Reisverslag Schotland 2013

Weer: warm (28°)  en droog
Dagactiviteit: wandeling Grey Mare’s tail
Overnachting: Sunart Camping ( Glenview) in Strontian

Om 7 uur staan we op. Het is al behoorlijk warm. Na het ontbijt om een uur of 8:30 uur gaan we wandelen. Een prachtige wandeling: Walkhighlands.co.uk Grey Mares tail.  Eerst een moeilijk stuk langs de steile afgrond omhoog voor ongeveer een half uur. Maar het pad is erg goed aangelegd. Een trap met treden van halve hoogtes. Niet zo nodig voor de heenweg, maar zeker makkelijk voor de terugweg.

Ter hoogte van de waterval gaat het pad over in een rustig pad langs de rivier. Met kleine stroomversnellingen en kleine watervalletjes. Uiteindelijk komen we bij het meer. Daar is het fris vanwege een stevige wind over het water. We rusten even kort alvorens de terugweg te aanvaarden. Bij de steile helling heeft Ineke wel wat last van hoogtevrees, dus strak de ogen gericht op het pad. Maar vanwege de halve treden is het goed te belopen. Johan gebruikt zijn stokken. Hij vindt het erg prettig lopen met de stokken, met name bij de afdalingen. Onze route: Wikiloc.com Grey Mare's Tail.

Bij de caravan een lekker kop koffie gedronken aan de rand van het riviertje. Nu beginnen ook langzamerhand andere wandelaars de tocht naar boven.
Met de auto rijden we terug naar Moffat om de M74 te nemen richting Glasgow. Het lukt ons om met zijn tweeën en het navigatiesysteem rond Glasgow te rijden. Zonder files of ander opstoppingen. Maar ondanks dat toch een rot stuk weg. Glasgow is een wirwar van onoverzichtelijke snelwegen. Ineke heeft dan toch liever een single track road (Johan niet, hij vindt dat op een weg 2 auto’s elkaar fatsoenlijk moeten kunnen passeren). We tanken nog even onderweg en stoppen bij “Rest and be Thankful” langs de A83. Prachtige naam voor een mooie plek. Daar ontdekken we dat de fotocamera het niet goed doet. Het scherm werkt niet meer. Gelukkig hebben we een camera (nu wel) die ook een zoeker heeft. De vorige (die we vorig jaar mee hadden op vakantie) had dat niet. Inmiddels hebben we al een tweede Nikon omdat Anita de vorige in Namibië in de Atlantische Oceaan heeft laten vallen.

Ondertussen is het mistig geworden. Bij de Corran ferry is het druk, maar toch kunnen we binnen 10 minuten de boot op. Op de camping bij Strontian weten ze dat we gereserveerd hebben. We arriveren om 5:30 uur. Johan is al bang dat ze onze plaats al vergeven hebben. Maar het is erg rustig op deze campsite: Sunartcamping.co.uk. Er zijn 29 plaatsen waarvan nog niet de helft bezet is. Leuk voor ons, jammer voor de camping beheerders. Prima campsite: wederom een prima grasmat, ditmaal wel naast een hardstanding. We kunnen zelf een plekje uitzoeken. Maar we zetten de caravan zo neer dat we bijna op het gras stappen als we de caravan uitkomen. We zijn ook zeker niet de laatsten die arriveren op de campsite. Na ons komen nog 2 anderen.

’s Avonds gaan we nog een wandelingetje maken in het dorp. Het dorp is erg klein maar heeft wel een pub en een hotel. Bij de pub gaan we een pilsje en thee drinken en kletsen wat met de locals. Die proberen Ineke wel aan iets sterkers te krijgen dan thee maar dat lukt niet. Na Johan eerst proberen te negeren (het ging om zijn knappe vrouw) krijgt hij zowaar na twee Scottisch bitters zowaar een interessant gesprek en een whisky aangeboden. Voorwaar tot op heden niet zo’n lekkere (smoky) whisky gedronken.

Vrijdag 19 juli
Weer: warm (28°), zonnig en mistig in de ochtend
Dagactiviteit: wandeling Sanna beaches; autorit naar Ardnamurchan Lighthouse
Overnachting: Sunart Camping ( Glenview) in Strontian

Het is nog steeds lekker warm. We gaan vandaag helemaal naar het westen. Bij Strontian begint direct de single track road. Op het eerste stuk (eerste 10 km) komen we nog veel auto’s tegen, waarschijnlijk locals op weg naar hun werk? Het is ongeveer 8:30 uur als we vertrekken.

Na de splitsing bij Salen wordt het rustiger. Prima te doen, vindt ook Johan. Er zijn veel "passing places". We doen de wandeling: Sanna Beaches: Walkhighlands.co.uk Sanna. Prachtig, wat een mooie wandeling, afwisselend en niet al te moeilijk. Boven land schijnt de zon fel maar vanuit zee drijven steeds flarden mist het land op, die vervolgens weer oplossen. Hoe later in de ochtend hoe minder mist er is. We horen op een gegeven moment zelfs een mist hoorn. Van de vuurtoren?

