Reisverslag Schotland 2013

Wandelingen in de omgeving van Invergarry

Maandag 22 juli
Weer: warm en zonnig (23°). ’s Nachts wat regen en onweer
Dagactiviteit: wandeling bij Neptunes Staircase bij Fort William
Overnachting: campsite Faichemard Farm bij Invergarry

Voor het eerst niet de wandeling gemaakt die was gepland. Het zou nl. weer erg heet worden, hoewel dat achteraf gezien best mee is gevallen. We gaan met het pontje terug en doen boodschappen in de Morrison in Fort William. Wat een grote winkel.

Koffiegedronken bij The Commandos' Memorial bij  Spean Bridge. Daar besluiten we om terug te rijden richting Corpach ten noorden van Fort William om de wandeling te maken bij de Neptunes Staircase beschreven in de Navigator Schotland (ANWB) Wandeling 14. Ineke was even in de war waar deze wandeling precies was, vandaar dat we er al voorbij waren gereden. Deze wandeling stond niet echt op ons wensenlijstje.

Leuke en eenvoudige wandeling van ongeveer 7 km. We lopen zowel de heen als terugweg over de rechter oever, omdat we daar nog wat schaduw hebben. Daarna gaan we naar de campsite in Inverarry: Faichemard caravancamping.co.uk. Mooie campsite, maar ons plekje valt wat tegen. We staan op een veldje met wel 4 caravans om ons heen, onderaan de campsite. Op zich een prima campsite, maar je moet wel weten welke plek mooi is, zodat je dat kan opgeven bij het boeken.

En niet per se op een gras plek willen staan. Dat hadden wij n.l. gevraagd bij de boeking maanden geleden.  Wat bijzonder is aan deze camping is dat er alleen maar volwassenen (18+) mogen kamperen. Dit wordt d.m.v. diverse bordjes duidelijk aangegeven.
’s Avonds komen we ook met een ander Nederlands echtpaar aan de praat die in het bezit zijn van een camping boekje van de Caravan Club en een erg oud boekje van de Camping en caravan club.

In het boekje van de Caravan club staan ook de kleine campsites (max 5 caravans). Er staat ook één in voor de omgeving van Melrose. We noteren de gegevens, om later deze campsite te boeken.
’s Nachts regent het voor het eerst en hebben we een beetje onweer.

Dinsdag 23 juli
Weer: warm en zonnig (22°); in de middag een kleine regenbui
Dagactiviteit: wandeling Falls of Foyers; autorit rondom Loch Ness
Overnachting: campsite Faichemard Farm bij Invergarry

Vandaag gaan we naar Drumnadrochit. We hebben daar om half 12 afgesproken met Ger en Syarda (ook uit Nootdorp). Via de A87, A887 en de A82 rijden we naar Drumnadrochit. Bij Loch Garry stoppen we om een foto te maken. Toen ontdekten we dat we het fototoestel hadden vergeten, dus gaan we even terug om dat op te halen.

In Drumnadrochit staan Ger en Syarda al op ons te wachten en drinken we gezellig samen koffie met een lekkere koek en maken een wandelingetje in het dorp. Natuurlijk hebben we ook het monster gezien. Daarna drinken we nog een

kop koffie en gaan we weer ieder zijns weegs. Wij rijden verder via Inverness rondom Loch Ness en maken nog een korte wandeling bij de Falls of Foyers: Walkhighlands.co.uk Falls of Foyers. Een mooie wandeling. De route is wel wat anders dan beschreven. Maar ondanks dat prima te vinden. Het gaat ineens wat regenen, vandaar dat we tijdens de wandeling een regenjas aangedaan hebben. Maar al snel kan die weer uit. Het is en blijft nog steeds erg warm. Onze route: Wikiloc.com Falls of Foyers.

Als we weer bij de caravan zijn bellen we nog even met Anita, onze dochter, die vandaag jarig is.
Dat kan nu pas, omdat haar telefoonnummer ineens uit Ineke's telefoon is verdwenen en Johans telefoon in de caravan lag.

Woensdag 24 juli
Weer: warm en zonnig (23°); enkele bui aan het eind van de dag
Dagactiviteit: wandeling Dog falls en deel wandeling Loch Affric
Overnachting: campsite Faichemard Farm bij Invergarry

Vandaag naar Loch Affric. Bij Cannich begint de single track road. Oppassen geblazen. ’s Ochtends valt het nog mee. We zijn bijna de eersten op de parkeerplaats bij de Dog falls. Een prachtige wandeling gemaakt: Walkhighlands.co.uk Dogfalls. Een combi van de 3 korte wandelingen die hier zijn uitgezet. Weer eens wat anders: paaltjes routes in Schotland! Onze route: Wikiloc.com Dogfalls.

