Reisverslag Schotland 2011

Applecross - Shieldaig - Gairloch - Ullapool - Stac Pollaid

Woensdag 13 juli
Einddoel: camperplaats in Shaildaig
Weer: zonnig, droog en warm
Afstand: ±190 km

We gaan vroeg op pad. Bij Tomapress, aan het begin van de single track road naar Applecross, hebben we de caravan achtergelaten. Zonder caravan zijn we naar boven gereden. Zo vroeg op de ochtend zijn er geen of nauwelijks tegenliggers. Bij het uitzichtpunt en de parkeerplaats op de top hebben we koffie gedronken en een wandeling gedaan: Sgurrachaorachain. We zijn alleen naar de TV toren gelopen. Het vervolg van de tocht leek ons iets te gewaagd en we willen op tijd in Applecross zijn om daar te kunnen lunchen.

In Applecross was het nog iets te vroeg voor de lunch, dus wandelen we nog even wat rond. Daarna heerlijk geluncht in de Applecross Inn. Met behulp van de ANWB navigator maken we een keuze: St. jakobsschelpen en frambozen cranachan. Vooral het nagerecht is een aanrader. Daarna naar het noorden via de lange kust route het schiereiland rond gereden en terug naar de caravan. Met caravan en auto doorgereden naar de camperplaats in Shaildaig. Prima plek met een mooi uitzicht. Eigenlijk een perfecte camping!

Meer heb je niet nodig. Ineke gaat nog even lopend naar de dorpswinkel om brood te kopen. En op de terugweg haalt ze nog even verschillende soorten gerookte zalm bij iemand aan huis. Ineke gaat ’s avonds nog even alleen een wandeling maken: Shieldaig of loch-shieldaigs-shores. Twee routes voor dezelfde wandeling. De één links om, de ander rechts om. Ineke heeft de route rechtsom gedaan. Hier zit een stijl stukje in: de afdaling naar Camas-ruadh. Erg stijl, maar kort. Misschien is het handiger om het andersom te doen?

Donderdag 14 juli
Einddoel: Camping Ardmair Point bij Ullapool
Weer: overdag mooi weer en droog. ’s Avonds regent het.
Afgelegde afstand: ±160 km

Omdat we met caravan een single track road gaan volgen, zijn we vroeg vertrokken. Om 8:15 uur zijn we op weg. Dat werkt prima, omdat er dan nog nauwelijks verkeer is, en wij het wel prettig vinden om vroeg te starten. We wandelen vandaag bij Gairloch naar de Flowerdale falls. Dit is een combi van een aantal wandelroutes: Flowerdale en flowerdale-falls We parkeren bij de haven/brug, omdat we op de andere parkeerplek (voor de wandeling) niet mogen staan met een caravan.

Een zeer mooie en afwisselende wandeling. We wandelen eerst naar de waterval. Daarna vervolgen we de route maar korten de route in door niet helemaal naar punt 5 (Flowerdale-falls) te lopen maar weer de rivier over te steken en verder terug te lopen langs het Flowerdale house. Daar wijken we helemaaal van de route af en gaan de berg op. Bij het uitzichtspunt rusten we even uit om van het mooie uitzicht te genieten. Na de afdaling verdwalen we nog even, maar komen uiteindeijk achter de begraafplaats uit. Daarna steken we de weg over en vervolgen we de route die langs de golfbaan loopt. Over het strand en langs de haven lopen we weer terug naar de auto. Na de wandeling gaan we door naar Ullapool. Onderweg gaan we nog even kijken bij de Falls of Measach, maar dit is erg toeristisch en dus erg druk. We overnachten op camping Ardmair Point. Ook daar is het erg druk. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het Ullapool Tall Ships Weekend. En we staan op de camping mannetje aan mannetje. Niet erg prettig. Normaliter heb je vast een mooi uitzicht, maar omdat het zo druk is, hebben we niet een echt mooie plek. Omdat het ’s avonds regent zien we niet veel van de Loch.

Vrijdag 15 juli
Einddoel: Scourie Caravan & Camping Park
Weer: prima wandelweer
Afgelegde afstand: ±115 km

We gaan eerst even terug naar Ullapool om boodschappen te doen. Helaas hebben ze er geen bakker, dus het brood moeten we uit de supermarkt halen. Overigens vinden we het brood hier prima. Maar Ineke wilde eigenlijk bij een bakker scones kopen. Je bent ten slotte in Groot Brittannië. Ze zijn in het dorp druk bezig met het opzetten van kraampjes voor de festiviteiten van dat weekend. De camping in Ullapool is ook vol. Terug bij de camping snel inpakken en wegwezen. Ze staan al te wachten om ons plekje in beslag te nemen. Doorgereden naar de parkeerplaats bij Stac Pollaidh.

We hebben er geen gebruik van gemaakt, maar dit zou een ideale kampeerplek zijn geweest. De wandeling die we gaan doen is o.a beschreven in ANWB Actief 11: Stac Pollaidh. Maar in alle wandelgidsen die we bij ons hebben, staat deze wandeling beschreven. Ook te vinden via: stacpollaidh . Eerst naar rechts. Dan stijl omhoog. Ineke zag al op tegen de terugweg. Maar gelukkig zien we een super eenvoudige rustige afdaling. Die we hebben genomen. We hebben er bijna drie uur over gedaan om deze gehele cirkel te lopen. Een prachtige wandeling! Op de foto zie je Johan die door de kissing gate gaat. Dergelijke gates zie je vaak tijdens wandelingen. Zie wikipedia voor de uitleg van de naam: Kissing_gate. Daarna rijden we door naar Scourie : Scourie Caravan & Camping Park. Wat een mooie camping. Vooral het deel met gras. Een prima vlakke grasmat. Er is een apart stuk (lelijk) met grind voor de campers. Maar dat zie je niet vanuit ons plekje, dus heb je er geen last van. Vanaf de camping hebben we een prachtig uitzicht over de zee en de inham. Hier blijven we een drietal nachten. We gaan van hieruit de omgeving verkennen zonder caravan.

Op de foto is te zien wat er bij ons aan het eind van de dag zoal op tafel ligt. Deze tafel geeft prima aan hoe wij onze namiddag meestal doorbrengen: Johan met een glas wijn, een goed boek en een verrekijker. Ineke met haar reis -en wandelgidsen en haar map met alle her-en der verzamelde info. En niet te vergeten de drie merken midges middeltjes. Daarnaast gebruikten we ook nog de uit Nederland meegenomen Autan. ’s Avonds maakt Johan vlees klaar op de barbecue: twee stukken lamsvlees. We zijn wel wat gewend van onze Afrika reizen, maar we waren echt verbaasd toen een zeemeeuw één van de twee stukken oppikte en meenam, toen we er even niet bijstonden. Johan is erachter aan gegaan en vond twee zeemeeuwen die om de buit zaten te vechten. Maar hij wist het stuk vlees toch weer terug te krijgen. Daarna gewoon weer op de BBQ gelegd.