Reisverslag Schotland 2013

Wandelingen in de omgeving van Braemar en de terugreis

Dinsdag 30 juli
Weer: Ochtend zonnig; vanaf 11 uur af en toe een bui.
Dagactiviteit: rust, reis –en wasdag
Overnachting: Braemar The Invercauld Caravan Club Site

We ontbijten buiten in het zonnetje met de trui aan. Na het ontbijt gaan we met de auto naar “Queens view”. De weg ernaar toe is misschien maar enkele kilometers, maar het is niet prettig lopen langs de autoweg. Voor de paar minuten dat we bij “Queens View” rondkijken moeten we zelfs nog £2 betalen. Daarom hebben we ons kaartje maar aan andere mensen gegeven. Het uitzicht is inderdaad prachtig. We zien ook de camping liggen en kunnen nog net het dak van onze caravan zien.

Bij de caravan koffie gedronken, nog even genietend van het mooie uitzicht. Om een uur of 11 vertrekken we. We mogen nl. niet voor 12 uur aankomen op de camping in Braemar. Net daarvoor werden we door een Nederlands echtpaar met 2 kinderen aangesproken of we toevallig de familie Neuteboom zijn. Wij hoogst verbaasd van: “Ja, hoe weten jullie dat”? De vrouw verklaarde dat ze onze website over Schotland had gelezen. We stonden op het punt om te vertrekken en Ineke schiet meteen weer in haar reisleiders rol door dit echtpaar aan te raden bij de eigenaresse van de camping onze plaats te claimen, want het was een fantastische plek. Dat zouden ze doen maar we weten niet of het hun gelukt is. Later realiseerden we ons, dat we wel even hadden mogen vragen waaraan wij herkenbaar waren. We tanken nog in Pitlochry. De route tussen Pitlochry en Braemar is erg mooi. Maar we zijn blij dat we geen munro’s hoeven te baggen vandaag.

De Cairnwell is landschappelijk toch lang niet zo mooi. Het zicht wordt verknoeid door alle stoeltjes liften. Het regent af en toe vanaf het moment dat we de campsite in Pitlochry verlaten, maar het is droog als we om 12:30 uur in Braemar aankomen op de camping: Caravanclub.co.uk Braemar The Invercauld Caravan Club Site. We vinden een mooi plekje op de camping en Ineke gaat even de was doen. En de schoenen in de “droogkamer” zetten. Er zijn 2 droogkamers: 1 voor schoenen en 1 voor kleding. Het stinkt er wel een beetje, maar ja wat wil je met al die zweet schoenen. Om een uur of 3 begint het weer met tussen pozen te stortregenen. Aan het eind van de middag gaan we nog even naar het dorp om boodschappen te doen in de kleine Coöp. Vanwege de regen bivakkeren we de rest van de dag voor de verandering eens in de caravan.

Woensdag 31 juli
Weer: Ochtend zonnig; vanaf 11 uur af en toe een bui.
Dagactiviteit: wandeling “Clais fhearnaig”
Overnachting: Braemar The Invercauld Caravan Club Site

De camping in Braemar onderscheid zich door de ruime plaatsen. Dus ondanks dat het redelijk druk is, heb je niet veel last van elkaar. Helaas staat er wel elke nacht een grote camper of caravan naast (voor) ons.

Op deze campsite hangt ook een weerbericht. Maar dat wordt niet elke dag ververst en ook niet al ’s morgens vroeg opgehangen. Dat is jammer. Zeker gezien het feit dat ons weerstation ook weinig te meldden heeft over Schotland. Soms wel, soms niet. Het is een weerstation dat zijn weersvoorspelling haalt uit Hamburg. Dat is zeker te ver weg. En ook op de radio is de weersvoorspelling maar summier.
Het is droog! Dus gaan we na het ontbijt direct op pad richting de Linn of Dee. Een prachtige vallei. We zien ook diverse parkeerplaatsen waar je prima zou kunnen overnachten met de auto+caravan/camper. Bij de Linn of Dee rijden we door. Eigenlijk niet wetend waarom op de parkeerplaats zoveel auto’s staan. Bijna aan het eind van de weg zien we een parkeerplaats waar we stoppen en starten met de wandeling. Hemelsbreed ben je weer vlak bij Braemar. Basis voor onze wandeling: Walkhighlands.co.uk Clais Fhearnaig.

We lopen via de rechteroever van de Quoich naar de oude en vervallen Princess tearoom, waar we wat mooie plaatjes schieten. Daar staan ook een 2 tal tentjes. Inderdaad een pracht plek om te kamperen. Over de brug vervolgen we onze route. Een prachtig open dal van Lui water. Het middendeel van deze wandeling dat je bereikt nadat je vanuit het rivierdal links af slaat is een klein pad dat leidt naar een smalle kloof tussen twee bergen met een mooi klein meertje. Fantastische route!

