Reisverslag Namibië en Zuid-Afrika 2007

Twijfelfontein - Palmwag -Kamanjab

Donderdag 16 augustus
Einddoel: Twyfelfontein (Aba Huab campsite)
Afgelegde afstand: ± 178 km

Vroeg, om 8 uur, een wandeling gemaakt naar de rotstekeningen op de Brandberg (de beroemde White Lady of the Brandberg). De wandeling op zich was ook al de moeite waard.
We hebben de wandeling zonder gids gedaan. De gids probeerde nl. twee groepen bij elkaar te houden, wat hem niet is gelukt. Maar dat vonden we niet erg. Een gids is daar in principe wel verplicht. Maar we waren erg vroeg, en er waren nog niet genoeg gidsen aanwezig.

Daarna op weg naar Aba Huab (Twyfelfontein). Wederom een korte afstand. We waren er dan ook al voor de lunch. Het leek alsof de camping al vol stond, maar later bleek dat het groepen waren die de camping als lunchplek gebruikten. We hadden een plek aan de linkerkant van de weg. Lekker rustig, maar zonder WC en water. Maar daar hebben wij geen probleem mee. Er was wel water aan de andere kant van de weg, dus om te douchen lopen we daar wel even naar toe.

Het was wederom erg heet. Vandaar tot 4 uur onder een boom zitten lezen. Aan het eind van de middag naar de Burnt Mountain (stelt echt niets voor: alleen een zwarte berg) en de Organ pipes. Daar waren we ook snel weer weg. Die avond was het voor het eerst lekker warm. Dus lekker bij het vuur gezeten.

Vlak na zonsondergang kregen we nog bezoek van een woestijn olifant, die door de rivierbedding passeerde. Aba Huab is een mooie camping met bv. een prachtige ruime douche (die ik eerst niet kon vinden, de kranen waren weggewerkt in een boom).

Vrijdag 17 augustus
Einddoel: Palmwag
Afgelegde afstand: ± 123 km

Om 8 uur waren we bij de Twyfelfontein rock paintings. Dit keer was het een korte wandeling. Een gids was wederom verplicht. We hadden een leuke vrouwelijke gids, waar we leuk mee hebben kunnen kletsen. Hier was een geoliede organisatie. Met een leuke souvenirshop. Ik heb er nog een ketting gekocht. Op elk souvenir was de naam vermeld van de maker. Op die manier kunnen ze de maker mee laten profiteren van de opbrengst.
In tegenstelling met de Brandberg zijn hier vele rotstekeningen. Maar hier zijn ze meer blootgesteld aan regen en daglicht. Het was erg druk. Toen wse terugkwamen van de wandeling was het inmiddels zo druk dat de mensen in de rij stonden te wachten op een volgende gids.
Toen op weg naar Palmwag. Om te kijken of dit een goed alternatief zou zijn voor Sesfontein. Nou dat was het! Met echte palmen.

We kwamen er net voor lunchtijd aan. Het is een luxe lodge. Een lekker broodje kudu gegeten. Opgediend met een heuse deksel. Zelfs de mobiele telefoon werkt hier.
We hadden geluk. De dag ervoor en de dag erna was de camsite volgeboekt. Maar nu hadden we keus uit drie plaatsen. Een plaats uitgezocht met uitzicht op de rivier, schaduw en een eigen toilet en douche. Keurig schoon. Vanuit de douche kun je de zon zien ondergaan achter de palmen. Ook hier weer een woestijn olifant gezien. ’s Middags was het weer behoorlijk heet, dus lekker uitgerust. We hebben er nog even over gedacht om over de concessie te rijden, maar omdat we nog 5 dagen Etosha voor de boeg hebben, hebben we ervoor gekozen om lekker uit te rusten. Hiervoor zouden we wel onze GPS eens kunnen gebruiken. Die moest je hebben om in de concessie te kunnen rondrijden. ’s Avonds gegeten in het restaurant: luxe 3 gangen menu (vooraf reserveren!) met kudu.

Zaterdag 18 augustus
Einddoel: Otjitotongwe lodge (Kamanjab)
Afgelegde afstand: ± 152 km

De volgende dag uitgeslapen tot 7:30 uur. Er staat wederom maar een korte afstand op het programma, maar we moeten wel ruim voor sluitingstijd (1 uur) in Kamanjab zijn om inkopen te kunnen doen.
Onderweg koffie gedronken langs de stoffige en kale weg. En nog wat hout gesprokkeld voor ons houtvuurtje van die avond.

Ruim voor enen arriveren we bij de pomp, annex winkel, annex atm. Eerst pinnen. Dat lukte niet met Johans pas. Je kon daar alleen pinnen met je VISA en Johans code werd geweigerd. Gelukkig werkte Ineke haar VISApas wel. Wel met de hulp van de eigenaar van de winkel.  We konden ook maar 1000 N$ in één keer pinnen. Dus twee keer gepind.
Eigenlijk wat te weinig, maar daar kwamen we later pas achter. Uiteindelijk leverde dat geen probleem op, omdat we in Etosha het restaurant en de parkkosten kunnen betalen met VISA.

Verder naar de cheeta farm: Otjitotongwe lodge, ongeveer 24 km ten oosten van Kamanjab aan de C40. Nog wel even een aantal km de bush in. Hier worden we direct verwelkomd met uitleg over hoe we ons bij de twee tamme cheeta's moeten gedragen: Ineke moet b.v. haar zonnebril af doen.
Even de tamme cheeta's geaaid voor de foto. Voor ons hoeft dat niet zo nodig, maar het werd eigenlijk van je verwacht.
Ik was eigenlijk meer geïnteresseerd in de boom vol met sinaasappels op het erf.
Daarna werden we naar de camping begeleid, die nog een aantal km van de farm af lag.
Gelukkig hadden we een schaduwnet op onze campingplaats. Het is tussen 1 en 4 zo warm dat we 's middags rust houden. Ineke slaapt af en toe tussen de middag. Dat kan prima. Hier hoef je de tent niet voor uit te klappen. Om 4 uur was het verzamelen bij de bar voor de cheeta tocht. Toen bleek hoeveel mensen er waren op de camping. 2 bakkies met twee aanhangers vol met mensen (net vee), maar je kon je er goed staande houden.

Zodra we de dubbele fence door waren, zagen we de eerste cheeta's. Ze liepen al met de auto’s mee, om uiteindelijk te stoppen op een open plek waar ze werden gevoederd. Leuk gezicht. Al is het haast onmogelijk om hier een foto van te nemen. Men gooit een stuk vlees en dan komen er (vooral in het begin) een aantal cheeta's op af om er daarna mee vandoor te gaan. Tot iedereen wat heeft. Later ook nog bij 5 jonkies. Maar daar konden we niet veel van zien, omdat we aan de verkeerde kant van de aanhanger stonden.
Johan heeft ’s avonds weer een lekkere lamsbout gebraden. Dat kun je hier nl. goed (alleen maar) krijgen.