Reisverslag Namibië en Botswana 2009

Ongongo falls - Palmwag - Spitzkoppe

Vrijdag 7 augustus
Einddoel: Ongongo falls (Sesfontein)

We hebben een lange dag voor de boeg, dus starten we vroeg. We kennen inmiddels de weg. De eerste 4 km naar Swartbooisdrift zijn slecht (veel en grote stenen). Daarna wordt het steeds beter. In Opuwo gaat Ineke weer even fotoís uploaden. Dat gaat hier uitstekend. 4 fotoís in 5 minuten. Johan tankt, doet boodschappen en brengt uiteindelijk de post naar het postkantoor, dat ergens tussen alle gebouwtjes van het stadje verborgen ligt en moeilijk te vinden is.

Daarna gaan we verder richting Sesfontein. Een mooie route. Onderweg zien we nog een Leguaan. Helaas komt er dan ook net een auto langs en zijn we niet snel genoeg om een foto te nemen. Ook zien we Gemsbok en Mountain Zebra’s.Om 3 uur arriveren we bij Ongongo falls. We kunnen het prima vinden. Goede borden bij de weg in het dorp Warmquelle. We zien hier zelfs nog Himba en natuurlijk Herero vrouwen met hun mooie jurken.

De weg naar Ongongo valt ook reuze mee. Niet slechter dan de weg van Kunene River lodge naar Swartbooisdrift.
En we worden keurig door personeel van de camping door de rivier geloodst. Maar er zijn ook kampeerplekken voor de rivier, voor als je niet door het water wil rijden om bij je kampeerplek te komen. We hebben plaats 1.

En dan de Ongongofalls zelf. Wat een oase! Het water is warm en valt van een hoogte in een poeltje met helder water. Dus hebben we even gezwommen terwijl schildpadjes om je heen zwemmen. Johan koopt hier nog even wat brandhout, dat we lang niet opmaken. Ook omdat we het niet meer nodig hebben om ’s nachts warm te blijven.

Zaterdag 8 augustus
Einddoel: Palmwag

We staan vroeg op om een wandeling in de omgeving te maken. Het landschap en de omgeving boven de waterval is zeker de moeite waard voor een ochtend wandeling. Daarna drinken we nog even koffie bij de waterval en besluiten naar Sesfontein te rijden. Dit is meer een dorp dan een stad. Wat hutjes, een fort en een school. Bij de school hebben ze net de was gedaan, gezien alle was die op het hek van de school hangt te drogen.

Daarna besluiten we om via Palmwag en Aabadi naar Spitzkoppe te gaan i.p.v. via Omaruro. De weg naar Kamanjab is ook zo smal dat hij niet aangegeven wordt. Onderweg zien we Mountain Zebra’s en Gemsbokken. De omgeving wordt nu heel droog, stenerig en kaal. Een mooi landschap.
We moeten ook vaak door riviertjes rijden. Om 12 uur, op het warmst van de dag, rijden we wat hard door een droge rivierbedding en ja hoor: een lekke band. Johan verwisselt snel de band, maar de reserve band ziet er niet goed uit, deze was aan de zijkant al beschadigd.

Tip: controleer altijd de reserveband als je een huurauto in ontvangst neemt. Diverse auto’s stoppen om te vragen of we nog hulp nodig hebben. Dat is een ongeschreven regel. We worden zelfs vanuit een bus gefotografeerd!

Omdat we ongeveer 15 km ten noorden van Palmwag zitten, besluiten we daar even langs te gaan, zodat Johan even uit kan rusten met een koel pilsje. We besluiten uiteindelijk om bij Palmwag lodge te overnachten. We krijgen de laatste vrije campingplaats (nr 1) toegewezen. Helaas niet met eigen toilet en uitzicht op de rivier, maar ach, je kan ook niet alles hebben.
’s Middags neemt Johan contact op met Britz. Zij adviseren om door te rijden en eventueel onderweg nog een extra reserve band aan te schaffen. De dichtstbijzijnde garage op onze route is Swakupmund (ongeveer 400 km hiervandaan). We bellen via de normale telefoon met Britz, want de mobiel werkt niet. Sinds enkele dagen hebben ze geen verbinding. We zoeken nog even verkoeling in het zwembad. Helaas hebben we dit keer geen woestijnolifanten gezien.

’s Avonds zijn we uit eten geweest in het uitstekende restaurant van deze lodge. We hadden lamsvlees. Na het eten lekker rustig bij de auto gezeten. We merken dat er nog veel campinggasten na ons arriveren. Zelfs ver na zonsondergang. Ze worden allemaal toch nog ergens gehuisvest op plaatsen buiten de campsite. Bv. op de parkeerplaats. Ook hier weer een lading opdringerige Italianen, die besloten hadden om de toiletvoorzieningen van andere campinggasten te gebruiken.

Zondag 9 augustus
Einddoel: Spitzkoppe

Om 8 uur verlaten we Palmwag. We tanken nog even en bij de benzinepomp vertellen ze ons dat men bij Palmwag ook reserve banden heeft. Dus wij weer terug. Bij de gate hoeven we ons gelukkig niet weer in te schrijven. Ze hadden wel reservebanden bij Palmwag, maar niet onze maat. Vreemd dat men dat niet had genoemd bij de receptie van Palmwag de dag ervoor. Ze wisten dat we problemen hadden. Zelfs ’s ochtends had Ineke nog met iemand van het management gesproken. Toen wel gehoord dat je ook in de concessie kan kamperen.
Dus weer op weg. Eerst langs de vetenary fence. Daar probeerde iemand ons nog souvenirs te verkopen. Toen we daar niet op in gingen werd de inhoud van onze koelkast grondig geïnspecteerd op vlees, maar wij hadden allen netjes opgemaakt dus geen buit dit keer. Door een rookwolk van brandend, in beslag  genomen vlees mochten we verder rijden. En dan op zoek naar Aabadi mountain camp, gerund door Nederlanders. Met behulp van T4A konden we al niet exact bepalen waar de camping zou moeten liggen. Daarom ook maar de coordinaten in de GPS gezet, maar de coördinaten waren niet opgegeven zoals het in de GPS en bij T4A wordt gedaan, dus we moesten zelf aan het rekenen.
Uiteindelijk hebben we de camping niet gevonden. Dus zijn we maar doorgereden naar Spitzkoppe. Het laatste stuk was heel stil. Tussen Uis en Spitzkoppe zijn we maar 3 auto’s tegengekomen, terwijl het op de C43 juist in verhouding erg druk was.

Ondanks het feit dat we deze weg eerder in omgekeerde richting hadden gereden herkenden we het niet en is het nog steeds mooi en afwisselend. Leuker dan het oosten, met alleen mopane bos. Hier is door de bergen en de steeds wisselende vegetatie meer variatie. En kun je verder van je af zien.
Bij Spitzkoppe nemen we even de tijd om rond te rijden en we vinden een fantastische plek.
We eten gevulde paprika met de restjes van de macaroni, groenten en vlees uit blik van de dag ervoor. Handig zo’n koelkastje. En weer een maïskolf op het vuur. Heerlijk. We genieten ook van onze mooie plek. Johan klimt zelfs nog even omhoog om een plaatje te schieten van onze campsite in de omgeving.
Het is in tegenstelling tot de vorige keer dat we hier waren erg warm, ook ’s nachts. Ook was er weinig tot geen wind.