Het gaat heel geleidelijk. Aangekomen bij het volgende dal een kleine wat steilere afdaling. Dit dal is ook erg mooi. Boven in de bergen zien je nog af en toe een plukje sneeuw. We lopen eerst langs de meanderende rivier en voor de brug gaan we naar links. Uiteindelijk komen we weer bij de asfalt weg en vervolgen die tot aan de auto. Gelukkig is er weinig verkeer. Achteraf zou ik bij Mar Lodge Estate (prima hotel volgens tripadvisor) langs gelopen zijn. Die weg staat ook op mijn Openview kaart en bij de ingang staat uitnodigend: "Walkers Welcome".

Door die weg te volgen kun je een lekker kopje koffie of thee drinken en hoef je niet zo lang langs de asfaltweg te lopen. We komen 2 koppels 2 keer tegen. Op het hoogste punt en op de asfalt weg. Zij lopen de route andersom en zijn waarschijnlijk gestart bij de parkeerplaats van de Linn of Dee. Dat is niet aan te raden, omdat je dan een nog langer op het asfalt weggetje moet lopen. Onze route: Wikiloc.com Clais Fhearnaig.

We drinken koffie bij de auto en rijden naar de parkeerplaats van de Linn of Dee. Een overzicht kaart daar geeft een aantal wandelingen van 20 minuten (naar de Linn of Dee) tot 2 uur naar het dal van Lui water. Ineke wandelt vanaf de parkeerplaats naar de Linn of Dee. Johan gaat met de auto. De Linn of Dee is een prachtige gorge waar het water door een 1 à 2 meter brede opening wordt geperst.

Daarna gaan we een foto maken vanaf de mooiste parkeerplaats langs de weg tussen Linn of Dee en Braemar met zicht op het rivierdal en de plaats van Quoich water in de Dee stroomt. Hier staat al een caravan/auto combinatie.

Donderdag 1 augustus
Weer: regen, regen en nog eens regen
Dagactiviteit: autotochtje Ballater en omgeving; wandeling Burn O’vat en ommetje in Braemar
Overnachting: Braemar The Invercauld Caravan Club Site

De gehele dag regen in allerlei vormen: stortbuien en miezer regentjes. We slapen eerst uit en drinken rustig koffie in de caravan. Om een uur of half 12 worden we onrustig en gaan we wat rond rijden. Route: de A93 naar Balmoral Castle, dat inmiddels is gesloten voor publiek, omdat de Queen er op vakantie is. Vanaf Balmoral Castle op de parallelweg langs het Balmoral Castle (je ziet er niets van) en de Destilleerderij verder naar Ballater. In Ballater gaan we even rondlopen. Een rustig dorpje met  ouderwetse winkeltjes, waaronder diverse hofleveranciers.

Bij de slager koopt Johan nog Haggis. Ineke wil nog een scone kopen bij de bakker, maar de scones zijn al uitverkocht. Voor de verandering kunnen we hier gratis parkeren. We vervolgen onze weg via de A93 ende B9119 naar Burn O' Vat. Eigenlijk is dit niet aangegeven, maar moet je naar het nature reserve Muir of Dinnet. Daar ook gratis parkeren. De Queen houdt er zeker niet van om te betalen.

We bezoeken voor de verandering eens het visitors centre. En gaan daarna met regenjas, wandelschoenen en gewapend met een paraplu de 1,3 km lange trail lopen naar Burn ’O Vat. Inderdaad een leuk natuurlijk en avontuurlijk watervalletje en een leuk wandelingetje. De wandelschoenen waren wel nodig om over de natte rotsen te klimmen. Op de terugweg wandelen we nog langs een viewpoint met zicht over het mistige Loch Knort. Er zijn hier diverse wandelroutes uitgezet. Onze route: Wikiloc.com Burn O' Vat.