De wandeling gaat langs diverse strandjes. We waren niet alleen, maar het was ook niet druk. Na de wandeling drinken we nog niet direct koffie. Vanaf de wandelparkeerplaat heb je geen mooi uitzicht. Omdat we vroeg waren hadden we ook net zo goed verder kunnen rijden. Op de plek op de route waar je vanaf het asfalt naar rechts loopt waren 4 parkeerplaatsen. Nog leeg toen we starten. Vol toen we weer terug kwamen. Onze wandelroute: Wikiloc.com Sanna Beaches.

We rijden voor de koffiestop naar Ardnamurchan Lighthouse op Ardnamurchan Point. Daar kun je prima (gratis) parkeren. Op de rotsen hebben we genoten van onze koffie met een prachtig uitzicht en laaghangende mist in de verte. Na deze welverdiende koffiebreak hebben we nog even rond de vuurtoren gelopen. We zien daar een behoorlijk grote misthoorn. Zouden we die gehoord hebben? Dat kan haast niet, want je kunt er gewoon langs lopen. Navraag bij het restaurantje leert dat deze misthoorn sinds 2007 niet meer in gebruik is. Zo te zien hebben ze allerlei lekkers te koop in het restaurantje.

Dan rijden we weer langzaam terug naar de campsite. Onderweg gaan we nog even langs bij het haventje in Kilchoan. Dat stelt niets voor. Op de weg naar het haventje was het erg druk omdat het de “sportdag” was bij de lager school. De laatste schooldag voor de vakantie. Iedereen was zo te zien aanwezig: ouders, grootouders, en natuurlijk de kinderen. Dus een drukte van belang. We zijn vroeg weer terug op de campsite waar we lekker genieten van het zonnetje.

’s Middag naar de dorpswinkel gelopen om een lekker ijsje te halen. Daar is de keuze prima. De geldautomaat is helaas leeg. De volgende dag merken we dat onze ING kaart hier niet werkt. Maar we kunnen extra geld pinnen bij de kassa.

Zaterdag 20 juli
Weer: warm en zonnig (26°)
Dagactiviteit: wandeling Singing Sands
Overnachting: Sunart Camping ( Glenview) in Strontian

Om 7 uur opgestaan. Dat is vanaf nu eigenlijk de normale tijd om op te staan, behalve als het later in de vakantie af en toe gaat regenen.
We rijden 22 km over de single track roads naar de opstapplaats van de wandeling bij Kentra: Singing sands:

Walkhighlands.co.uk Singing Sands. De wandeling loopt bijna horizontaal en is 9,5 km lang en niet zo spectaculair als verwacht. De wandeling gaat eerst 2 km langs de “loch”, daarna 2 km door een bos (helaas niet altijd schaduw van de bomen). We eindigen bij open zee met een strandje. Singing Sands. Als je op een bepaald hoogte op het strand loopt maakt het zand een hoog piepend, snerpend geluid, vandaar de naam Singing Sands. We hebben het gehoord maar het was niet spectaculair. De terugreis gaat via dezelfde route terug.

Onze route: Wikiloc.com Singing Sands. Het is bloedheet, bijna te warm om te wandelen. Volgens de campingbeheerder wel 30°. In werkelijkheid was het 26° (bron: Accuweather.com).
Om 12 uur zijn we terug bij de auto. We hebben lekker koffie gedronken bij de auto, zittend op ons kleed (met Schotse print) aan het “loch”. Het waait daar lekker verkoelend.
Bij terugkomst in Strontian, nog even inkopen gedaan in het kleine dorpswinkeltje. Wederom voor een barbecue vanavond. Om kwart voor 2 zijn we weer bij de campsite. Johan zet de parasol op. Toch handig dat we dat oude ding nog steeds bij ons hebben. Gekregen bij een verloting toen de school waar Ineke in 1995 werkte van naam veranderde.
’s Middags komt de camping eigenaar nog even langs met een makreel die hij net had gevangen, voor op de barbecue. Dat visje heeft ons heerlijk gesmaakt. Johan moest ‘m wel eerst zelf slachten.

Zondag 21 juli
Weer: warm en zonnig (23°)
Dagactiviteit: wandeling Ariundle Oakwoods circular; autorit naar Mallaig
Overnachting: Sunart Camping ( Glenview) in Strontian

Omdat het wederom erg heet wordt beginnen we met een korte wandeling in de buurt van Strontian: Ariundle Oakwoods circular (Walkhighlands.co.uk Ariundle Oakwoods circular). Een leuk wandelingetje door een mooi gebied. We komen bijna niemand tegen. Natuurlijk ook omdat het nog zo vroeg is. Vanaf de parkeerplaats loop je eerst over het hoofdpad en daarna langs de rivier stroomopwaarts. Tijdens de terugweg door een oerbos, moeten we nog een paar meter klimmen. Onze route: Wikiloc.com Strontian Oakwoods.

Na de koffie, bij de caravan, gaan we een autorit maken naar Mallaig. Onderweg stoppen we af en toe om te genieten van het uitzicht. Met name bij Uig zijn veel picknickplekken langs het water. We maken op de heenweg nog een detour langs de B8008, maar daar is het erg druk.

Wij stoppen bij een picknickplek vlak voor Mallaig waar we op de rotsen kunnen zitten. Daar waait een lekker windje. In Mallaig wat rond gewandeld, een ijsje gegeten en de stoomtrein gezien én geroken. Die vertrok net toen we kwamen. Via dezelfde weg zijn we weer teruggereden.