Reisverslag Namibië en Zuid-Afrika 2007

Zondag 26 augustus
Einddoel: Kamieskroon
Afgelegde afstand: ± 500 km

In alle vroegte een leuke ochtendwandeling gemaakt langs de kokerbomen (7:30 uur). Die stonden 100 m van onze camper. Hier ook klipdassen gezien. We zijn niet meer naar de Giant Playground toegereden. We verwachten eigenlijk dat dat weer net zo iets is als bij de Organ Pipes. De gehele omgeving bestaat daar nl. uit losse brokken steen: we kunnen ons er dus wel een voorstelling van maken.
Nee, het was belangrijker om te tanken. Dus gauw naar Keetmanshoop om te pinnen en te tanken. Terwijl we aan het tanken zijn gaan de Namibiers op weg naar de kerk. Die begint waarschijnlijk om 9 uur.

De grensovergang gaat nog eenvoudiger dan op de heenreis. Direct de tijd verzet. Het is nu ineens een uur later (2 uur). En nu opletten of we bloemen zien. Tot Springbok valt het nog tegen. Op de kaart van het verhuurbedrijf staat wel iets over deze bloemen bij Kamieskroon. We besluiten daar op een camping te gaan staan en daar te informeren. Voorbij Springbok nog wel wat bloemen gezien en leuke plaatjes kunnen maken. Toen werd het steeds bewolkter. Aangekomen in Kamieskroon (15:30 uur) blijken er 3 campings te zijn. De leukste lijkt ons Cosy Mountain. Maar die was al vol geboekt en lag overigens ook vlak bij de "drukke" autoweg. Toen op weg naar de camping bij het hotel. Dat lijkt ons eigenlijk niets. Vlak naast de weg en er staat een groot aantal caravans van een caravan club. Iemand raadt ons aan verder te gaan naar het dorp naar Verbé Caravan Park. Dat blijkt ideaal. Niet echt ons type camping, vol met dicht op elkaar staande caravans, maar omdat wij geen elektra nodig hebben staan we op een plaats waar drie tenten kunnen staan (gezien de nummertjes). Dus ons hoor je niet klagen. Maar de camping is verder overvol. Wat blijkt: ze komen allemaal voor de bloemen. De eigenaar van de camping heeft een kaartje waarop ze ons 4 routes aangeeft. Dus we weten wat we morgen gaan doen. Maar het wordt steeds donkerder en het is echt koud. Binnen zitten dus, daarvoor heb je nu een camper. We eten binnen terwijl Johan het vlees nog buiten heeft gebraden. Dan gaat het regenen. Gezien de donkere wolken hadden we hier al rekening meegehouden. We hebben het extra tentdoek dat bij regen gebruikt moet worden, al over de zijtent gespannen. Geen problemen dus. Dit extra tentdoek helpt ook om het klapperen van de eigenlijke zijtent tegen te gaan. Johan had de vorige nacht nl. slecht geslapen vanwege dat geklapper.
Iedereen gaat hier in het toiletgebouw de afwas doen. Dat is een sociaal gebeuren, waar je even kunt bijpraten over wat men allemaal heeft gezien en je dus het best naar toe kunt gaan. Topdrukte dus. De gehele nacht blijft het regenen.

Nog even over het landschap vanaf Etosha naar Vioolsdrift en Cape Town. Het noorden is het vruchtbaarst: bomen en gras. Na Kalkrand wordt het snel minder. Zuid Namibië en noord Zuid-Afrika zijn nagenoeg kaal. Daarna wordt het steeds groener om te eindigen in een groene oase rond Kaapstad.

Maandag 27 augustus
Einddoel: Paternoster (Beach Camp in het Columbine Nature Reserve)
Afgelgde afstand: ± 550 km

Ook ’s morgens regent het nog. Johan krijgt daarom ontbijt op bed. Daarna wordt het al snel droog. Maar dat blijkt niet genoeg voor de bloemen. Die gaan groeien als er regen gevallen is, maar bloeien pas als de zon goed schijnt. Dat valt dus even tegen. Toch maar op weg naar het Namaqua National Park om de bloemen te bekijken. De weg ernaar toe is erg leuk. We gebruiken de 4wheel drive. We moeten nl. door veel plassen en riviertjes rijden. Daar aangekomen zien we wel veel bloemen, maar ze zijn niet open. Uiteindelijk toch maar een rondje door het park gereden en daarna weer terug naar de hoofdweg.

