Reisverslag Namibië en Botswana 2009

Bloedkoppie - Gamsbergpas - Windhoek - Terugreis

Maandag 10 augustus
Einddoel: Bloedkoppie

Om kwart voor 6 opgestaan. Het is een erg warme nacht geweest en tegen de ochtend begint het net een beetje te waaien. Om 7 uur gaan we Bushmen Paradish bezoeken. We zaten eerst nog op de verkeerde plek als gevolg van een fout in de Lonly Planet die wij bij ons hadden. Het pad naar Bushmen Paradise blijkt helemaal aan het eind van de weg te zijn. Het 1ste stuk klimmen langs een kabel doen we in 5 minuten. Daarna is het nog 5 minuten lopen naar bushmen paradise. Een mooie plek met nog enkele paintings, maar die zijn niet meer volledig.
De terugreis is moeilijker. Stap voor stap gaat Ineke langs de kabel naar beneden. Echt geen wandeling voor mensen met hoogtevrees.
Gelukkig duurt de wandeling niet lang.
Bij het verlaten van Spitzkoppe hebben we nog souvenirs “geruild” tegen een T-shirt, olie, meel en suiker.

En dan de laatste 30 km naar de asfaltweg. Op de asfaltweg hebben we koffie gedronken. Nu denken we dat er geen risico’s meer zijn op een lekke band. Onderweg naar Swakupmund wordt het landschap steeds kaler. Bij Spitzkoppe zijn er nog bomen en gras. Vanaf nu alleen gras en dichter bij Swakupmund zien we alleen nog een kale vlakte met een opkomende mist.
In Swakupmund zien we direct een tyre repairshop, en ja, dat blijkt ook nog het goede adres te zijn. De garageman belt nog even met Britz omdat zij alleen maar Goodyear ipv Dunlop banden op voorraad hebben. Maar alles was in orde en binnen 15 minuten was de oude band vervangen. Ondertussen gaat Ineke nog even wat boodschappen doen in de Shoprite ernaast.
Dan op zoek naar NWR waar we een permit kopen om op de Bloedkoppie campsite te kunnen overnachten. Ze kijken helemaal niet of er al boekingen zijn. Het kan dus voorkomen dat er meerder mensen overnachten op de campsite. Het is dus zaak om niet al te laat aan te komen op de campsite. We mogen met deze permit overal in het park kamperen op één van de vele campsites.
Daarna naar het internet café. De eerste winkel was gesloten (opgeheven) maar bij de 2de lukt het zelfs om de foto’s op CD te branden. (N$50). Dat zou een half uurtje duren. Dus zijn we even naar de zee gewandeld. De temperatuur in Swakupmund en aan zee is erg aangenaam. De auto staat geparkeerd langs de weg met bewaking. De jongens hier zijn duidelijk te herkennen door het vestje dat ze dragen (kosten voor het bewaken van je geparkeerde auto bedraagt  N$10).

Nog wat lekkers gekocht voor de lunch en om 12:30 uur verlaten we Swakupmund op weg naar de welwitsha’s. Dit keer rijden we alleen het tweede deel van de Welwitcha drive.
We stoppen op een plek waar veel welwitcha’s staan, tussen de Dolorite dike en de Swakop river.
Verder rechtstreeks naar Bloedkoppie, waar we om ongeveer 3 uur aankomen. We vinden een mooie plek. Later, tijdens onze wandeling, zien we dat er ook nog een andere mooie plek is.

Wij zijn, aangekomen bij Bloedkoppie, links afgegaan. Aan het eind zijn twee kampeerplekken. De één na laatste nemen we. We hadden ook rechtsaf kunnen gaan en helemaal om Bloedkoppie heen kunnen rijden. Daar is een erg mooie beschutte plek met bomen. Tegen zonsondergang beklimmen we de berg naast Bloedkoppie. Vandaar zien we de zonsondergang en hopen nog een bloedrode Bloedkoppie te zien. Maar dat valt tegen. Ver na zonsondergang gaan we weer naar beneden. We hadden verwacht dat Bloedkoppie roder zou opkleuren, maar misschien is dat alleen in het midden van de zomer het geval als de zon verder naar het zuiden ondergaat. Nu zat de berg ertussen.
Johan maakt mais/wortel en aardappel in folie op het vuur samen met een lekker lamsboutje. Het is ook ’s avonds nog lekker warm.

