuit dit gebied start ook de wandeling.

De berg op is redelijk lastig. Het is een glibberig pad naar boven. Ineke loopt dan ook voetje voor voetje naar boven. Dat verklaard de rode categorie van deze wandeling, want qua afstand en stijging is het een makkie. Gelukkig komen we heelhuids, zonder te vallen of uit te glijden boven bij de top. Hier vandaan heb je een prachtig overzicht, ook over Reykjahlíð en het Myvatn meer.

De terugweg is helemaal eenvoudig. Langs het pad staan paaltjes met touwen er tussen. Ineke doet een handschoen aan en houdt zich tijdens de afdaling aan dit touw vast. Dat geeft net wat meer zekerheid. We hadden nl de stokken vergeten.

Als we weer beneden zijn steekt Ineke nog even de weg over om een veld met lupinen te fotograferen. Die hebben we natuurlijk ook al erg veel onderweg gezien, maar lopend is het nemen van foto’s nog wat eenvoudiger. Onze route op wikiloc: Wikiloc Námafjall. Onze wandeling was uiteindelijk 3,7 km met 147 hoogtemeters. We hebben deze wandeling gedaan in 1 uur en 3 kwartier.

We rijden direct door naar Grótagjá. Ineke had hier gisteravond al een cache gevonden, maar dit gebied is echt de moeite waard. Dus Johan moet het ook nog even zien. Het is er rustig, dus we kunnen nu in de grot afdalen en rustig wat foto’s nemen.
We ontdekken dat er eigenlijk meerdere ingangen zijn. We hebben er 3 ontdekt. Daarna klimmen we nog op de lava scheur.Echt een prachtige omgeving. Ook al zijn we eigenlijk vlak bij de camping, toch drinken we koffie in de auto op de parkeerplaats.

We rijden via het weggetje verder richting de camping. Dat had Ineke gister al ontdekt. De weg is weliswaar geen asfalt meer, maar gaat door een mooi gebied met bomen, struiken en lava velden. Deze weg komt uit bij de camping. Aan het eind is een hek, dat dit maal dicht is, en er rijdt net een grote bus met toeristen door. Gister was dit hek Ineke niet eens opgevallen, omdat het open stond.

We kunnen elkaar met moeite passeren. Dit is dan ook niet echt een weg voor dergelijke bussen, en even later zien we de bus dan ook achteruit terug rijden. We gaan even naar de campsite om gebruik te maken van het toilet. Nu we hier toch zijn vragen we bij de receptie hoe het legen van de chemisch toilet hier werkt, dat was nl niet echt duidelijk aangegeven. Klaarblijkelijk kun je het chemisch toilet lozen in een geel oranje buis bij het toilet gebouw. We melden dat we langer blijven en we krijgen de code voor het wifi. Tevens vraagt Ineke de openingstijden van de krachtcentrale Krafla. Maar daar weet hij niets van. Ook via internet komt hij niet met een oplossing. Ineke leest later in de reisgids dat deze open is voor publiek vanaf 12:30 uur. Maar daarover meer in een volgend verslag.

Na dit intermezzo gaan we een rondje Myvatn rijden. De eerste stop plek is Höfði. Dit is echt een mooi plekje. Een soort parkje met mooie wandelpaden. We maken er een korte rondwandeling. Mooie begroeiing en aan het eind uitzicht op wat mooie lavarotsen in het heldere water.
Onze wandeling op wikiloc: Wikiloc Höfði. . Een korte wandeling van 1,7 km en 3 kwartier zonder noemenswaardige hoogteverschillen. De volgende stop is bij het dorpje Skútustaðir aan de zuidkant van het meer. Hier maken we een wandeling rondom een meertje langs pseudokraters. Deze wandeling valt wat tegen. Het landschap is kaal, en slechts enkele pseudokraters zijn nog goed te herkennen. Dus als je weinig tijd hebt zou je bij 1 pseudokrater kunnen kijken om daarna weer terug te lopen. Uiteindelijk wordt de wandeling pas echt interessant aan het eind.

We gaan nl niet langs de weg terugwandelen, maar steken over en lopen eerst langs een paar huizen, dan door de weilanden met net gemaaid gras, dan weer even terug naar de weg, omdat Johan niet door het gemaaide land wil lopen waar de boer net bezig is met het omkeren van het gras, en daarna naar het kerkje. Je zou dus ook gewoon door kunnen lopen over het land naar het kerkje. We bezoeken het kerkje even van binnen en nemen een kijkje bij een rokerij die hier is. We kopen hier roggebrood (heerlijk zacht en zoet), dubbel gerookt lamsvlees en een stuk gerookte forel. Een bezoek aan deze rokerij is een aanrader. Gewoon naar binnen gaan. Onze gelopen route en de locatie van de rokerij zijn te vinden op Wikiloc: Wikiloc Skútustaðir pseudokraters en rokerij. Een wandeling van 4 km en slechts 42 hoogtemeters, die we in 1 uur en 3 kwartier hebben gelopen. Metname het laatste deel is leuk vanwege de rokerij. Vanaf hier heb je ook het mooiste zicht op de pseudokraters.

