Reisverslag Namibië en Botswana 2009

Epupa falls - Kunene River lodge

Dinsdag 4 augustus
Einddoel: Omarunga camp (Epupa falls)

Om 6:30 uur opgestaan en ontbeten. Helaas is er geen warm water voor de douches. Dat valt dus even tegen.
Om 8 uur staan we weer bij de internet shop in Opuwo, die net open gaat. Er is een prima verbinding om 50 foto’s kunnen uploaden. Ondertussen koopt Johan nog wat eten voor als we een Himba dorp gaan bezoeken of Himba vrouwen gaan fotograferen.
Om 9:30 uur gaan we op pad. De opdringerige jongetjes achterlatend, die op je auto willen passen voor 5 dollar of  brood vragen of sweets. De weg is op zich goed. De moeilijkheid zit er in dat je steeds op en neer gaat door rivierbeddingen. In enkele staat nog water. De tocht naar Epupa falls duurrt 3,5 uur, waarvan 0,5 uur door de koffiepauze in beslag is genomen. Bij Epupa falls gaan we naar Omarunga camp.
Het is inmiddels behoorlijk heet en we nemen eerst een pauze. We hebben een kleine plek aan het water naast allemaal andere Nederlanders.

Terwijl we op de campsite zitten krijgen we bezoek van een guide, die ons aanbied om met hem een Himba compound te bezoeken. Zijn aanbod klinkt redelijk en we spreken af dat hij ons de volgende dag om half acht zal ophalen. Ineke laat hem nog even zien wat wij al aan voedingsmiddelen hebben gekocht om achter te laten, maar dat vindt hij niet voldoende en samen met Johan gaat hij naar de lokale store om nog wat extra maïsmeel, snif (een naar menthol ruikend snuifpoeder) en (hierdoor worden die kinderen verpest) sweets te kopen. Bij zijn afscheid druk hij ons op het hart dat als andere mensen vragen of we mee willen gaan op een Himba tour we dan moeten zeggen, dat we al met “Koos” en trip hebben geregeld. Om 15:30 uur gaan we naar de falls zonder badkleding. Johan heeft geen zin om hier te zwemmen.

Zowel lokale mensen als toeristen zoeken er verkoeling in het water. Niet zozeer om te zwemmen, maar om in het koele water te zitten.
Na de falls vlak bij de campsite te hebben bezocht lopen we verder de berg op. Daar loopt een pad. Het pad is ook goed aangegeven met nummers. We lopen voorbij punt nr 4. Zodoende krijg je een goed beeld van de volledige Epupa falls. Die heeft nl wel een breedte van een kilometer. We hebben ook het juiste moment uitgekozen om deze wandeling te maken.

Met de ondergaande zon in de rug krijg je een prachtig gezicht op het complex van vele watervallen.
Weer terug bij het startpunt zijn, gaan we nog even bij de souvenirs kijken en kopen er een aantal. Ook gaan we nog even kijken op de andere camping (Epupa camp) die echt aan de falls ligt. We hebben wat camping betreft een foute keuze gemaakt. Deze camping is veel mooier en ligt ook mooi aan de waterval. Mooi sanitair en veel meer schaduw. Tip: ga voor deze camping.
Wij hadden n.l. nauwelijks schaduw en staan heel dicht op elkaar en aan het eind van de dag blijken we naast een dieselpomp te staan om de watertanks vol water te pompen (gelukkig draait deze niet te lang).
Die avond delen we de braai met andere Nederlanders die verlekkerd kijken naar Johans T-bonesteak. Koos komt die avond nog even langs om te kijken of er nog wat te halen valt maar wij gaan niet verder dan de belofte dat wij het bot van de T-bone voor zijn hond zullen bewaren.

Woensdag 5 augustus
Einddoel: Kunene River lodge (Swartbooisdrift)

Om 6 uur opgestaan. De Himba village tour door Koos hadden we voor 7:30 uur geboekt. Om 7 uur stonden we al klaar, maar Koos was ook vroeg. Het wachten was op een Frans echtpaar met 2 dochters, die ook mee gaan op de Himba tour.

