Reisverslag Namibië en Zuid-Afrika 2007

Donderdag 9 augustus
Einddoel: Fish River Canyon: Camping Hobas
Afgelegde afstand: ± 604 km

De volgende ochtend vroeg op (kwart over 6), we hebben er zin in. De douche leverde alleen gloeiend heet water. Dat was dus niet lekker douchen. In de auto ontbeten, omdat het buiten nog koud is. Zo genieten we van onze luxe auto. Om kwart voor 8 op weg.
We hadden inmiddels een doek tussen het dak van de cabine en de windbreker gestopt, zodat we zonder herrie boven de 100 km/uur kunnen rijden. Hier hebben we de zak voor het hout maar voor gebruikt.

Nu is het wel rustig op de weg en hoe verder we naar het noorden komen hoe stiller de weg en hoe kaler het landschap wordt. Mooi om van het groene en vruchtbare zuiden zo langzaam richting het kale landschap te rijden.
Omdat de weg langs de dorpen gaat en niet er doorheen, schieten we goed op. Je zou verwachten dat je, naast de plaatsen die op de kaart staan, af en toe ook nog een klein gehucht tegen komt, maar dat is niet zo. Tussen de diverse plaatsen die toch wel 60 à 100 km uit elkaar liggen, is geen bebouwing.

De grensovergang bij Vioolsdrift/Noordoever levert geen problemen, behalve het alarmsysteem van de auto dat elke keer afgaat als we de deur openen of sluiten. We hebben nog niet door hoe dat werkt. Na 40 km een pauze ingelast omdat we hier de snelweg (2 baans) gaan verlaten en linksaf de dirtroad op gaan. Maar ook al is het een zandweg (D316), toch rijdt je hier prima 100 km/uur. Dat valt dus mee. Ruim voor 5 uur belanden we op camping Hobas: wat een oase. Dit is tevens de ingang van het Fish River Canyon Park. Je staat er onder bomen naast een klein droog riviertje (en dat midden in de woestijn). We gaan zo ver mogelijk van de receptie af staan, om zo min mogelijk last te hebben van de generator. Op de camping loopt een baboon met jong rond, dus wel even oppassen met het voedsel.

Vrijdag 10 augustus
Einddoel: Konkiep Lapa 35 km ten noorden van Bethanië
Afgelegde afstand: ± 257 km

zz’s Morgens eerst naar de Fish River Canyon: prachtig. Op 3 plaatsen genoten van het uitzicht. En een stukje gewandeld: komen we toch nog aan wat beweging toe. Daarna eerst even bij de main viewpoint koffie gedronken. Het hete water had ik ’s morgens al gemaakt en in de thermoskan gestopt: werkt uitstekend. Onder de andere toeristen opvallend veel Italianen.

Omdat we één dag voor liggen op schema, kunnen we de tocht naar Sesriem over 2 dagen uitspreiden. Onderweg zelfs nog een stukje asfalt weg op de B4 tussen Seeheim en Goageb. Geluncht aan de droge Fish River.
In Bethanië nog geprobeerd om ergens brood te kopen, maar de winkel was nog niet open (wat wij vreemd vonden omdat het al half drie was).

Om 3 uur gestopt omdat we ineens naast de weg een mooie camping zagen liggen: Konkiep Lapa aan de Konkiep river. Perfect halverwege op weg naar Sesriem. Onze oorspronkelijke bedoeling was om naar Betta camp te komen. Dat zou nog een aantal uren rijden betekenen en daar hadden we geen van beiden zin meer in.

Konkiep Lapa is een mooie, verzorgde camping. We waren de enige gasten en hadden een mooie kampeerplek. Speciaal voor ons is het vuur aangemaakt voor warm water voor de douche. In zuidelijk Afrika wordt vaak met behulp van een zogenaamde donkey boiler het water voor bad of douche gemaakt. Dat betekent dat je in een soort open haard een vat met water opwarmt met een houtvuurtje. Nog even een wandeling gemaakt door de rivier en wat hout verzameld voor ons eigen kampvuurtje. Bij de rivier geen kudu’s gezien, wat volgens de eigenaresse van de camping heel goed mogelijk was. We hebben ’s avonds gebraaid.
Ondanks het feit dat de camping vrij dicht aan de weg staat is het er doodstil. Na 6 uur is er volgens ons geen auto meer langs gekomen.

Zaterdag 11 augustus
Einddoel: Sesriem
Afgelegde afstand: ±300 km

Nog even een praatje gemaakt met de eigenaresse van de campsite. Ze had 2 jaar geleden de camping overgenomen. Haar man heeft 16 km verderop een boerderij. De campsite ligt in een punt van hun land. Ze had net een springbokje geslacht. Die had ze gewonnen bij de bazaar van de kerk in Bethanië. Dat was, zoals we gezien hadden een heel mooie moderne en grote NG kerk. Zij sprak in het Afrikaans met ons en wij in het Nederlands tegen haar.
Eenmaal op weg zien we binnen een half uur alsnog een stel kudu’s.

In Helmeringhausen nog even gekeken of er brood te krijgen was, maar ook hier geen brood te vinden.
Toen langs een mooie afwisselende weg (C27) door de bergen naar Sesriem. Onder weg zien we al veel wild: springbok/ zebra/ gemsbok/ struisvogel. Om 2 uur zijn we in Sesriem.

Het is nu al, voor Ineke, te heet om ook maar iets te doen. Eerst ingeschreven en naar onze plaats gegaan onder een grote boom. En brood gekocht! Het werd daar ter plekke gebakken. Super vers, nog warm, wit brood. Lekker met suiker opgegeten. De jam hebben we pas later gekocht.

Toen de temperatuur om een uur of vier weer wat aangenamer werd hebben we de Sesriem Canyon bezocht.
Een mooie plek en lekker koel. Vreemd dat je van bovenaf helemaal niet ziet dat er zo’n mooie canyon loopt. Pas aan de rand zie je de 30 meter dieper gelegen rivierbedding. In de canyon kun je twee kanten uit. Links af eindigt het pad in een kleine waterpoel, dit is het mooiste stuk. Rechts af gaat waarschijnlijk een heel eind door. Hier hebben we maar een klein stukje van gelopen.
Bij de camping nog wat extra drinkwater gekocht voor de wandeling van de volgende dag.

De camper klaar gemaakt voor de nacht en Johan probeerde eten te koken. Dat lukte slecht, omdat de ene na de andere auto vlak bij onze camping plaats vast kwam te zitten in het zand. Eén auto had zijn auto gelocked voor de 4wheel drive, maar in de 2wheel drive doorgereden. Gevolg: versnellingsbak stuk. Die auto wilde dus geen kant meer uit. Veel bekijks dus. Johan was in zijn 4wheeldrive de camping op gereden. Wel zo relaxed. Daar heb je tenslotte een 4wheeldrive voor.

Het was al donker toen de laatste gasten aankwamen. Volgens Ineke waren al die mensen wel erg laat, velen na zonsondergang. Pas later begrepen we waarom dat zo was. Er liepen ’s avonds black jacked jackels rond op de camping op zoek naar etensresten. We hebben geprobeerd om ze te fotograferen, maar dat is niet gelukt.

We zijn vroeg naar bed gegaan, om de volgende ochtend weer vroeg bij de gate te kunnen staan. Maar wat is vroeg. We zijn eigenlijk de gehele vakantie vroeg op bed gegaan (zo tussen 8 en 9 uur).