Na de wandeling koffie gedronken aan het riviertje. We laten de wandelschoenen nog even aan, omdat we ook nog willen wandelen bij Loch Affric.

Na de koffie doorgereden naar de laatste parkeerplaats aan deze weg. Vandaaruit wandelen we langs de westkant van het meer, totdat we zicht hebben op Loch Affric. Beschreven in o.a. ANWB actief Schotland en Wandelgids Schotland (ANWB). Dat was verder dan verwacht, maar geen moeilijke wandeling. Hooguit heet en veel muggen. Maar een prachtig gebied. We nemen dezelfde route weer terug naar de parkeerplaats. Onze route: Wikiloc.com Loch Affric.

Als we terugrijden bijna een aanrijding met een Nederlander die erg snel de bocht om scheurde. En problemen met 2 grote campers. Zij stonden bij een passing place, maar de voorste camper wilde niet terug rijden en verwachtte dat wij, ik weet niet hoever terug zouden rijden. Met moeite zijn we erlangs gereden. Dus oppassen op deze weg. Op de terugweg in Fort Augustus nog even bij de sluizen in een kleine winkel brood gekocht. Je kon hier 15 minuten gratis parkeren. Dus Ineke ging snel naar de winkel en Johan kon zo even kijken bij deze sluizen van het Caledonian canal.

Dan begint het te regenen. Bij Oich moeten we stoppen voor de brug. Zo kon Ineke mooi de oude brug nog even fotograferen. Als we op de camping zijn is het al weer droog.

’s Avonds probeert Ineke op internet te komen. Omdat we hier geen elektriciteit hebben moet ze hiervoor naar het washok op de heuvel. Vanwege de regen (het is inmiddels weer begonnen te druppelen en onweren in de verte) even met de auto. Maar het bereik is niet zo goed (metalen ruimte!). Ineke is nog op zoek naar een wandelroute in de omgeving van de campsite.

Donderdag 25 juli
Weer: regenachtig maar nog wel warm (23°)
Dagactiviteit: wandeling Loch Lundie
Overnachting: campsite Faichemard Farm bij Invergarry

’s Ochtends regent het weer een beetje. Ineke gaat weer naar het washok om een paar routes te downloaden hier in de omgeving. Volgens de camping eigenaar is er een mooie wandeling beschreven naar Loch Lundie: Walkhighlands.co.uk Loch Lundie, die je vanaf de campsite eenvoudig kan bereiken. Na de route te hebben gedownload, de laptop afgegeven bij de camping eigenaar zodat hij die kan opladen. Toen had ze ook een topografische kaart van de omgeving die we mochten lenen.

Daarop konden we goed de route zien rondom Loch Lundie. Na de koffie is het weer wat droog. We gaan op weg om de wandeling rondom Loch Lundiete maken. Het miezert af en toe een beetje, dus de opvouwbare regenponchos gaan mee. Een prachtige wandeling, die Ineke nog gaat beschrijven en uploaden naar Walking Highlands. Startpunt van de wandeling is de ingang van de campsite.

Je loopt eerst naar boven en blijft dan de weg volgen. Bij eenn haarspeldbocht naar rechts recht door lopen langs een vakantiehuisje (bordje "Dog walks" volgen). Blijf dit pad volgen, eerst door het bos en later over de Fell. Het pad is eerst nog breed genoeg voor een auto maar wordt steeds smaller. Je moet op een 3 tal plaatsen een rivier oversteken. De eerste via een wankele balk.

Bij de tweede zijn we maar door de rivier gelopen (over de stenen), omdat de balk ons niet erg betrouwbaar over kwam. De 3de rivier is de grootste. Gewoon over de stenen naar de overkant. Hier verdwalen we bijna. Nou ja, dat kan haast niet met een GPS, want we zagen direct dat we meer naar links moeten lopen en al snel kom je dan op een prima weggetje. Eventueel even naar links lopen, daar is een brug over deze rivier en een watervalletje.

Bij de volgende afslag naar rechts. Je loopt langzaam om het meer. Bij het boothuis door lopen en rechts aan houden totdat je weer op de campsite komt. Tussen 1 april en 31 oktober kun je het route deel over de campsite alleen lopen als je op de campsite bivakkeert.

Vandaar dat je een alternatief moet bedenken als je hier niet kampeert. Dat kan eenvoudig door de route om te keren en te starten met de originele wandeling. Bij het boothuis (het eindpunt van de oorspronkelijke route) loop je dan verder rechtsaf rondom het meer. Als je dan bijna rond bent in het bos is er een pad schuin naar rechts dat uit komt op de hoofdweg.

Onze route: Wikiloc.com Loch Lundie.
Onderweg begon het steeds harder te miezeren, de plastic poncho’s van de Xenos komen dus goed van pas. De rest van de dag lekker uitgerust op de campsite.