Op weg naar het zuiden zien we naast de snelweg ook veel bloemen. Maar omdat het bewolkt blijft zien we ze niet op hun best. T/m Garies zien we veel bloemen, daarna minder. Maar tot aan Cape Town zijn bloemen te zien. Bij Clan William verlaten we de N7 en rijden naar de kust via Graafwater naar Elandsbaai. Vlak bij Elandsbaai nog een mooi uitzicht over de baai en het dorp. Daar moeten we weer eens nodig tanken. We hebben al tijden langs de weg geen tankstation gezien. Blijkt dat in Elandsbaai de benzine op is. Terug naar Lamberts’ Bay of verder naar Velddrif (nog 60 km?). Toch maar door. Spannend, vooral voor Johan. Ondanks dat dit een achteraf weg is, is er veel verkeer (van blanken). Die hebben hier waarschijnlijk hun farms.  Ook is het een vlakke weg. Dat scheelt allicht in het benzineverbruik. Johan maakt zich erge zorgen of we het wel halen. We bereiken Velddrif zonder problemen. Dus gauw getankt en verder via Vredenburg naar Paternoster. Daar eerst op zoek naar het Voorstrand restaurant om te reserveren voor die avond. Geen probleem. We worden om 6:30 uur terug verwacht. Dan de camping. Dit keer keus uit twee. De naam Beach Camp sprak ons wel aan. Dit is in het Columbine Nature Reserve. Omdat we na 5 uur arriveeren en voor 9 uur allang weer weg zijn hebben we niet betaald. De gate van het reserve was onbemand. Navraag bij een soort camp leerde ons dat we mochten staan bij elke afvalemmer langs het pad: prachtige plek. Niemand gezien. Ook niet betaald, omdat men zei dat er om 9 uur wel iemand langs zou komen, maar toen waren we, zoals gewoonlijk, allang weer onderweg. Na even een borrel gedronken te hebben zijn we weer naar het restaurant terug gegaan. Heerlijk gegeten. Wat Perlemoen (soep) is weten we nog steeds niet, maar het wordt ons aangeraden door één van de andere gasten. Het hoofdgerecht is een schotel met 4 soorten vis. Heerlijk (de mosselen zijn bv. veel lekkerder dan die in Nederland). Ook het dessert was apart en heerlijk. Kortom een goede keuze. We hebben nog gezellig gepraat met de waiter. Hij wil binnenkort op rondreis door Nederland (Europe). Wij hebben hem onze gegevens gegeven, zodat hij bij ons langs kan komen. Johan heeft nog door een verrekijker van een ander gast naar de bijna volle maan gekeken. Na het eten terug naar het camp. Met groot licht, volle maan en 4wheel drive vonden we onze kampeer plek zonder problemen. Die hadden we gemarkeerd met een A4tje op de afvalemmer: ”Neuteboom Camp”.  Nog even genoten van het mooie landschap bij volle maan. Toen gauw gaan slapen (kwart voor 10: dus voor ons doen vreselijk laat).

Dinsdag 28 augustus
Einddoel: Kaapstad ( Zebra Crossing)
Afgelegde afstand: ± 200 km

De volgende dag was de tent nat van de mist.
Nog even Paternoster bij dag goed bekeken, maar het winkeltje niet terug kunnen vinden. De plaatsen vallen op zich wel tegen. Er is geen echte kern en bestaan alleen uit vakantiewoningen. Op zee zien we helaas geen walvissen. Om die te zien moeten we waarschijnlijk wat meer tijd vrij maken.
Via Vredenburg naar Caldanha. In de haven koffie (natuurlijk met gebak) gedronken en gegeten (Ineke had nl een WC nodig). Je kon daar boottochten maken. De eigenaar was duidelijk een Fries, gezien de vele uit Friesland afkomstige ornamenten en foto’s.

Daarna via Langebaan naar het West Coast National Park. Dit stelt niet veel voor. Toch moesten we als buitenlander in het bloemenseizoen 2x dubbel betalen( bloemenseizoen en buitenlander). Nog even geprobeerd om ook hier walvissen te zien, maar wederom niet gelukt. Toen de laatste etappe naar Kaapstad. Zonder de geplande tussenstop want de Tafelberg is in de laaghangende mist niet goed te zien. Om 1:15 uur arriveren we bij het autobedrijf. Het verhuurbedrijf deed nergens moeilijk over, terwijl er toch wel een aantal dingen kapot of beschadigd waren.

Om 2:15 uur werden we weg gebracht naar de backpacker lodge (Zebra Crossing). Wederom hadden we geen exact adres, dus weer even zoeken, maar ook nu uiteindelijk het adres wel gevonden.
Eerst even geborreld (lees uitgerust). Daarna nog een uurtje door Kaapstad gelopen en gegeten: Struisvogel dit keer.
We waren weer vroeg terug bij de lodge. Alles ingepakt, even gedoucht en om 9 uur op bed.

De lodge was relatief rustig. De leeftijd van de aanwezige gasten was ook hoger dan verwacht. Helaas geen toilet op de kamer, dus ’s nachts naar beneden om naar het toilet te kunnen gaan. Wel veel lawaai van de twee wegen waartussen de lodge lag. Johan heeft zijn oordopjes maar weer gebruikt.

Woensdag 29 augustus
Einddoel: Thuis

Om 4 uur opgestaan. Om 4:30 uur kwam de taxi, die door de lodge voor ons was geregeld, om ons weg te brengen naar het vliegveld. Dit keer een dagvlucht. Dat valt toch tegen. Het wordt dan ook een vermoeiende reis. Om 23:30 uur komen we gezond en zeer tevreden thuis.