Dinsdag 11 augustus
Einddoel: Hakos guest farm (Gamsbergpas)

Ruim voor zonsondergang zijn we al op pad, wat eigenlijk niet mag.
We rijden naar Ganab, waar we de vorige keer hebben overnacht om daar te ontbijten.
Onderweg zien we al wel wild, maar het is erg schuw en rent en springt hard weg als wij in de buurt komen: Zebra, Struisvogel, Springbok en Gemsbok. Bij Ganab zijn alleen wat Springbokjes en de nodige vogels.

Na het ontbijt naar de Gauseb Canyon. Deze picknick plek valt wat tegen. En de weg ernaar toe is slecht. Later stoppen we nog even bij de Gueseb pas. Ook boven aan de Gamsbergpas stoppen we om van het uitzicht te genieten. De pas is niet zo stijl als verwacht. Maar omdat de Joubert pas geasfalteerd was hadden we gedacht dat deze pas ook wel geasfalteerd zou zijn, maar dat bleek niet het geval. We komen ook haast geen verkeer tegen.

Voorbij de pas ligt Hakos guestfarm, waar we gaan kamperen. De camping (N90) is 800 m van de lodge. De lodge heeft een overdekt zwembad dat ook door de campinggasten gebruikt mag worden.
De meeste gasten van de lodge zijn amateur sterrenkundigen. Op het terrein van de lodge staat een observatorium bestaande uit drie grote sterrenkijkers. Hier kunnen sterrenkundigen observatietijd huren om hun waarnemingen aan de zuidelijke hemel te doen. De camping (4 plaatsen) heeft een prachtig uitzicht op de Gamsberg. Maar het waaide hier erg hard. Zelfs in de zon moest je nog een dikke trui aan. Vandaar ook dat zwembad binnen: het waait hier veel vaker.

´s Avonds in de camper gekookt en gegeten en om 7 uur uitleg gekregen over de zuidelijke hemel met de telescoop (N$ 250) in de achtertuin van de eigenaar van de lodge. Eindelijk zien we nu de manen van Jupiter. Elke avond hadden we al naar Jupiter gekeken, maar alleen door een telescoop kun je de manen goed zien.

Woensdag 12 augustus
Einddoel: Chameleon backpackers (Windhoek)

Rustig opgestaan. We hebben geen haast vandaag. De afstand is nog ongeveer 135 km. Onderweg drinken we nog even koffie bij een droge rivier. Ruim voor 1 uur arriveren we in Windhoek, waar we eerst langs gaan bij een bedrijf om de gasfles te laten vullen.
Alle spullen (levensmiddelen, plastic bakjes van de chinees die ik uit Nederland had meegenomen, het krukje dat we hadden gekocht, de metalen fles voor de parafine en de thermosfles) laten we achter bij Britz. We weten van de vorige keer dat het personeel hier erg blij mee is. De gasfles die gestolen is moeten we nog extra betalen. De band krijgen we vergoed, omdat we daarvoor verzekerd zijn.
De taxichauffeur die ons ook heeft gebracht op de 1ste dag komt toevallig net andere mensen afleveren. Hij herkent ons en brengt ons naar Chameleon backpackers, nadat hij ons eerst even heeft laten zien waar we souvenirs kunnen kopen.