We vervolgende de route over de B9119 richting Tarland en gaan vlak voor Tarland naar rechts de B9094 op, die weer uit komt op de A93 in Aboyne, waar we recht oversteken naar de parallel weg van de A93 aan de andere kant van de river Dee.
Die volgen we tot aan Ballater, om vanaf daar weer de A93 terug te nemen naar de campsite in Braemar.
Leuk autotochtje met een mooie korte wandeling door de regen. Je ziet wel geen bergen, maar het dal is goed te overzien en mooi. Om 5 uur gaan we te voet naar hotel de “Five Arms” voor bier en thee. Pas vanaf 6 uur wordt hier een barmeal geserveerd. Dat willen we een keer meemaken. Een prima maaltijd voor £15. Eigengemaakte tomatensoep, en een meatpie met friet en bloemkool/broccoli. Erg veel en lekker.
Bij de centrale parkeerplaats waar we langs lopen op weg terug naar de campsite, zien we een wandelkaart met een leuk ommetje, dat we gaan we lopen. Krijgen we toch nog wat lichaamsbeweging.
Omdat het eindelijk droog is geworden, nemen we die als avondwandeling. We hebben geen GPS bij ons en de route staat niet op Openstreetmap, dus kan ik hem niet goed laten zien. Beschrijving: Bij Hotel de “Five Arms” recht oversteken en links naar de brug toe lopen. Voor de brug de weg naar rechts nemen, langs de oorlogsmonumenten. O.a. een vliegtuigstermotor. Volg dit weggetje langs wat huizen. Je hebt de rivier links van je, totdat je bij een bruggetje links de rivier kan oversteken. Vervolg het pad dat rechtsaf verder loopt langs de rivier. Je hebt een hek links van je. Het water in de rivier is hoog, vanwege de vele regen van de laatste dagen, en bruin van kleur.

Loop om de weilanden heen en ga op een gegeven moment door een hek. De weg wijst zich vanzelf. Je komt dan langs de golfbaan. De golfbaan is aan je rechterkant. Je loopt dan ook niet meer langs de rivier. Loop verder naar de A93. Ga daar door een hek en steek de weg over en loop langs het voetpad langs de A93 terug naar de campsite of zo nodig naar het dorp en de parkeerplaats in het dorp. Globale weergave van deze route: Wikiloc.com Ommetje Braemar.

Vrijdag 2 augustus
Weer: in de ochtend regen; ’s middags droog, warm en windering
Dagactiviteit: wandeling Loch Muick
Overnachting: Braemar The Invercauld Caravan Club Site

Het begint te regenen nadat we zijn opgestaan. Dat valt tegen. We hadden gehoopt op een droge dag. Dus rustig ontbeten. Gelukkig wordt het al snel weer droog. Ons doel vandaag is Loch Muick. Niet de Lochnagar. Gisteravond hebben we al besloten om die niet te doen.

Toch net iets te zwaar en te moeilijk. Het moet wel leuk blijven. Onderweg naar Loch Muick begint het weer hard te regenen. Als we aankomen op de parkeerplaats bij Loch Muick zien we veel mensen nog in de auto zitten, wachtend totdat het droog wordt. Wij drinken in de auto onze koffie en dan wordt het gelukkig al snel weer droog. Uit diverse auto’s klimmen mensen om zich klaar te maken voor de wandeling. Wij doen nu de wandeling rondom het meer: walkhighlands.co.uk loch-muick. Halverwege de ene zijkant (we lopen clockwise) van het meer vinden we het wat saai worden, en zien we een pad dat al zigzaggend vóór ons omhoog gaat.

Ineke heeft de verkeerde papieren bij zich (van Lochnagar) en in de GPS staat deze track wel aangegeven, maar het track stopt ineens ter hoogte van het eind van het Loch Muick, maar er zit toch wel een 80 meter tussen dit pad en het pad langs het meer en dat is waarschijnlijk een steile afgrond. Op hoop van zegen gaan we op pad. Als het niet anders kan kunnen we nog altijd dezelfde weg terug lopen.

We hebben geen spijt van deze klim. Prachtige uitzichten. Via een goed onderhouden landbouwweggetje kom je uit op een glooiende hoogvlakte met heel veel vennetjes. Bovenaan zien we ook een pad weer naar beneden. “Even” een top ronden en dan weer naar beneden, dachten we. Maar zoals dat wel vaker gaat in de bergen, waren we er niet na de eerste top. Na die top was er nog steeds geen pad naar beneden. We moesten een aardig eind doorlopen totdat we eindelijk, vlak voor een hutje, een pad naar rechts zien. Het pad naar beneden is alleen een wandelspoor. Maar hier kwamen we wel meerdere wandelaars tegen. Af en toe is het pad langs een afgrond maar prima te doen.

Aan het eind is het pad moeilijk te zien. Dus gelukkig dat we het meer met de klok mee hadden rond gelopen. Anders waren we misschien niet eens naar boven gelopen Prachtige detour. We lopen langs de andere kant van het meer terug langs het "optrekje” van Koningin Victoria.
Onze route: Wikiloc.com Loch Muick Circuit.

