Reisverslag Schotland 2011

Heenreis - Hadrians Wall - Loch Lomond

Reisverslag van onze 24-daagse autotocht door Schotland in juli 2011

Waarom Schotland als vakantiedoel?

We willen dit jaar in Europa blijven om te wandelen. Na twee jaar Noorwegen is nu Schotland aan de beurt. Met name de Highlands. De mogelijkheid om te kamperen in het wild met onze kleine caravan, is naast het prachtige landschap één van de redenen om Schotland uit te kiezen als reisdoel. We weten dat het weer tegen kan vallen, maar dat viel best wel mee.
In totaal hebben we ruim 3000 km afgelegd.

Zondag 3 juli
Weer: zonnig. Niet echt warm. Het waait.
Afstand: 66 km

We hadden geen zin om vroeg aanwezig te zijn bij de boot, en dat kwam goed uit. Hierdoor waren we een van de laatste caravans die op de boot mochten. De laatste caravans werden op dek 3 gezet, en die mogen de volgende ochtend als eerste er weer uit. s Avonds genieten we van het lopend buffet. Eigenlijk wel duur, maar als je la cart wil eten is het nog veel duurder.

Maandag 4 juli
Einddoel: Camperplek Dumfries (Bankend)
Weer: Zonnig; matige wind; geen regen
Afgelegde afstand: ±80 km tot wandelplek; daarna nog ± 90 km naar de camperplek bij Dumfries.

Na het ontbijt gaan we eerst even wat ponden omwisselen tegen muntgeld. We hadden in Nederland al ponden aangeschaft, omdat vorig jaar op de boot (Hoek van Holland / Hull) geen geld wissel kantoor was. Op deze boot was wel een Geld Wissel Kantoor, in tegenstelling tot de boot naar Hull. Maar we hadden alleen papiergeld. En we hebben voor de wandeling munten nodig voor de parkeerautomaat. We konden als eerste naar de auto (dek 3). We stonden dus vroeg in Engeland. Zeker ook omdat we de tijd een uurtje terug mochten zetten. In New Castle nemen we de snelweg A69 richting het westen. We gaan al snel van de snelweg af, om de militairy road te volgen die langs de Hadrians wall loopt. Dankzij de mooie boeken en kaarten die we hebben kunnen lenen is de parkeerplaats waarvandaan de wandeling start eenvoudig te vinden: de parkeerplaats Steel Rigg in de buurt van Once Brewed. Na een lekker kopje koffie starten we om kwart over elf met de wandeling. Er is een grote keuze aan wandelingen, maar uiteindelijk hebben we zelf een wandeling samengesteld: routekaart van de wandeling zoals wij die hebben gelopen.

Vanaf Steel Rigg car park tot de Pennine way via de route van theaa: along-the-emperors-wall. Op de Pennine way stuit je in het dal op een rune (zie foto). Hier zijn we links af gegaan. Je loopt dan langs de Hadrians wall terug, en hebt hier mooi zicht op de ligging van de wall in het landschap. Voor de terugweg hebben we gebruik gemaakt van de route van walking britain: Hadrian's Wall from Steel Rigg. Van deze wandeling hebben we het route gedeelte gelopen tussen Steel Rigg en de rune aan de Pennine Way, maar dan in omgekeerde richting.

We doen uiteindelijk 4 uur over deze tocht. Weer bij de auto zijn we verder gereden naar de camperplaats bij Dumfries (Bankend). Sinds kort is deze camperplek alleen nog maar te bezoeken door campers/caravans lager dan 2.10 m. Dat lukt ons dus net. s Middags wordt de plek nog veelvuldig bezocht door honden uitlaters, maar s nachts staan we alleen.

Dinsdag 5 juli
Einddoel: Cashel Camping & Caravan Park Forest Holidays bij Balmaha
Weer: droog maar bewolkt
Afgelegde afstand: ±190 km

Eerst in Dumfries boodschappen gedaan. Belangrijkst doel: een middeltje tegen midges. Hiervoor ben ik in twee drogisterijen geweest, maar de middeltjes die op de websites werden vermeld, kon ik niet vinden. Dus maar een ander muggen/midges middel gekocht. Daarna doorgereden naar Loch Lomond. Voor Glasgow het navigatiesysteem even ingeschakeld, er van uitgaand dat die ons wel snel om Glasgow zou leiden. Helaas, hij leidde ons dwars door Glasgow. Verkeerde instelling bleek later. Door wegwerkzaamheden heeft deze rit daarom ook bijzonder lang geduurd. Toch in het vervolg maar zelf een route plannen met de kaart. Pas laat in de middag kwamen we aan bij onze wandeling voor die dag. Deze route is beschreven door theaa: a-trail-through-the-sallochy-woods. Deze wandeling hadden we echter in 1 uur gelopen (in plaats van de 2,5 uur zoals vermeld).

Een leuke wandeling door het bos. Deels langs de West Highland Way. We mogen niet overnachten op de parkeerplaats van deze wandeling. Vandaar dat we maar naar een camping zijn gegaan: Cashel Camping & Caravan Park Forest Holidays. Een dure camping (26 pond), waar je extra moet betalen om bij het water te kunnen staan. Maar dat hebben we er wel voor over. Het stikt hier van de midges. Ook al heb je sokken aan, en je broekspijpen bij je sokken in. Ze bijten je toch nog. In het vervolg ook de benen inspuiten als je een lange broek en sokken aan hebt. Ze komen echt overal doorheen. Ook zitten ze in je haar. Zelfs nog gebruik gemaakt van het netje voor op je hoofd, maar dat leest erg lastig. Gelukkig weten de midges niet door te dringen in de caravan, alleen als de deur open staat. En als ze daar wel komen, blijven ze bij het plafond van de caravan. Even met een doekje erlangs en ze zijn allemaal weg. De elektrische vliegenmepper werkt ook erg goed om ze uit de lucht te meppen.

Woensdag 6 juli
Einddoel: Cashel Camping & Caravan Park Forest Holidays bij Balmaha
Weer: regenachtig en bewolkt
Afgelegde afstand: 0 km

Johan is ziek en blijft de hele dag in bed. Ineke is s middags, toen het droog werd, nog even in de omgeving gaan rondtoeren met de auto. O.a. naar het eind van de weg. En uitgezocht waar we de volgende dag zouden kunnen tanken. We blijven nog een extra nachtje op de camping staan.