Reisverslag Namibië en Zuid-Afrika 2007

Okahandja - Keetmanshoop

Vrijdag 24 augustus
Einddoel: Campsite Okahandja
Afgelegde afstand: ± 550 km (zonder de ochtendrit in Etosha)

Om 6:15 uur stonden we weer bij de poort. Zelfs nog voordat hij open ging. De laatste ochtend in het park door en langs de pans gereden. Nog 2 spotted hyena’s gezien. En natuurlijk de standaard dieren die je hier dagelijks ziet. Om een uur of 9 hebben we Etosha verlaten, op weg naar Tsumeb. Hier getankt, gepind en boodschappen gedaan.

Daarna een omweg gemaakt via de Hoba meteoriet bij Grootfontein. Die wilde Johan beslist zien. Een mooie grote brok ijzer. Ook nu weer geen spijt van deze omweg. Wederom een leuke route. Bij Grootfontein is het landschap echt anders. Hier is veel landbouw en mais velden. Na een uitgebreide lunch snel doorgereden. We moeten een lange afstand afleggen vandaag. Maar dat lukt prima. Langs de snelweg (2 baans) zien we meer baboons en warthogs dan in de gehele vakantie.

We stoppen bij Okahandja hotel campsite. Dit is een mooie camping, waar we een eigen grasmatje hebben. We zitten er samen met een groep, maar daar merken we niets van, omdat zij hun stek aan de andere kant van de camping hebben. Weer lekker gebraaid. Wederom een openlucht douche/WC. Ineke vindt het te koud om te douchen, maar Johan geniet er van.

Zaterdag 25 augustus
Einddoel: Keetmanshoop ( Quivertree Rest Camp)
Afgelegde afstand: ± 643 km

Windhoek bekeken: eerst per auto een deel van de stadswandeling gereden, maar dat lukte niet echt. Er was om 9 uur al veel verkeer. Daarna geparkeerd in een parkeergarage en even gewinkeld en rondgelopen. En natuurlijk een foto gemaakt van Johan bij de zwerfmeteorieten van Gibeon. Toen we Windhoek inreden ontdekte Johan dat hij zijn leesbril in het toiletgebouw van Okahandja had laten hangen. Hij had geen beter moment kunnen uitkiezen. In Windhoek konden we nl. in de eerste winkel van het winkelcentrum (een drogist) een nieuwe leesbril kopen net als bij ons in de HEMA of de Blokker voor 45 N$. Een ongelofelijk modern winkelcentrum. Vreemd genoeg zien we tijdens de wandeling nauwelijks blanken op straat. Toen op zoek naar een goede plek voor een kopje koffie. Ineke had al wel een restaurant gezien aan het begin van de wandeling in dat moderne winkelcentrum, naast de Pick & Pay. Omdat we nergens anders een leuk koffie restaurantje konden vinden, dus maar naar dit moderne exemplaar met uitzicht op de binnenplaats van het winkelcentrum met een echte schaatsbaan. En wat blijkt: in dit restaurant zitten alle blanken. Daar lekker koffie met gebak gegeten. Nog even bij de Pick & Pay wat voedsel ingeslagen. En dan op weg richting Keetmanshoop.

Langs de hoofdweg is geen hout te vinden, omdat langs de gehele weg hekken staan. Vandaar aan het eind van de route nog even een D weg op die in de juiste richting gaat. We rijden daar door een doods landschap en komen zomaar een dorpje tegen dat niet op de kaart staat. Verder langs de weg bij een droge rivierbedding nog wat hout gesprokkeld. Veel was het niet. Maar we kopen ook altijd zakken hout bij benzinestations. Dat is prima te doen zo. We hadden nog wel wat moeite met het vinden van de juiste afslag. Op de GPS kaart stond een weg, die er uiteindelijk niet bleek te zijn. Maar gelukkig was de tweede afslag, die ook op de ander kaart stond, wel aanwezig. De route was niet erg snel. Natuurlijk was dit een dirt road, maar je moest ook regelmatig een hek open en dicht maken. Dat kost tijd, maar is natuurlijk wel leuk. Wederom een leuke route, die ook langs een kokerbomenbos liep. Er zijn dus meer van dat soort bossen. Niet alleen het bos dat nu beschermd gebied is. Johan wordt ondertussen steeds zenuwachtiger omdat de benzine meter wel erg hard achteruit loopt. Uiteindelijk op het kruispunt aangekomen waar we moeten bepalen op welke camping we gaan staan. Geen van de beide campings wordt aangegeven. Nog een aantal km naar links gereden voorbij de Giant Playground, maar uiteindelijk gestopt en terug gereden. Omdat we camping Garas Park niet hebben kunnen vinden zijn we toch terecht gekomen bij het Quivertree Rest Camp. Maar die was ook erg mooi en groot. Geen schaduw, maar die hebben we niet nodig. We zijn nog nooit zo laat op een camping aangekomen. De zon is bijna onder. We hebben wederom onze eigen WC en douche, dit keer op zonne-energie. Dus erg lekker warm water voor een douche en de afwas. Johan heeft weer gebraaid. Pas achteraf ontdekt dat de camping die we niet konden vinden, langs de B1 lag.