Reisverslag Thailand 2003

Khao Yai Nat. Park - Surin

Zaterdag 26 juli
Einddoel: Khao Yai National Park (Palm Garden lodge in Prachin Buri)
Afstand: ± 200 km

Voor deze tocht van 6 dagen hebben we een auto gehuurd, waar we allemaal ruim in kunnen zitten.
’s Ochtends regent het ontzettend. Na lang dubben heeft Peter uiteindelijk de auto opgehaald bij het verhuurbedrijf en hebben we in de stromende regen, snel de auto in geladen.
Daarna op weg naar het noorden. Ten slotte heb je in de auto geen last van de regen.
Eerst zijn we naar de lodge gegaan: Palm Garden lodge in Prachin Buri. Die staat in een klein parkje. Een mooie omgeving. We hebben geluncht bij een restaurantje aan de hoofdweg, vlak bij de lodge. We weten niet of het daar aan gelegen heeft, maar Ineke en Jonathan werden 's avonds ziek. Gelukkig was het maar kort en eenmalig.
's Middag zijn we toch weer gaan rijden in de omgeving van Khao Yai National Park, maar zijn niet het park zelf in gegaan, omdat het te veel regende. maar ook buiten het park kun je al het nodige zien van het tropisch oerwoud. In de regen een kleine wandeling gemaakt.
Op de terugweg nog even bij een markt langs geweest voor wat fruit.
's Avonds hebben we (met uitzondering van Ineke en Jonathan) gegeten in de lodge. In de tuin van de lodge is een overdekte ruimte waar je rustig kunt zitten en eten.

Zondag 27 juli
Einddoel: Khao Yai National Park (Palm Garden lodge in Prachin Buri)

Eerst lekker ontbeten in de lodge en daarna op weg naar het Khao Yai National Park. Het was inmiddels prima weer geworden.
In het park hebben we de auto geparkeerd bij een camping. Het leek zelfs Peter leuk om daar te kamperen.

Daar hebben we een korte wandeling gemaakt. We waren er niet echt op verdacht, maar er waren erg veel bloedzuigers. En dat maakte het wat lastig wandelen. Met name voor Amanda. Bij het eindpunt heeft iedereen zichzelf grondig onderzocht en alle bloedzuigers verwijderd.
Maar ondanks dat was het een mooie tocht door het oerwoud.
De wandeling eindigde bij een parkeerplaats met restaurantjes, waar we hebben geluncht. Heel veel Thaise gezinnen waren daar aan het lunchen, waarschijnlijk omdat het zondag was. Overigens zijn we op de wandeling bijna niemand tegen gekomen.
Op het kaartje is te zien waar de wandeling begon (rechtsonderin bij de pijl) en eindigde (bij de Haew Suwat waterval). Zoals op het kaartje is te zien, loopt het pad langs een rivier: kun je dus niet zomaar verdwalen.
Na de lunch zijn we doorgelopen naar de Haew Suwat waterval.

Bij de waterval waren ze bezig met filmopnamen (soap). Het was een soort oorlogsfilm bekend van TV.
Daarna is Peter liftend achter op de brommer van een parkwachter terug gegaan naar de auto. Dat lukte uitstekend. Hij was vrij snel weer terug met de auto. Daarna zijn we doorgereden naar het bezoekerscentrum waar we de tentoonstelling hebben bekeken.
Verder rond gereden door het park tot de uiterst noordelijke punt. Volgens Peter zou daar tegen zonsondergang een horde vleermuizen komen. Zoveel dat ze de zon verduisteren. En wij maar wachten. We kregen het zelfs koud. En dat terwijl het zo warm en broeierig is.
Uiteindelijk hebben we het opgegeven en zijn terug gegaan naar de lodge.
Daar weer lekker gegeten.

Maandag 28 juli
Afstand: ±375 km

Vandaag gaan we op weg naar de ouders van May.
Onderweg er naar toe gaan we een oude Khmer tempel bezoeken: Phanom Rung.
Als echte Nederlanders zijn we onderweg gestopt en hebben langs de kant van de weg op een parkeerplaats wat gedronken. Inderdaad was het goed om pauze te nemen, maar je ziet niemand dat doen langs de weg. Het was er ook niet echt schoon. Iedereen pauzeert bij een restaurant. Ons beviel het ook niet erg en we hebben het ook nooit weer gedaan. En voor de prijs hoef je het niet te doen. Drinken bij een restaurant is net zo goedkoop als in de winkel.
Aangekomen bij de Khmer tempel hebben we eerst in één van de vele restaurantjes geluncht.
Toen de tempel bezocht. Weer eens iets heel anders. Erg indrukwekkend.