We rijden verder langs de west kant van Myvatn om het rondje af te maken. In Reykjahlíð gaan we de winkel bezoeken. Ook op dit tijdstip is het er druk. En er is zelfs geen sinaasappelsap. Johan koopt even wat vlees voor de barbeque en skyr.
Om 3 uur zijn we weer op de camping. We nemen een verlate lunch met een plak verse roggebrood, dik belegd met boter (op aanraden van de verkoper bij de stokerij) en belegd met plakjes van de gerookte forel. We zitten de gehele middag buiten, maar Ineke wel met een dikke trui en onder een deken. Voor IJslandse begrippen is het dus mooi weer. Waarschijnlijk een graad of 10. Johan stookt aan het eind van de middag het vuur op voor een barbeque. We hebben worstjes en een stuk gemarineerd en gekruid lamsvlees. Johan is normaliter geen voorstander van gemarineerd vlees, want de marinade verbrandt alleen maar tot koolstof, maar dit was het enige vlees in de winkel dat niet bevroren was .

Na het eten gaat Ineke nog een tweetal caches vinden. O.a. één bij een grotje bij het kruispunt in Reykjahlíð. Deze grot is beduidend minder mooi dan de andere waar we eerder vandaag zijn geweest. Je moet hier met een touw of een steile trap naar beneden.
De campsite blijft tot erg laat redelijk leeg. Tot ver nadat we op bed gaan komen er nog kampeervoertuigen bij. Mensen verlaten soms ook pas om 4 uur 's middags de campsite. Klaarblijkelijk hebben wij een totaal ander dagritme dan de meeste kampeerders.

Woensdag 29 juli
Afgelegde km: ± 27 km
Activiteiten: Krafla; Viti; Krafla krachtcentrale; wandeling in de heuvels bij Reykjahlíð
Overnachting: camping Vogar ten zuiden van Reykjahlíð

We doen vandaag rustig aan. We willen de krachtcentrale bezoeken met rondleiding en die begint volgens de reisgids pas vanaf 12:30 uur.
Vandaar dat we pas om half elf starten met onze wandeling. Wandeling Krafla (wandeling 34 van de Rother wandelgids; 1:30 uur; hoogteverschil 80 meter; lengte 4,8km; rood). Eigenlijk doen we de wandeling veel anders dan normaliter. Normaal gesproken ga je eerst stijl omhoog en daal je dan langzaam weer naar beneden. Bij deze wandeling stijg je heel langzaam, en daalt dan vanaf het hoogste punt snel naar beneden Een prachtige afwisselende wandeling over lava velden en langs sulfatoren. De aarde borrelt en stoomt. Het lijkt vandaag wel meer te stomen dan gister. Vandaar dat we ook nog even bij de wandeling van gister langsrijden om nog een foto te maken.

Na de wandeling drinken we koffie op de parkeerplaats. Het is ondertussen al half 1. We hebben de wandeling van 5 km in 2 uur gedaan. Niet slecht. Onze wandeling op wikiloc: Wikiloc Krafla. Na de koffie rijden we met de auto via een uitzicht punt op de krachtcentrale naar de Viti krater. Daar gaan we omheen wandelen. Voor de Krafla wandeling hadden we geen stokken bij ons, ook niet nodig, maar we hadden afgesproken dat we elkaar voor elke wandeling eerst vragen of de stokken nog mee moeten. Zo ook nu. Gelukkig besluiten we om de stokken mee te nemen. Toch een hele klim en af en toe stijl naar boven of beneden. Op driekwart van de wandeling (tegen de klok in) zit zelfs nog een erg eng stuk waar je over een richel moet lopen. Gelukkig is het de laatste 2 dagen droog geweest, anders zou dit best link zijn geweest. Een leuke wandeling. Onze wandeling op wikiloc: Wikiloc Viti. ook dit is een wandeling van 5 km waar we wederom 2 uur over doen. Naar ons gevoel is deze wandeling iets lastiger vanwege de gladde paden. Inmiddels is het tijd om de krachtcentrale zelf te gaan bezoeken.

Helaas ontdekken we daar dat de onze reisgids niet meer up-to-date is. Er is geen rondleiding. Vandaar ook dat op internet hierover niets was te vinden. De dame van de receptie van het visitor centre vraagt zelfs of we kunnen laten zien in welke reisgids het beschreven staat. Dus laten we even de regel en het boek zien, waar in staat dat er rondleidingen zijn ( de xxx). De belofte is dat zij de uitgever gaan informeren dat deze rondleiding niet meer wordt gedaan. Er is wel een leuke tentoonstelling met twee leuke videofilmpjes. Erg leerzaam en illustratief. We weten nu hoe ondergrondse stoom wordt omgezet naar elektrische energie.

