Reisverslag Schotland 2011

Fife coastal path - Edinburgh - Holy Island - Alwinton - New Castle

Vrijdag 22 juli
Einddoel: camping Mortonhall bij Edinburgh
Weer: redelijk. Heel af en toe wat spetters
Afstand: 120 km

Vanaf de camping rijden we eest naar Cruil. Dat is maar enkele kms. Daar parkeren we de auto en caravan en nemen de bus naar Pittenweem. Daar starten we de wandeling: Vis en zout in de East Neuk (Wandelgids Schotland ANWB), die ons terugleid aar de auto. Een eenvoudige wandeling door dorpjes en langs de kust. Deze route is een deel van de "The Fife Coastal Path" en is o.a ook beschreven door walkhighlands in fife-coastal-path. Wel hebben we even moeite om op de route te komen.

We starten de route bij de speelplaats. De route loopt vlak achter het gebouwtje. In Anstruther wester hebben we koffie gedronken op een terrasje. Onderweg komen we nog langs een varkensfokker en een kluizenaarsgrot. Weer bij de auto gaan we direct op pad naar Edinburgh.

Op de eerste camping krijgen we direct te horen dat ze vol zitten, maar ze verwijzen ons prima naar een andere camping: Mortonhall. Een prima camping. Hier staan alleen toeristen, dus geen standaard weekend kampeerders. En dat geeft en prima sfeer. Ineke is nog even naar de winkel gegaan. Op dezelfde weg van de camping is een grote supermarkt (Morison).

Zaterdag 23 juli
Einddoel: camping Mortonhall bij Edinburgh
Weer: prima, zonnig
Afgelegde afstand: 0 km

Vlak bij de camping is een bushalte naar het centrum. De bus gaat elke 10 minuten. We nemen een dagkaart (wel gepast betalen). We hebben twee stadswandelingen. Die we combineren tot een leuke wandeling. En af en toe nemen we weer even de bus om naar het centrum terug te gaan. Na een wandeling over de Royal Mile komen we aan bij het kasteel. Maar het is zo ongelofelijk druk dat we minstens een uur in de rij zouden moeten staan om naar binnen te kunnen. Dat doen we dus niet. We komen later nog wel even terug. Op de wandeling komen we ook langs het museum, waarvan we de onderste 3 verdiepingen even gaan bekijken. Leuk, maar wat onsamenhangend.

We drinken koffie in een leuk restaurantje: Cafe Royal Circle Bar. s Avonds hebben we hier ook gegeten. Het is s avonds erg druk. We mogen dan ook van geluk spreken dat we nog een zitplaats kunnen vinden. Johan voelt zich hier prima thuis tussen alle tableaus met natuurkundigen. Het is Pub van het year 2010. Als voorgerecht nemen we black pudding. Als nagerecht proberen weer de frambozen cranachan. Die willen we vergelijken met die in Applecross. Inderdaad is deze heel anders. Zonder merengue en minder zoet. En veel meer gepureerde frambozen. Thuis kunnen we het ook nog eens proberen te maken volgens één van de recepten op smulweb: frambozen cranachan. Daarna gaan we weer met de bus terug naar de camping. Van zon dagje stad wordt je echt dood en dood moe. Dus gaan we vroeg naar bed.

Zondag 24 juli
Einddoel: Camping River Breamish bij Powburn
Weer: prachtig zonnig weer
Afgelegde afstand: ±150 km

We willen vandaag naar Holy Island. Omdat de gangway pas om 11:40 uur watervrij is, kunnen we rustig aan doen. Tijden voor de gangway zijn te vinden op lindisfarne onder het kopje causeway access. We doen het zelfs zo rustig aan, dat we pas om 12:30 uur aankomen bij de gangway, die dus inmiddels allang helemaal droog is. Zondag, prachtig weer, goede tijden (het eiland is van 11:40 tot 20:00 uur te bereiken), kortom voor velen een reden om hier naar toe te gaan. Het is dan ook erg druk. We parkeren de auto en caravan aan de kustweg, voordat de weg landinwaarts gaat. Eerst drinken we nog even koffie. We zetten de GPS aan, om het punt te markeren waar de auto staat, omdat we niet echt een beschreven wandelroute hebben. Het gaat dus uit de losse pols. En dan is het goed om te weten waar je weer uit moet komen.

