Reisverslag Namibië en Botswana 2009

Heenreis - Waterbergplateau

Reisverslag van onze 26-daagse trektocht door Namibië en Botswana in juli-augustus 2009.

Waarom Namibië als vakantiedoel?

In 2007 zijn we voor het eerst in Namibië geweest. Een prachtig land. Dit jaar willen we graag het noorden bekijken. Om onze korte tijd zo efficiënt mogelijk te besteden zijn we daarom direct naar Windhoek gevlogen. De vlucht en de auto huur is in dat geval iets duurder, maar het scheelt toch zo een aantal dagen, die je nu kunt besteden aan het volop genieten van je vakantie.

In totaal hebben iets minder dan 4600 km gereden. De geplande route was 4000 km. Maar per dag rijd je natuurlijk ook wel eens wat rond, met name in Etosha.

Zondag 19 juli
Einddoel: luchthaven Düsseldorf

Om kwart voor 12 gaan we op pad. Gelukkig zijn er geen files en onderweg pauzeren we nog even tussen de buien in.
Bij AirParks leveren we de auto in, inclusief de sleutel. Zij parkeren de auto ergens op het grote parkeerterrein. Met een bus van AirParks worden we naar het vliegveld gebracht.
Op het vliegveld ontdekt Johan dat de metalen brandstoffles niet schoon is, en dus niet mee mag het vliegtuig in. Die gaat hij alsnog schoonmaken. Deze fles gaat mee om de paraffine, die we gebruiken om het vuur aan te maken, veilig in te bewaren. Ook hebben we de aansteker, gevuld met vloeibaar gas, op het vliegveld weggegooid. Die mocht niet mee volgens de voorschriften die overal waren aangeplakt.
De eerste vlucht met Air Berlin is een half uur vertraagd. In München aangekomen haasten we ons naar de informatieborden want de overstaptijd wordt erg krap. Maar de vlucht naar Windhoek is ook vertraagd. Bij de paspoortcontrole is alles gesloten. Er hangt een bordje met de mededeling dat je op een bel moet drukken en dat er dan “sofort” personeel zou komen opdagen. Dat “sofort” duurde wel 10 minuten en 10 keer drukken. Inmiddels staat er ook een hele rij andere passagiers achter ons. Gelukkig was de security niet bemand, dus zijn we hier snel langs geglipt. Johan heeft nu nog even tijd om wat sigaren te kopen.

Maandag 20 juli
Einddoel: Waterbergplateau (Bernabé de la Bat campsite)

Uiteindelijk vertrekken we met Air Berlin, een vliegtuig vol met Duitsers met 2 uur vertraging en landen na een nacht zonder al te veel slaap om 7 uur plaatselijke tijd in Windhoek. Een groot vliegveld qua uitgestrektheid, maar niet wat betreft drukte: er staat slechts één ander vliegtuig: uit Cuba. In de aankomsthal werden we opgewacht door mensen met mondkapjes, die kaarten uitdeelden met alle symptomen van de Mexicaanse griep, en wat te doen als je binnen de komende 7  dagen deze symptomen zou krijgen. Probleemloos gaan we langs Immigration en Customs.
Met het verhuurbedrijf is afgesproken dat ze ons zouden ophalen van het vliegveld. Er stonden ook veel taxichauffeurs met bordjes met namen toen we de groene zone verlieten, maar onze naam stond niet op één van de vele bordjes. Maar een attente taxichauffeur (toevallig met een groot bord van Britz) vroeg ons welk verhuurbedrijf ons zou ophalen, en ja hoor hij was van Britz en hij nam ons graag mee.
Omdat de chauffeur nog moest wachtten op de andere passagier had Johan de tijd om N$ te bemachtigen. Dat lukte niet bij de ATM’s op de luchthaven. Zowel de ING als VISA pas werden niet geaccepteerd. Dus heeft hij Euro’s gewisseld. Tip: neem altijd een paar honderd Euro mee voor dergelijke gevallen. De luchthaven is 45 km verwijderd van Windhoek. De taxirit duurde ongeveer 3 kwartier waarbij nog een mevrouw bij haar hotel afgezet moest worden. Zij kwam uit Johannesburg om een cursus te geven en vervolgens aan het eind van de dag weer terug te vliegen naar Johannesburg. Onderweg kwamen we nog een stoet limousines tegen die onder zware politiebegeleiding en zwaailichten op weg was naar het vliegveld. De chauffeur verklaarde dat de Cubaanse president op staatsbezoek was geweest en dat hij nu weer weg ging. De taxichauffeur hoefde nu niet zo precies op zijn snelheid te letten omdat alle agenten de stad uit waren en druk bezig waren met dit staatsbezoek.
Uiteindelijk waren wij als eerste bij Britz en konden direct geholpen worden. Er bleken meer mensen uit ons vliegtuig bij Britz /Maui te moeten zijn. Die moesten allemaal wachten. En het duurt toch gauw een uur voordat alles is geregeld.
Tijdens het gesprek om allerlei zaken te kunnen regelen, wordt er vaak gebeld door mensen die pech of een ongeluk hebben gehad. Niet erg bemoedigend.