Op de terugweg naar de camping gaan we langs bij de winkel voor een paar kleine boodschappen en Ineke koopt een softijsje. Dat is ook een echte IJslands lekkernij wat inderdaad erg lekker is.
Om kwart voor drie zijn we weer thuis bij de caravan. Johan maakt wederom een lekker stuk roggebrood met gerookte vis klaar als verlate lunch.

We zitten heerlijk in de luwte van de caravan in de zon. Af en toe wat wolken, maar warmer dan gister. Wel zijn de bergen voor ons in de wolken, dus hoe lang dit zo blijft is niet duidelijk. De lucht wordt steeds dreigender, dus Ineke besluit maar om nu al de wandeling te maken naar een cache die ze wil doen. Om bij de cache te komen moet je eerst een wandeling maken de heuvels in. Ineke start de wandeling vanaf het zwembad in Reykjahlíð. Een leuke wandeling met een cache op een heuvel onder een berg stenen. Op de cache locatie zijn de wolken wel erg donker geworden, dus Ineke trekt alvast de regenjas aan, voordat de terugweg wordt aanvaart.
Halverwege de terugweg begint het wat te miezeren. Maar erg harde regen is het niet. Een erg leuke wandeling. Vanwege de dreigende lucht is Ineke heen en weer gewandeld. Maar je kunt hier ook een leuke rondwandeling maken. Zeker een aanrader als je in het dorp overnacht en nog op zoek bent naar een avondwandeling. Ineke's wandeling van 1 uur en 2,8 km op wikiloc: Wikiloc heuvels bij Reykjahlíð.

Bij aankomst bij de caravan zit Johan al binnen. Daar blijven we de rest van de middag en avond. We zetten een lekker muziekje op via de CD speler van de laptop. We hebben tenslotte stroom.
Na het eten maken we nog een kleine rondwandeling vanaf de campsite. Richting de lavarotsen, maar het lukt niet echt om hier een leuke wandeling te maken. Wat wel lukt, is het vinden van een tweetal mooie grote lavastenen. Die tijdens de reis gaan dienen als ballast voor de voorkant van de caravan. Vervanging van de wijn, bier en 6kg aan levensmiddelendie we uit Nederland hebben meegenomen .

15-17 juli: Blue Lagoon; Reykjavik; Syðristapi; Seltun; Strandarkirkja; Hengill; Keriđ

18-20 juli: Ţingvellir; Geysir & Strokkur; Gullfoss; Brúarhlöđ; Brennisteinsalda; Landmannalaugar; Stöng; Gjain; Selfoss; Seljalandsfoss & Gljúfráfoss
21-23 juli: Skogarfoss; Solheimajokull; Dyrholaey; Kirkjubćjarklaustur; Laufskálavarđa; Kirkjugolf; Fjađrárgljúfur; Skaftafoss; Dverghamrar; Skaftafell; Vatnajokull; Svinafellsjokull
24-26 juli: Svartifoss; Sel; Hofskirkja; Fjallsarlon; Jokulsarlon; Djupivogur; Hengifoss; Litlanefoss; badje Laugarfell Highland hostel
27-29 juli: Egilsstađir; Dettifoss; Selfoss; Námafjall; Grótagjá; Myvatn; Höfđi; Skútustađir pseudokraters & rokerij;- Krafla; Viti; Krafla krachtcentrale; Reykjahlíđ
30 - 1 aug: Dimmuborgir; Hverfjall; Husavik; Àsbyrgi; Hljódaklettar; Rauðhólar; eiland van Eyan; walvissafari Husavik
2 - 4 aug: Laufas; Akureyri; Bola waterfall; Glaumbćr; Hólar; Sauđárkrókur; Hrafnagil; Hrutey Blonduos; Hvammstangi; Vatsnes; Ánastađarstapi; zeehondenkolonie Illugastađir; Hvitserkur; Borgarvirki
5 - 7 aug: zuidelijke kust Westfjorden; Latrabjarg; Garđar BA 64; Patreksfjörđur; Wandeling Vatnsdalur; Dynjandi waterval
8- 10 aug: boottocht Brjánslćkur -> Stykkisholmur; Stykkisholmur; Helgafjell; Saxholl; Dritvik & Blueberry labyrint; Londrangar; Arnarstapi; Borg á Mýrum; Deildartunguhver; Hraunfossar & Barnafoss; Reykholt
11- 12 aug: Reykjavik; Perlan; Höfđi; Vulcano house; muziekcentrum Harpa; Grillmarkađurinn; Terugreis