Wel hadden we iets gelezen over wandelen op dit eiland. Al snel zien we een bord met een nature trail. Als we naar het dorp lopen zien we direct dat we met de caravan niet mogen parkeren op deze parkeerplaats. Het is dus maar goed dat we elders hebben geparkeerd. We lopen verder door het dorp en gaan daarna om het dorp heen zodat we achter de priory terecht komen. Hier heb je mooi uitzicht over de priory. Daarna lopen we door naar de haven. Over het strand lopen we naar de weg waar ook de omgekeerde boten liggen, die nu als bergruimte in gebruik zijn. Via deze weg, die we met heel veel anderen moeten delen, lopen we naar het kasteel. We bezoeken het kasteel niet. Veel te veel mensen. Je kunt rechts het kasteel voorbijlopen. Aan het eind links aanhouden. Na enkele km heb je een splitsing in het pad: houd links aan. Je komt dan uiteindelijk in de duinen. Hier is het eindelijk rustig en worden we niet meer omringd door mensen. Loop hier recht door en ga daarna als je in de duinen bent steeds wat links aan houden. Hier hebben we de GPS gebruikt om een idee te hebben waar de auto zou staan.

Je komt dan vanzelf weer uit bij de zuidkant van het eiland. Aan het eind van de tocht nemen we nog even de tijd om rustig te genieten van het landschap. Vooral de palen op de foto blijken aantrekkelijk. Eigenlijk zou Ineke wel naar de overkant willen wandelen. Het lijkt zo niet erg ver, maar je hebt het gauw over 4 a 5 km. En je ziet het niemand doen. Na ons bezoek aan Holy Island gaan we op weg naar de camping in Powburn voor de laatste nacht. Camping River Breamish (een caravan club site) is erg duur, maar wel mooi en goed verzorgt. Als je slechts 1 nacht staat op zon camping maak je eigenlijk te weinig gebruik van de faciliteiten. Maar we maken wel een leuke avondwandeling langs de aangelegde paden. En de eigenaar is erg behulpzaam met het uitprinten van een wandeling, die we vergeten waren uit te printen.

Maandag 25 juli
Einddoel: Boot in New Castle
Weer: zonnig
Afgelegde afstand: ±115 km

We hebben even het navigatie systeem aangezet om eenvoudig bij Alwinton, het start punt van de wandeling, uit te komen. Inderdaad eenvoudig voor Ineke. Die hoeft vanaf dat punt geen kaart meer te lezen. Moeilijk voor Johan. We nemen erg kleine single track roads. Maar wel erg mooi, en we komen gelukkig niemand tegen. De wandeling van vandaag is through-the-gorge-of-the-river-coquet-420341 Na een km gewandeld te hebben moeten we bij een paar huisjes langs. Je hebt het gevoel dat je over iemands terrein loopt, maar men is dat hier wel gewend.

We kregen van twee personen in deze huisjes aanspraak. De eerste wilde ons waarschuwen. Hij was op zijn wandeling 2 adders tegengekomen, en liet ons fotos zien die hij net had gemaakt. Daarna was het zoeken naar een plek om de rivier over te steken. Dat stond wel in de beschrijving, maar waar moet je er precies doorheen. Net op het moment dat we druk bezig zijn te bepalen waar we er door willen waden, kwam er al iemand aan om ons te vertellen waar we het best de rivier over kunnen steken. Volgens hem moeten we de schapen volgen. En op dat moment loopt een kudde schapen door het water. Wij er dus achteraan. Tot onze enkels door het water. Dat viel dus wel mee. Maar ja, natte voeten krijg je dus wel. Daar hebben we overigens geen last van gehad tijdens het lopen. Bij de gorge zijn we nog verkeerd gelopen. Wij liepen lager dan de aangegeven route. Het pad dat wij volgenden was waarschijnijk het schapenpad: vreselijk smal en stijl. We zijn verschillende keren verkeerd gelopen. En dat terwijl hier wel af en toe paaltjes staat, zoals je kunt zien op de foto. Overigens raad ik aan om de route andersom te lopen. We kwamen ook mensen tegen die dat deden.

Dan is het doorwaden van de rivier aan het eind van de wandeling. En waarschijnlijk loop je dan ook goed bij de gorge. Mooie wandeling als afsluiting. Na de wandeling zijn we nog naar Rothbury gereden om onze laatste ponden op te maken. Even buiten het centrum is een prima parkeerplaats. Als we in New Castle aankomen zijn we niet de eersten. We sluiten aan in de rij en na enige tijd mogen we aan boord. Ons platform wordt daarna opgehesen. Dat betekend wachten morgenvroeg. s Avonds lekker gegeten en uitgerust in onze hut. Het waait redelijk hard, maar als je op bed ligt heb je daar niet zo veel last van.

Dinsdag 26 juli
Einddoel: Thuis
Weer: zonnig
Afgelegde afstand: ±66 km

En ja hoor wij mogen als laatste van de boot. Om half 12 waren we weer thuis. Terug kijkend op een heerlijke vakantie. Over twee jaar weer????