Ook geeft hij een goede tip voor een restaurant. De volgende ochtend zal hij ons weer ophalen om ons naar het vliegveld te brengen. We spreken met hem af dat we alle kleren die wij niet meer mee willen nemen naar huis aan hem zullen geven de volgende ochtend. Hij zorgt er dan voor dat ze worden gewassen en dat ze ergens goed terecht komen.
´s Middag gaan we op souvenirjacht. De chauffeur had ons een goede plek gewezen: Old Breweries Craft Centre (Talstreet). Mooie souvenirs, niet duur en voor een vaste prijs. En we zijn nog even naar de Botanic garden gelopen. Dat viel wat tegen.
Daarna lopend naar Joe’s Beer House, wat toch wel verder lopen is dan verwacht.
Een leuke tent. Ineke heeft zebrabiefstuk gegeten en Johan gemsbok, struisvogel en springbok. We laten ons met de taxi weer naar huis brengen. De beveiligingsman bij het restaurant heeft een  taxi voor ons geregeld. Bij de lodge had ik vooraf gevraagd hoeveel dat zou moeten kosten.
Chameleon backpackers is een leuke plek met een prima kamer. Met douche en toilet op de kamer(N$ 250). Wel is voor Johan het bed wat aan de korte kant.
Ik snap niet waarom mensen het dubbele betalen voor een hotelkamer. Een prima locatie aan de rand van het centrum.

Donderdag 13 augustus
Einddoel: Nootdorp

Om 4:30 uur opgestaan om nog even de tijd te kunnen nemen om te ontbijten. Het wordt een lange dag.
Wendy (don’t tell me it’s a girls name), de chauffeur is keurig op tijd. We hadden de avond daarvoor nog van de receptie te horen gekregen dat hij wat later zou komen, omdat hij meerdere mensen elders moest ophalen voor onze vlucht.
Wel had ik een kaartje aan hem gevraagd met zijn telefoonnummer. Je weet maar nooit. De vorige keer hebben wij dat gebruikt omdat de chauffeur te laat was.
Als Wendy verschijnt, maken we nog snel de dienstdoende medewerker van de lodge wakker om de borg voor de sleutel terug te vragen. Daarna doet hij achter ons het hek weer op slot. Op het vliegveld gaat alles voorspoedig. Andere Nederlanders, die ook in ons busje door Wendy opgehaald waren, hadden een tas laten staan op hun logeeradres. Gelukkig kon ik met mijn kaartje van het taxibedrijf van Wendy nog uitkomst bieden. Ze hebben dat taxibedrijf gebeld en die hebben nog snel de tas opgehaald en op tijd bij het vliegveld afgeleverd. Want het is toch nog altijd ongeveer drie kwartier rijden van Windhoek naar het vliegveld.
De vlucht met Air Berlin vertrekt keurig op tijd. De vlucht van München naar Dusseldorf is helaas vertraagd. Maar ach, je bent toch op de terugreis. Om kwart over 10 landden we in Dusseldorf. En dan wachtten op de bagage. Die deels aankomt. Onze blauwe tas met bv de slaapzakken is niet aangekomen. Dus bij een balie alle gegevens achtergelaten. Omdat Ineke haar paspoort laat zien wordt dit geboekt onder haar meisjesnaam Visser. Terwijl aan de tas een label hangt van Neuteboom. Daarna wachtten op de bus die ons terug zal brengen naar de parkeerplaats. We moeten ongeveer 15 minuten wachten en ook dan rijdt de bus nog niet direct weg. Dat duurt dus ook weer langer dan verwacht.
Bij aankomst op de parkeerplaats was Ineke als eerste bij de balie om de autosleutels in ontvangst te nemen. De auto staat al klaar buiten op de parkeerplaats. Inmiddels is het natuurlijk donker, maar 1 klik op de autosleutels en ja hoor op 10 meter afstand gaan autolampen knipperen: toch handig. Nu nog twee uur rijden. Het is nog steeds druk op de weg. Maar rijden in het donker in een onbekende omgeving is toch moeilijker dan verwacht. Om kwart over 2 zijn we weer veilig thuis. Na veel heen en weer bellen en mailen volgt de vermiste bagage een week later.