Daarna door naar de ouders van May. Die wonen in een klein dorpje midden tussen de rijstvelden ongeveer 30 km ten zuiden van Surin. Het dorpje bestaat uit een 20 tal huizen. De meeste bewoners zijn ergens wel familie van elkaar.
's Avonds hebben May, haar zus en haar moeder eten gemaakt. Daarvoor hebben ze eerst even een kip geslacht.
In het begin hadden we geen stoelen en zaten allemaal op de grond. Er stond wel één stoel die we gebruikten.
Pas later hadden ze door dat we het prettig vonden om op stoelen te zitten en kwamen de stoelen overal uit het dorp vandaan.

Dinsdag 29 juli
Einddoel: Surin

's Ochtends zijn Peter en May met haar vader naar een privé kliniek geweest in Surin. May haar vader heeft hartklachten. Er is een foto gemaakt en hij heeft de nodige pillen meegekregen.
Tijdens hun afwezigheid heeft Ineke met de moeder van May een wandeling door de rijstvelden gemaakt. Maar het fototoestel dat Ineke bij zich had (een ouderwetse camera) bleek geen rolletje te bevatten, dus daar zijn helaas geen foto’s van. Het was overigens een erg interessante wandeling door heel het dorp. En dat terwijl je niet met elkaar kunt praten.

Later die dag hebben we met zijn vieren (Johan, Ineke, Anita en Jonathan) nog een wandeling gemaakt door en langs het dorp. Ondanks dat dit een korte wandeling was, was Ineke helemaal verbrand. In het vervolg dus een paraplu tegen de zon gebruiken.
Tegen de avond zijn we naar Surin gereden. Eerst wat kleurboeken voor Amanda gekocht. Die vindt dat zo leuk. Daarna gegeten in een barbeque restaurant. Ineke, May en Amanda hebben nog een stukje in een Riksja gereden. De rest wilde niet. Ineke bleef echter wel haken aan dat karretje en heeft nu een gat in haar jurk.

Woensdag 30 juli
Einddoel: Surin

‘s Morgens een wandeling gemaakt naar de Wat (=tempel) bij het dorp van May. Dat was een vermoeiende en lange wandeling (afstand misschien 1 km) omdat het broeierig heet is. Het was een kleine Wat. May haar moeder en nog een paar vrouwen uit het dorp zijn mee gewandeld. Onderweg loop je door de rijstvelden en zagen we nog mensen aan het ploegen. Ze proberen nog een tweede oogst binnen te halen.
Iedereen in het dorp loopt in een Sarong. Ook May, die normaal in Pataya altijd in westerse kleding loopt. Ineke en Anita hebben ook even een sarong aangepast.
’s Middag zinj we gaan autorijden in de omgeving. Naar een berg met een heel groot boeddhabeeld. Daarna doorgereden naar Surin en nog even wat levensmiddelen gehaald op de markt van Surin. O.a. sprinkhanen die Johan en Jonathan later thuis hebben opgegeten. May en haar zus hebben eten gekookt. Dat was erg lekker.
Toen we in Surin waren begon het alweer te regenen. De rest van de dag heeft het geregend. Dus ’s avonds lekker rustig buiten gezeten onder de overkapping van het huis. Het is een leuke belevenis bij May haar ouders. Het is mooi om te zien hoe haar ouders daar wonen en leven. Alhoewel je natuurlijk geen woord met elkaar wisselt. Je leeft als twee groepen in één huis. Wij als Nederlanders en zij als Thai. Er komt dus geen gesprek op gang met vertaling of zo. Dus we hebben niet kunnen praten met hen, maar wel gezien hoe ze leven. Het huis is erg groot. Maar er staat helemaal niets in het huis. Iedereen zit gewoon op de grond. Ze bleken toch nog wel ergens 4 stoelen vandaan te toveren, waar we na de eerste dag op hebben gezeten. Het dorp ligt prachtig tussen de rijstvelden. Iedereen was druk bezig om de eerste plantjes te verplanten naar nieuwe velden. Dus eerst moeten ze alles eruit halen, bijknippen en in een ander veldje, dat eerst geploegd werd, weer inplanten.

De vrouwen in het dorp zijn druk bezig met het spinnen en weven van Thaise zijde. Alle stadia hebben we in het dorp gezien. We kregen ook twee lappen zijde als cadeau van de ouders van May. Daar hebben we in Pattaya een jasje en een blouse van laten maken.
Naast de rijst hebben de ouders van May nog 2 varkens en een aantal koeien en kippen. Daarnaast verbouwen ze nog maïs, kruiden, bananen etc. Dus ze zijn vrij zelfvoorzienend.
Ondanks het feit dat ze geen meubels hebben (vinden ze niet nodig), hebben ze wel een TV en een koelkast.
In het dorp woont ook een Noor, die net als Peter getrouwd is met één van de meisjes uit het dorp. Ze waren daar net op vakantie en gingen vandaag weer terug naar Noorwegen. We hebben nog even met hem gesproken, en nog even hun nieuwe huis bekeken. Het is nog voornamelijk leeg, maar erg mooi: Romijns/Griekse stijl. Ze wonen daar maar een paar weken per jaar.