Reisverslag Schotland 2011

Einddoel: Scourie Caravan & Camping Park
Weer: regenachtig
Afstand: ±110 km

We doen het s morgens rustig aan. Het regent, dus we gaan vandaag niet wandelen. In plaats daarvan willen we om 1 uur in Kinlochverbie zijn voor een dorpsfeest met Pipe band. We waren wat aan de vroege kant, maar er is echt helemaal niets te beleven. Dus hebben we eerst nog even wat rondgereden in de omgeving.

Aan het eind van de weg is een mooie overnachtingsplek, maar er staan wel erg veel campers. De pipe band was van een middelbare school. De muziek was leuk, maar helaas konden we hun kostuums niet bewonderen. Die zaten onder de grote regen capes. Na een kwartier spelen in de stromende regen zijn ze gestopt. Ze gaan later op de dag nog wel meer spelen, maar wij gaan weer verder. De markt stelt echt niets voor. Zelfs geen kraampjes met home made baksels. We zijn doorgereden naar Durness. Op de weg ernaar toe zagen we al dat aan de noordkust minder bewolking was. In Durness was het dus ook droog. Durness stelt niet veel voor. Wel is er een winkel waar we nog even boodschappen doen. Ook hebben we nog even een kijkje genomen bij Smoo Cave.

We zijn niet verder gekomen dan de grote grot. We hadden geen zin om hier een boottochtje te maken. In plaats daarvan zijn we naar Faraid head gereden en hebben hier een wandeling gemaakt. Beschrijving van de wandeling: Faraid-head. Tijdens de wandeling begon het wat te regenen, maar toen waren we al op de terugtocht. Van daaruit zijn we weer teruggereden naar de camping in Scourie.

Zondag 17 juli
Einddoel: Scourie Caravan & Camping Park
Weer: regenachtig
Afgelegde afstand: ±110 + 65 km

Om een uur of n besluiten we een rondje te gaan rijden met de auto. Via de A894 en de A837 brengt de route ons eerst naar Lochinver. Vandaar naar het noorden via de B869. Bij Stoer wilden we nog even de detour proberen om daar te wandelen, maar het is te mistig: dat is niet echt prettig rijden op een single track road. Vandaar dat we snel terug gaan naar de hoofdroute. In Drumbeg hebben we in een tea garden thee gedronken met lekker eigengemaakt gebak: drumbegdesigns. En wat scones en kaarsen gekocht. Daarna nog het moeilijkste deel van de route. Men had ons al verteld dat er hellingen van 25% in zaten. Maar dat viel erg mee. Aangekomen bij de caravan, wilde Ineke nog even een foto maken van ons uitzicht bij eb. Toen ontdekten we dat we onze camera hadden laten liggen bij de tea garden.

Gelukkig hadden we wat gekocht en zat er een foldertje bij met het telefoonnummer. De camera lag er nog. Dus wij weer snel het hele eind teruggereden (65 km). Zo hebben we het moeilijkste deel van de tocht dus 3 maal gereden. Maar aan het eind van de dag was het erg rustig op de weg. s Avonds leek het weer wat op te knappen en is Ineke nog een mooie wandeling gaan maken in de omgeving. Vanuit de campsite eerst naar een punt voor een mooie overzichtsfoto van de camping. Daarna verder over het schiereiland. Maar dit werd toch nog een lastige wandeling. Eerst gleed ik uit op een natte steen, wat een blauwe plek op mijn dijbeen opleverde. Daarna ben ik nogmaals gevallen, omdat een zeemeeuw vlak over mij heen scheerde. Ik kwam zeker te dicht bij een nest. Hierdoor viel ik op mijn knien in het kletsnatte gras. Later moest ik langs een hek. Toen ik het hek weer dicht wilde doen, viel ik samen met het hek voorover. Ondanks het vallen (en opstaan) een fantastische wandeling. Een wandeling die ik iedereen die op deze camping staat kan aanraden: scourie-headland Mijn wandeling is een variant van de in deze link beschreven route: Zie googlemaps kaartje om een idee te krijgen van de door mij gelopen route.
wandeling Scourie. Start de wandeling op het meest zuidelijke punt van de campsite. Je kunt hier door een hek het camping terrein verlaten. Loop langs de weg verder naar het zuiden. Neem de eerste weg rechtsaf, richting de begraafplaats. Langs de begraafplaats kun je de landtong oplopen. Hier loopt een redelijk goed pad. Aan het eind loop je verder met de kustlijn. Tot het uiterste punt (ongeveer 45 minuten). Daarna loop je terug naar het eerste huis dat je ziet. Houd deze huizen, zoveel mogelijk in de gaten. Daar moet je uiteindelijk weer uitkomen. Na 1 uur arriveer je bij de tweede inham. Klim hier over het hek (zie foto) en loop over de dam. Vervolg dan de route door links aan te houden naar de eerste huizen. Loop via de verharde weg weer terug naar de campsite. Mij heeft deze tocht 1 uur en 45 minuten gekost, maar ik had dan ook wat pech onderweg, ben een beetje verdwaald en had geen route beschrijving. Ondertussen was het weer hevig gaan regenen, en mijn zicht was om die reden zeer beperkt.

Maandag 18 juli
Einddoel: Glenmore Caravan & Camping Site bij Aviemore
Weer: droog. Later op de dag begint het te miezeren
Afgelegde afstand: ±235 km km

Vroeg op en zonder ontbijt om 7 uur vertrokken. Tot 7 uur mocht je nl op de camping niet rijden met de auto. We starten zo vroeg om op de single track route naar Lairg zo min mogelijk tegenliggers tegen te komen. Dat werkt. We zijn slechts enkele tegenliggers tegengekomen op de route naar Lairg. En dan nog voornamelijk aan het eind van de route. In Lairg hebben we getankt en ontbeten. Overigens een mooie route. Door naar Fortrose. Ik heb ergens gelezen dat je op Chanonry Point dolfijnen kunt spotten. Dat hebben schijnbaar meer mensen gelezen. Want het was er erg druk. We hebben inderdaad dolfijnen gezien, maar ons fototoestel is niet snel genoeg om er ook een plaatje van te maken. Maar het is ook kostelijk om te zien hoe iedereen dit beleeft. Wij zij daarom lekker op een plaid op het strand gaan zitten om alles om ons heen te bekijken. Daarna vervolgen we onze weg nar Aviemore. We hadden nl. besloten om de geplande route van 2 dagen in n dag af te leggen. Wat overigens prima is te doen als je geen wandeling onderweg gaat maken. Aviemore is veel groter en drukker dan we hadden verwacht. Veel touristen (wat doen ze daar allemaal?) en veel winkels. Bij de supermarkt doen we inkopen en bij een slager halen we black pudding en haggis. Het begint weer te regenen als we aankomen bij de camping: Glenmore Caravan & Camping Site. We vinden een zeer rustige plek helemaal aan het eind van de camping in het bos, vlak bij het meer. Grote ruime plekken.