Op de terugweg bij Ballater wil Ineke nog brood kopen bij de hofleverancier. Maar die is net dicht (het is net na 4 uur). Ze zijn binnen nog bezig met het afronden van hun werkzaamheden, er ligt nog brood, maar ze doen de deur niet meer open.
Bij de Coöp in Braemar hadden ze nog bruine bolletjes. In Braemar rijden we nog even een detour zodat Ineke 2 waypoints kan markeren van de wandeling van gisteravond en ze hoopt nog een foto te kunnen maken van bovenaf van de campsite, maar de weg gaat niet verder omhoog. ’s Avonds gaan we heerlijk uit eten bij het Braemar Lodge Restaurant vlak bij de campsite.

Zaterdag 3 augustus
Weer: in de ochtend af en toe regen; ’s middags droog, warm en broeierig
Dagactiviteit: wandeling Falkirk wheel
Overnachting: Caravan Club Site Ashieburn House, Anchrum

In 2 dagen willen we naar New Castle terugrijden. Maar ons eerste doel vandaag is het Falkirk wheel: Kunstwerk of technisch hoogstandje? We proberen nog te parkeren op een parkeerplaats langs de wandeling bij voor de Union Inn, maar we rijden het voorbij. Draaien met de caravan is niet zo’n succes, dus parkeren we op de grote parkeerplaats bij het Falkirk wheel. We zijn nog geen minuut op pad met de wandeling of het begint te gieten. Dus snel terug naar de auto. Daar wachten we de bui af wat gelukkig snel het geval is.

We kijken bij het Wheel: echt een technisch hoogstandje. We zien hoe een boot de 80 meter afdaalt in een scheepslift. Daarna de wandeling: Walkhighlands.co.uk Falkirk Wheel. Je loopt eerst naar het hoger gelegen kanaal, waar je mooi uitzicht hebt op het wheel. Daar verdwijnt het kanaal in een tunnel. Net als we daar aankomen, begint het weer te stortregenen. Dus wachten we in de tunnel de ergste regen bui af. Gelukkig stopt het al snel met regenen. Sterker nog het is erg benauwd. De wandeling loopt langs 2 parallel lopende kanalen.

Leuke wandeling. Na de tunnel zijn een paar sluizen en dan loop je langs het Union Canal. We hebben de wandeling zoals beschreven nog ingekort. Als je langs het Union Canal loopt passeer je een weg, die onder de rivier doorloopt. Daar zijn we afgedaald. Zo kun je een deel van de route afsnijden. Je loopt dan een stukje door Falkirk om bij een andere sluis in het Forth & Clyde Canal uit te komen. Vroeger was dit (volgens de bordjes met uitleg) een druk bevaren kanaal tussen Edinburgh en Glasgow. De reis duurde toen 7 uur. 7 keer per dag ging er een boot. Langs het kanaal lopen we weer terug naar het Falkirk wheel. Onze route: Wikiloc.com Falkirk Wheel.

We vervolgen onze reis naar Achrum, ten zuiden van Melrose, waar we een Certifed Location (CL) campsite van de Caravan Club geboekt hebben: Ashieburnn House. Omdat de site langs de weg (B6400) niet is aangegeven en niet is te zien (bordje is overwoekerd) rijden we de campsite voorbij. Bij het volgende huis is ook een campsite, die duidelijk op de weg wordt aangegeven. Maar navraag daar leert dat we bij een huis terug moeten zijn. Dat dachten we al, omdat het vorige huis de juiste naam had. Dus even terug. Een pracht plek. Zo hoort een camping te zijn.

Helaas was er een privé feest aan de gang. De zoon van de camping beheerder was 21 jaar geworden, wat helaas wat herrie veroorzaakt, maar nog net (door de harde wind) acceptabel. ’s Avonds na het eten (in de caravan) maken we nog even een wandeling naar de rivier, maar zien geen otters. Er staan 5 caravans/campers. Helaas zijn tenten niet welkom?! Wij eigenlijk ook niet, want we zijn geen lid, maar we wisten niet dat dat noodzakelijk was. Was ook geen bezwaar. Niemand heeft ons iets gevraagd. Nog bij een andere campinggast gevraagd waar de receptie was. Maar ze zeiden dat we gewoon konden gaan staan. Het was fully booked. En wij waren dus de 5de die gebooked hadden en werden verwacht. We lezen dat dat normaal is: als je niemand ziet kun je gewoon het geld (£11) achterlaten in de honnesty box. Dat doen we dan ook. ’s Avonds komt de eigenaar nog wel even langs. Maar hij vraagt alleen of wij die Hollanders zijn die telefonisch hadden gereserveerd. ’s Avonds nog even buiten gezeten, maar dan begint het al snel weer te sputteren en ruimen we de stoelen op zodat we morgenochtend vroeg kunnen vertrekken.

