Reisverslag Noorwegen 2008

Maandag 21 juli
Einddoel: wildkamperen op de Snowvegen ten noorden van Aurland
Afstand: ± 75 km

Vandaag staat een zware wandeling op het programma. De rondwandeling door het Aurlandsdalen die begint bij Østerbø. Zie wandelgids Noorwegen (wandeling nr. 27). Volgens sommigen één van de mooiste wandelingen van Noorwegen. Inderdaad een mooie wandeling maar voor Ineke eigenlijk net te zwaar. We hebben de route ingekort. De spelonk hebben we overgeslagen. Volgens de beschrijving was dit geen route voor mensen met hoogtevrees. Klopt: In het bijzonder de afdaling van de Bjørnstigvarden was doodeng. Maar het is slechts een heel klein stukje van het grote geheel. Dus laat dit je niet afschrikken. Zeker niet als slechts één van de wandelaars hoogtevrees heeft. Johan gaf duidelijk advies hoe Ineke (die last van hoogtevrees heeft) de afdaling moest nemen. Het was een erg zware maar mooie tocht. Veel water gedronken dat we elke keer uit bergstroompjes tapten. Helder en fris water, dat we dus op deze manier niet de gehele route met ons mee hoefden te dragen. We hadden anders veel te weinig drinken bij ons gehad.

De tocht werd waarschijnlijk ook verzwaard omdat het weer ineens is omgeslagen. Bij de start van de wandeling was het nog koud, en we gaan nog steeds uit van regen. Vandaar lange broeken, dikke truien en regenjassen mee. Maar het werd erg warm die dag. Op het eind van de tocht maken we kennis met een typisch Noors tafereel: Als de temperatuur wat hoger wordt zien we mannen wandelend met ontbloot bovenlijf en vrouwen wandelend in slechts een BH, van jong tot bejaard. Deze wandeling is wel erg druk bezocht. Je komt de nodige mensen tegen, of eigenlijk, ze halen je in. Men loopt nl. wel allemaal dezelfde richting uit en de Noren lopen harder dan wij. Wij hebben er 6 uur en 30 min. over gedaan. Daarna doorgereden naar Aurland. Dit keer willen we niet door de tunnel maar via de oude bergweg (Snowvegen) rijden. Inderdaad een nauwe weg, met de nodige haarspeldbochten, maar met onze kleine caravan is het net te doen. We willen bovenaan een overnachtingplaats vinden zodat we morgen naar een uitzichtspunt kunnen lopen. Hierdoor rijden we het beroemde uitzichtspunt voorbij. We vinden wel een mooie kampeerplek op een net nieuw aangelegde parkeerplaats. Vanaf deze parkeerplaats kun je omhoog klimmen voor een mooi uitzicht op de Sognefjord. Voor het eerst kunnen we 's avonds buiten eten.

Dinsdag 22 juli
Einddoel: wildkamperen aan het Vangsmjøsa
Afstand: > ± 125 km

Vandaag een rustige reisdag. Eerst klimmen we in 10 minuten vanaf de kampeerplek omhoog naar het mooie uitzicht over de Sognefjord. Met uitzicht op Flåm.

Na de koffie gaan we echt op pad. Helaas ligt er dit jaar weinig sneeuw in Noorwegen in juli. Veel minder dan 3 jaar geleden. Juist langs deze weg hadden we nog wat sneeuw verwacht. Via Laerdal gaan we via de E16 richting Borgund. Dit keer gaan we de beroemde staafkerk alleen van buiten bekijken. Het is hier erg toeristisch met bussen vol met Chinezen en Japanners.

Bij Øye gaan we van de weg af en kiezen het kleine weggetje aan de noordkant van het meer om hier een leuk plekje voor de nacht te zoeken. En dat lukt. Helaas werkt het weer niet erg mee. Al snel zitten we weer heerlijk in de caravan.

Woensdag 23 juli
Einddoel: camping in Beitostølen (230 Nkr)
Afstand: ± 55 km

Vandaag wordt een korte reisdag. We zijn weer terug gereden naar Øye om daar de voor gister geplande route voort te zetten. Dus rustig aangedaan. Nog even inkopen gedaan in Vang. Via een doorsteek, die duidelijk wordt aangegeven, gaan we in de buurt van Stee richting weg 51. Weer eens een geheel ander type weg. Hier drinken we uitgebreid koffie aan een meertje. Daarna bereiken we al snel weg 51 en de eindbestemming voor vandaag.

Er is hier maar één camping: camping Beitostølen, die we dus maar verblijden met ons bezoek. Weer even een wasje gedraaid.
's Middags zijn we nog even wandelend naar het zeer toeristische (ski)dorp gewandeld, en hebben even wat winkels bekeken. Dit plaatsje is wel leuk voor kinderen. Allerlei vertier dat zelfs wij nog leuk vinden, met o.a. een klim- en fietsparcour. Het weer is nu definitief omgeslagen. Het zonnetje schijnt volop, we hebben zelfs kunnen barbecueën. Op de camping hebben we een mooie kaart gekregen met eenvoudige wandelingen in de omgeving van Beitostølen. Maar in de VVV hadden ze ook een heel mooie wandelkaart van het gebied die Ineke niet kon laten liggen.

<< Øvre Eidfjord - Aurlandsvegen Bygdin - Stådalsvegen - Høvringsvatnet >>
31 juli -3 aug:
Sand
Trollhättan
Camping Am Deich (Duitsland)