Daarna konden we onze Trax in ontvangst nemen. De benzinetank was ditmaal halfvol. Dus we hoefden niet direct te tanken.
We gaan eerst naar de binnenstad naar hetzelfde winkelcentrum waar we 2 jaar geleden ook zijn geweest. Net als de vorige keer hebben we koffie met gebak genomen in het restaurant naast de Pick & Pay.
Alle inkopen hebben we bij de Pick & Pay gedaan. Dit keer lukt het ons ook om een doos te bemachtigen. Altijd makkelijk. Ze hadden alleen een grote doos, maar die heeft goed dienst gedaan als lade in het kastje onder het aanrecht.
Toen de tank volgegooid en geld gepind. Dit keer werd onze bankpas wel geaccepteerd.
En dan eindelijk op weg naar het noorden. Onderweg zien we erg veel Warthogs.
We arriveren pas om 16:30 uur op de Waterbergplateau camping, wat erg laat is voor ons doen. Maar gelukkig vinden we aan het einde van de camping direct een mooi plekje met uitzicht op de Waterberg.
De Waterberg heeft een vlakke bovenkant en reist op uit een oneindig uitgestrekte platte vlakte. De berg is dan ook al van verre te zien. Johan heeft gekookt op het houtvuur. We hadden nog geen tijd gehad om hout te verzamelen, maar er was volop brandhout te koop op de camping. Alle ingrediënten van het menu worden bereid op het vuur. De aardappels, mais (inclusief de bladeren eromheen) en wortel worden eerst in folie gewikkeld. Het lamsvlees gaat direct op het meegenomen rooster. Bij Britz kun je ook een rooster huren, maar ons rooster is wel wat degelijker.
Daarna “vroeg” op bed. Het was 20:30 uur. Voor ons gevoel is het 21:30 uur, omdat we bij aankomst in Namibië de tijd een uur terug hebben gezet.

Dinsdag 21 juli
Einddoel: Waterbergplateau (Bernabé de la Bat campsite)

Eerst lekker uitgeslapen tot 7:30 uur. Om 9:30 uur gaan we de Waterberg beklimmen. Vanaf de Waterberg heb je een mooi uitzicht. Zie kaartje voor de route. Deze routekaart krijg je bij de receptie. Het pad is vergelijkbaar met de wandelpaden die we in Noorwegen lopen. Alleen hier geen steenmannetjes en rode vlakken om de route aan te geven, maar een witte voetafdruk. De route is goed te vinden.
De rest van de dag rustig doorgebracht op de camping en o.a. de auto goed ingedeeld.

Johan kookt vandaag de rijst met paprika, prei en ui op het gasstel. Zoals we vroeger ook altijd al deden toen we nog maar 1 gaspitje hadden, word de rijst weggezet in de slaapzak om daar verder te garen. Het vlees wordt klaargemaakt op het houtvuurtje.
Om ongeveer 20:30 uur zoeken we ons bed weer op.