Zondag 4 augustus
Weer: zonnig en warm
Dagactiviteit: wandeling Eidon Hills bij Melrose
Overnachting: boot New Castle - IJmuiden

Al weer de laatste dag van de vakantie en dus staat er nog een laatste wandeling op de planning. Ineke houdt de route in de gaten en zal inkorten waar nodig. Johan houdt de tijd in de gaten. Ineke heeft nl. de neiging om nog al eens extraatjes in te lassen in een wandeling.
Het is prachtig weer, al waait het nog steeds stevig. We staan vroeg op (7 uur) en om 8 uur verlaten we de campsite.

De wandeling gaat door de Eidon hills bij Melrose: Walkhighlands.co.uk Eidon Hills. Via binnenwegen rijden we naar Melrose en parkeren ergens in Melrose langs de weg. Dat vinden we prettiger met een caravan. We lopen via een weggetje van de route die Ineke had gekopieerd, maar dit is niet echt de moeite waard. Je kunt net zo goed direct vanaf je parkeerplaats zo snel mogelijk het dorp uit wandelen (via de tunnel naar het startpunt van de wandeling).

Het is een steile stijging naar een tussenplateau, waarvandaan je prachtig uitzicht hebt. Daarna bestijgen we de Middle Hill (de hoogste). Dit is een steile stijging. Bovenop waai je haast weg en trekken een trui aan. Via de achterkant lopen we via een super steile afdaling weer omlaag. Zonder traptreden, zoals bij vele andere wandelingen. Dat maakt deze route zwaar. Je kunt zo naar beneden glijden via de steentjes van het pad, die eenvoudig naar beneden rollen.

Daarna nemen we nog de 3de hill. Die is super eenvoudig qua stijging. De terugreis gaat via een bos en daarna via een pad langs de berg naar Newstead en weer terug naar Melrose waar je nog langs de Melrose Cathedral loopt. Onze route: wikiloc.com Melrose Eidon Hills.
We drinken koffie bij de auto. Inmiddels is het druk geworden in Melrose.

Vanuit Melrose rijden we de kortste route naar de boot. Met navigatie en goede borden rijden we met gemak de eenvoudigste route naar de haven. Onderweg stoppen we op de grens tussen Schotland en Engeland om van het mooie uitzicht te genieten. We zijn om ongeveer 3 uur bij de boot. Het duurt lang voordat we op de boot mogen, maar er is genoeg te zien. Hebben we eindelijk eens tijd om een foto te nemen van de boot.

Op de boot nemen we eerst even een douche (op de camping was alleen een toilet) en gaan dan lekker uit eten (lopend buffet). We hebben nu een 4persoons hut waarvan we de 2 beneden bedden gebruiken. Zonder zeeview. Op zich geen issue, heeft Ineke zelf geboekt tenslotte, maar het blijkt op dek 2 te zijn. Dus eigenlijk onder water, nog onder de auto’s. Dat is wel een raar gevoel. Als er wat zou zijn moet je heel snel klimmen naar dek 7 of 8. Zal Ineke toch voor de volgende keer proberen te voorkomen. In het vervolg dus geen "beneden deks" cabin meer.

Maandag 5 augustus
Weer: zonnig en warm

Ruim voor het weksignaal (8:00 uur) zijn we wakker en gaan ontbijten. We zijn niet de eersten. Na een lekker ontbijtje gaan we op het dek kijken. We zijn ter hoogte van het windmolenpark en zien Nederland in de verte liggen. Ondanks de wolkenloze hemel is het windje fris, dus de truien moeten wel aan. De zee is rustig. Rustiger dan gisteravond. Toen voelde je de deining.
Daarna gaan we naar onze cabin en wachten op het sein dat we naar de auto mogen. Slechts 1 etage omhoog. Als we bij de auto zijn is het nog een half uur wachten voor wij van de boot mogen rijden: dan is wachten lang. Nog even een praatje gemaakt met een hondeneigenaar. De honden zitten tijdens de overtocht in een kennel (lees kooi) dus die hebben vast niet echt genoten van hun overtocht. Na een half uur mogen we rijden, maar dan ben je er nog niet. Omdat je niet het eerst van de boot bent duurt het wachten nu nog extra lang om door de douane te komen. Dan op weg naar huis. Waar we om ongeveer 11 uur aankomen. Terugkijkend op een prachtige vakantie. We hebben het nu al over onze volgende Schotland reis. Over twee jaar? We hebben nog lang niet alle weggetjes gereden en wandelingen gedaan. Het is ons prima bevallen en zijn zowaar afgevallen.