Om 7:20 uur vertrekken we naar het Himba dorp. Enkele km op de weg naar Okongwati. We worden ook uitgenodigd in de hut waar Maria met haar 3 kinderen slaapt. Het jongste kind heeft een Duitse vader. Koos verteld niet echt veel, maar we krijgen wel te zien hoe een meisje van 16 de geiten melkt en hoe ze de rode kleurstof maakt (vermalen van een rode steen die bij Ruacuna wordt gevonden.Ook hebben we mooie foto’s kunnen maken. Kosten N$ 150 voor Koos + 10 kg mais +suiker +olie+ snif+snoepjes+zeeppoeder+meel voor de bewoners van de compound. Daarna bezoeken we nog de Epupa primary school (een mobile school).

Johan, die leraar is, vindt dit erg leuk. We doneren nog wat geld voor de schoolreis van de leerlingen naar Etosha. De school heeft twee klassen voor kinderen van groep 1 t/m 5. De eerste drie leerjaren geeft men les in de lokale Herero taal, daarna in het Engels. Na groep 5 moeten de kinderen die door willen leren naar Okongwati. De basis school is een boarding school alleen voor de doordeweekse dagen. In het weekend gaan de kinderen naar huis. De kinderen slapen in een grote legertent.
Op de terugweg van de school naar de hoofdweg stopt de auto van de Fransen ineens. De motor heeft het begeven Eerst duwen we met zijn allen de auto aan de kant zodat Johan met zijn auto voor de Franse auto kan komen staan. Johan bevestigt de sleepkabel en sleept de auto naar de hoofdweg.
Bij de hoofdweg laten we hen achter. Het zou te gevaarlijk zijn om hen naar Epupa falls te slepen.

Omdat de motor niet draait, kan de auto niet meer remmen en de weg bevat veel steile hellingen en gaat langs een afgrond. Koos gaat met ons mee. Ineke gaat achterin op de grond zitten op de tas met slaapzakken. Dat zit prima.
Bij Epupa camp wordt een mechanic met een schroevendraaier gevonden. De mechanic en de guide gaan nu achterin zitten samen terug naar de Fransen met pech. De mechanic had binnen 10 minuten de auto weer gerepareerd (wij zitten nog maar halverwege ons kopje koffie): er was een contact los geraakt. Toen konden we weer ieders ons weegs gaan. Gauw op pad want het was al 10:15 uur en het wordt snel warmer.

We stoppen nog even onderweg om koffie te drinken en hout te verzamelen. De weg is prima. Ze zijn nog bezig de weg te verbeteren. Het laatste stuk is beduidend minder goed. De weg gaat voortdurend op en neer van bedding naar bedding. Je zou er zeeziek van worden.

Bij de rivier aangekomen moeten we nog 4 km naar de lodge. Deze weg is slecht met grote ronde stenen en kuilen. Langzaam rijden. Bij de Kunene River lodge aangekomen eerste een drankje gedronken op het terras zodat onze kampeerplek schoongeveegd kan worden. Het ligt vol met bladeren. Op zich vinden wij dat niet erg, maar slangen en ander ongedierte kun je dan niet zien. Een kale grond is dan veel veiliger. De rest van de dag (aankomst 1 uur) rustig van de schaduw van de bamboe genoten. We hebben geen krokodillen gezien. De rivier is erg breed met aan de overkant Angola.

’s Avonds lekker gegeten van de braai. Worst met rijst en doperwten uit blik en wortel.

Donderdag 6 augustus
Einddoel: Kunene River lodge (Swartbooisdrift)

Vandaag een rustdag. Eerst heerlijk uitgeslapen en rustig een wasje gedaan.Dat heeft dan de gehele dag om te drogen. Dan de hele dag om te lezen.

Lekker bij het zwembad gezeten op de ligstoelen onder de bananenbomen. Dat zit net wat gerieflijker dan onze eigen stoeltjes.

Johan maakt 's middags pannenkoeken als lunch. We maken op deze camping voor het eerst kennis met grote groepen Italianen, die Namibië rond toeren. Lawaaierig en opdringerig.